Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hästgödsel
          Mjärden
          Inlägg 05-04-2015, 18:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

Till vårt kolonilottsområde skall vi inom kort få ett lass hästgödsel från ett häststall en bit ifrån. Vi kan då få ta en eller två kärror att lägga på våra kolonilotter.
          Jag har fått för mig att hästgödsel är starkt gödningsmedel, som kanske inte passar till all slags odling. Vad säger ni, kan jag strö ut över hela lotten eller skall jag undvika de platser där gröda, som inte tål hästgödsel skall planteras, om det i så fall finns någon sådan. Jag odlar potatis, morötter, rödbetor, palsternackor, dill, persilja, bönor, squash, lök + en liten blomhörna.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Tapio
          Inlägg 05-04-2015, 19:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Jag har fått för mig att både ko och häst är mild gödsel. Men jag tänker att häst inte är riktigt färdigbrunnet, och behöver helst ligga nåt år eller så. Den sista nedbrytningen tarvar kväve. Som den kommer att ta från jorden. Dina växter blir utan. Det kanske är därifrån föreställningen att det är starkt kommer från?
          En koblaja är liksom ”färdig”. Men hästskit är ehh, skit.
          I dina skor hade jag hämtat hästskiten och gjort en gödselsack av det och använt det nästa år, inte detta.

//T

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 06-04-2015, 08:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Häst är väldigt milt, jag slänger på rätt många skottkärror på en lott 1-2skottkärror är ingenting jag lägger på 0,5skottkärra på en rabarberplanta. Vi får också hästgödsel från en ridskola flera gånger varje säsong, vi betalar dock för frakten = vi betalar 10kr per skottkärra till föreningen så de kan betala frakten men det är det värt.

Det finns dock en nackdel med hästgödsel och det är att den inte går genom 4magar = fler ogräsfrön överlever matsmältningen

De grödor du nämner är de flesta inte så näringskrävande förutom squashen som älskar gödsel, men även det andra måste ha gödning. Allt du plockar bort från marken i skörd måste du ersätta med gödning annars utarmas marken på sikt.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 06-04-2015, 08:33

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Mjärden
          Inlägg 07-04-2015, 20:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

Jag har hört med min syster, som odlar en hel del, och hon säger samma sak att hästgödsel är en mild
          gödsel, men med nackdelen att man kan få rensa extra mycket ogräs, då en en del frö överlever genomgången.
          Alt. är att försöka få tag i riktig kogödsel - torv med lite lite gödsel - som säljs i butikerna.

Citera
          Gaerrent
          Inlägg 14-04-2015, 13:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 10 275

Jag har alltid använt mest hästgödsel, eftersom vi haft flera stall runtomkring. Min erfarenhet är densamma, när hästgödseln är färsk är den full av grobara frön. Det jag gjort är att jag tagit väl brunnen gödsel som har fått ligga på stack något år. Där ser man att överst växer fullt av havre och annat som gått oskatt genom hästen. Som nämnts har brunnen gödsel också den fördelen att det inte stjäl kväve. De år då jag tagit färsk gödsel har jag tydligt märkt att det vuxit väldigt dåligt, speciellt då gödseln innehållit sågspån som också kräver kväve för nedbrytning.

Mitt tips är att du tar hästgödsel men låter den ligga i sopsäckar med lite hål i till nästa vår då du gödslar med den.

Citera
          josohl
          Inlägg 15-04-2015, 20:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem nr: 4 341

Jag har använt hästgödsel i trädgården i säkert 10 år. Om man tar den en bit ner i gödselstacken så den legat några månader går det utmärkt att lägga rakt på vad som helt enligt min erfarenhet utan att lagra den ett år till. Den gödsel jag brukar få luktar inte hästskit längre (tja, i alla fall mycket lite), man ser inte "skitbollarna" och färgen är mörkbrun - svart och inte ljusbrun som färsk hästskit.

Det där med ogräsfrön och havre som gror i rabatten är i praktiken ett ganska litet problem idag eftersom nästan alla hästar äter pellets som kraftfoder och hösilage istället för vanligt hö. Inget av detta ger grobara frön på "andra sidan" även om hästar inte har lika effektiv mage som kor.

Citera
          Bassam
          Inlägg 15-04-2015, 23:38
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

hästgödsel brukar man använda de på hösten, på grund att de ta lång tid för att bryter på marken, själv tycker jag att gör några håll på marken och fylla på gödsel och täcka dem på jorden, för att de ska inte lukta skit.

H.Bassam

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 16-04-2015, 09:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag använde alltid mycket hästgödsel. Tidigt på våren hämta<de vi alldeles färsk, rykande gödsel för att ha i mina högbänkar. Översta jordlagret bort, gödsel in och så tillbaka med jorden. Byggde sen en tält över med hjälp av Rättviksknuten och dubbelt fiberduk. Så kunde jag så och plantera i mars. Och det växte ovanligt bra.

På hösten hämtade vi hästgödsel och la upp på trädgårdskomposten och täckte över. Till våren sen kunde jag använda< den i rabatterna.

Att gräva hål i rabatterna hade varit omöjligt, då hade man ju fördärvat plantorna eller lökar.

Att det även växte havre i mina< högbänkar gillade jag förstås inte......

Elisabeth

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon