Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hästgödsel, Hur mycket m.m.
          Odlarinna
          Inlägg 24-08-2014, 06:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 117
          Medlem nr: 6 758

Hej. Jag kommer att få påsar med hästgödsel från ett stall. Just nu inte brunnen. Ska ha kvar i säckar över vintern. Blir den färdig brunnen till våren? Hur mycket ska man gräva ner då? Har aldrig haft hästgödsel tidigare. Tacksam för tips. confused.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-08-2014, 08:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Funkar jättebra jag lägger ut nån decimeter gödsel i grönsakslandet där jag ska odla näringskrävande växter + rabarberplantorna får ca 1/2 skottkärra hästgödsel var. Nackdelen med hästgödsel är att det brukar finnas ogräsfrö i det för den går inte genom 4 magar.

Gödseln ¨går att använda i vår. Jag brukar även använda halvfärdig hästgödsel det funkar det med

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 24-08-2014, 08:23

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 24-08-2014, 12:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag hade alltid riktig färsk, rykande hästgödsel på senvintern i mina högbänkar. Sen byggde jag ett tält över med hjälp av rättviksknuten och väntade tills temperaturen var rätt.

Man säger so ofta att t.ex. Rättika inte vill ha färsk gödsel men jag hade så fina rättikor alltid. Allt växte som bara den där.....
          Men även havren efter gödseln......
          På hösten la vi gödseln på en del av trädgårdskomposten, täckte över och på våren kunde jag fördelar den.

Jag älskade hästgödsel.

Elisabeth

Citera
          axmark
          Inlägg 28-09-2014, 18:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 10 134

Själv lägger jag färsk hästgödsel direkt på den mark som ja skall odla på och låter den brinna över vintern för att i vår fräsa runt det innan det är dags att sätta frön eller plantor.

Citera
          Bassam
          Inlägg 29-09-2014, 00:13
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Mängd av naturliga gödsel beror på vilket jord har du och på vilket växter vill du plantera för att dem rik på kväve som ger mycket mycket grönskar, men de bra för jord struktur plus de innehåller levande saker som är bra till jord.

H.Bassam

Citera
          masa
          Inlägg 29-09-2014, 09:51
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 568
          Medlem nr: 74 366

En risk med hästgödsel, som man kanske inte tänker på, är att man kan få klumprotssjukan till sin jord. Om hästar äter kålrötter eller rovor som är smittade, kan smittan föras vidare med gödseln. Risken är förmodligen väldigt liten, men vi fick sjukdomen via hästgödsel 15-20 år sedan. Smittan kan finnas kvar i jorden i upp till 10 år även om man inte odlar kålväxter under tiden. Vi har smittan kvar ännu, men vi klarar av att odla kål med hjälp av vissa procedurer under utplanteringen, men om vi planterar rakt upp och ned i jorden blir plantorna garanterat angripna av klumprot.

Citera
          Bassam
          Inlägg 30-09-2014, 00:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Masa, detta händer ibland, man kan fråga bond som skötsel hästar, om hästar har någon sjukdom, eller om de bjuder sina hästar sjukväxter som mat, om de svarar negativ ska man strunta på derar gödsel även om den är billigt eller gratis.

Obs
          Alltid jag skriver ( Uns av förebyggande bättre än tusen behandling ).

H.Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 14:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon