Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Råd om skötsel/Artbestämmande av två kaktusar =), Hur ska man sköta dessa kaktusar och vilken art tillhör de?
          Coola_kaktusen
          Inlägg 12-11-2014, 21:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 80 992

Hej! Ja heter Dominic och har nyligen tagit steget in till kaktus världen ja tycker de har ett häftigt utseende och tilltalas stark av deras fysik och attityd! Men ja vet ej vad de e för art å de visste inte ens personalen i blombutiken... ja gissar på att de e någon form utav trattkaktusar men e ej säker! Och ja vet inte deras exakta skötselspecifikationer utan fick bara lite svävande svar ifrån butiken precis som att de inte riktigt själva visste hur dessa skulle tas om hand =/

All hjälp å råd mottages smile.gif MVH Domme
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  10734111_1514520348802345_2803655778132821555_n.jpg ( 81.32k ) Antal nedladdningar: 36
          Bifogad fil  10013975_1514221378832242_5467041805840534832_n.jpg ( 69.18k ) Antal nedladdningar: 50

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          myraan
          Inlägg 12-11-2014, 22:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 79 090

Hej!

Jag är också väldigt intresserad av kaktusar och har en hel del, jag är långt ifrån proffs på dem och kan bara de mest allmänna skötselråden. Vad det är för arter du har vet jag inte, men det finns säkert någon annan här som kan hjälpa dig med det smile.gif

Eftersom de är suckulenter så lagrar de vatten i stammen. Såhär års räcker det med ett du vattnar ungefär varannan vecka, om ens det. Eftersom det börjar bli vinter vill de få lite vintervila så jag vattnar mina någon gång i månaden nu. Om du har möjlighet mår de bra av att stå lite svalare nu på vintern, så blommar de kanske till våren wink.gif

Skönt att kaktusar är så lättskötta, det enda du behöver tänka på är mycket sol och lite vatten!

Citera
          Coola_kaktusen
          Inlägg 12-11-2014, 23:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 80 992

CITAT (myraan @ 12-11-2014, 22:41) *
          Hej!

Jag är också väldigt intresserad av kaktusar och har en hel del, jag är långt ifrån proffs på dem och kan bara de mest allmänna skötselråden. Vad det är för arter du har vet jag inte, men det finns säkert någon annan här som kan hjälpa dig med det smile.gif

Eftersom de är suckulenter så lagrar de vatten i stammen. Såhär års räcker det med ett du vattnar ungefär varannan vecka, om ens det. Eftersom det börjar bli vinter vill de få lite vintervila så jag vattnar mina någon gång i månaden nu. Om du har möjlighet mår de bra av att stå lite svalare nu på vintern, så blommar de kanske till våren wink.gif

Skönt att kaktusar är så lättskötta, det enda du behöver tänka på är mycket sol och lite vatten!

tack för ditt svar smile.gif i vilket rum ställer du dem i på vintern och hur reglerar du värmen? Vet inte hur ja ska göra det då ja bor i hyreslgh! Men kaktusar e synnerligen intressanta växter överlag... först var det som sagt deras tuffa yttre som lockade mig men ju mer ja läser på om dem så fascinerar de mig ännu mer och framförallt så ger de ett djupare intresse! =D Hur ska ja göra med ljuset såhär på vintern? Hur ofta ska man plantera om dem å vilken jord ska man då använda? Vanlig planteringsjord vet ja dock ej e att rekommendera.

Citera
          myraan
          Inlägg 13-11-2014, 14:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 79 090

Jag håller med dig, det var precis likadant för mig! Speciella kan man ju verkligen kalla dem smile.gif

Jag har turen att ha en källare där det är rätt ljust på vintern, temperaturen går ned till åtta grader där, det är inget jag styr över själv. Så där brukar jag ställa några av kaktusarna under vintermånaderna. Men så har jag några stycken som inte tål temperaturer under tolv grader, mina regnskogskaktusar, så de får helt enkelt stå kvar på fönsterbrädan under vintern. Det fungerar bra det också, men vattna dem mindre än vanligt så får de ändå vila lite. Större kaktusar behöver knappt vatten alls på vintern, men jag skulle rekommendera att du ger dina vatten någon gång i månaden vintertid om du låter dem stå i fönstret smile.gif
          En annan grej som kan vara bra att tänka på vad gäller vatten är att när man väl vattnar är det viktigt att man vattnar ordentligt, så att jorden blir riktigt blöt. Men de får inte stå kvar i vatten de inte dricker upp.

Plantera om kan man göra vartannat/vart tredje år. Yngre plantor har jag hört någonstans ifrån att de kan behöva planteras om varje år. Jorden ska vara genomsläpplig och gärna sandblandad. Ett tips på bra jord är vanlig kaktusjord blandat med lite sand och perlite. Lycka till!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-11-2014, 00:03
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Intressant men krukväxter hör hemma i en annan tråd, prydnadväxter är de som växer utomhus , förvirrade ja , vilket jag på pekat x antal gånger.
          Krukväxter är fö rätt tråd.

Redigerat av kerstin z5-6: 16-11-2014, 00:05

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          hattstugan
          Inlägg 16-11-2014, 10:16
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Har flyttat tråden hit där den hör hemma!
          Moderator

Citera
          teo
          Inlägg 16-11-2014, 17:16
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem nr: 24 902

Den första ser ut som Pachycerus pringeli (eller möjligen kanske Piloscerus gounellei) - den andra kan vara någon typ av Echinopsis (eller kanske en Parodia). Jag har de flesta mina på en inglasad balkong med ca. 5-10 C på vintern. Vattnar dem inte alls mellan november - mars. Perlite går att använda men hellre pimpstensgrus (vulkangrus) eller kattsand (typ: Coop Xtra). Ingen torv (som de brukar odlas i när man köper dem).

Citera
          Bassam
          Inlägg 16-11-2014, 22:48
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

-( Vattnar dem inte alls mellan november - mars), jag tycker om att vattna dem när jord blir torr.
          ( använda inte torv ) jag tycker om att alla jord blandning behöver torv för att behålla fukt.

H.Bassam

Citera
          teo
          Inlägg 17-11-2014, 08:56
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem nr: 24 902

Om man har dem inomhus under vintern i rumstemp kan man vattna (men mycket lite) - om de står kallt/svalt så är risken stor att de ruttnar om de får vatten. Det är den vanligaste dödsorsaken för en kaktus som krukväxt.

Citera
          Bassam
          Inlägg 18-11-2014, 00:16
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

De lever bra inne varmt o ljus,, men de behöver lite vatten när jorden blir torr, själv jag har många kaktusar inne med varm men jag duscha dem nästan varje dag, och jag lägga grovsand på fat under krukor och grov sand över jord, och ge dem lite vatten när jorden blir torr detta fungera bra.

H:Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 20:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon