Jag håller med dig, det var precis likadant för mig! Speciella kan man ju verkligen kalla dem

Jag har turen att ha en källare där det är rätt ljust på vintern, temperaturen går ned till åtta grader där, det är inget jag styr över själv. Så där brukar jag ställa några av kaktusarna under vintermånaderna. Men så har jag några stycken som inte tål temperaturer under tolv grader, mina regnskogskaktusar, så de får helt enkelt stå kvar på fönsterbrädan under vintern. Det fungerar bra det också, men vattna dem mindre än vanligt så får de ändå vila lite. Större kaktusar behöver knappt vatten alls på vintern, men jag skulle rekommendera att du ger dina vatten någon gång i månaden vintertid om du låter dem stå i fönstret

En annan grej som kan vara bra att tänka på vad gäller vatten är att när man väl vattnar är det viktigt att man vattnar ordentligt, så att jorden blir riktigt blöt. Men de får inte stå kvar i vatten de inte dricker upp.
Plantera om kan man göra vartannat/vart tredje år. Yngre plantor har jag hört någonstans ifrån att de kan behöva planteras om varje år. Jorden ska vara genomsläpplig och gärna sandblandad. Ett tips på bra jord är vanlig kaktusjord blandat med lite sand och perlite. Lycka till!