Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera persika (Riga) mot flyttblock, Spaljera?
          P-A Albinsson
          Inlägg 30-06-2015, 11:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 71 556

Ett persikoträd (Riga) fick jag som 40-årspresent i helgen och nu ska jag hitta en lämplig plats det.

Jag har ett stort vackert flyttblock på tomten; 4 x 4 x 4 m ungefär (se foto). Sidan som vetter mot sydväst är täckt med björnbär. Sidan som vetter mot sydost är dock ledig (under växer kirskålen hejdlöst).

Vad tror ni om att plantera trädet en halvmeter eller så ut från stenen vid sydöstra väggen och bulta fast stöd för att spaljera den i fri form över hela sidan (på liknande sätt jag gjort för björnbären)?

Zon 3 ska det vara ungefär. Lite blåsigt dock, men tätt mot stenen borde hjälpa.

Redigerat av P-A Albinsson: 30-06-2015, 11:37
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_3967___Copy.JPG ( 91.94k ) Antal nedladdningar: 60

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          RibesRubusVitis
          Inlägg 30-06-2015, 11:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 132
          Medlem nr: 6 842

Persikan har möjligen större glädje av solskenet än björnbären, som ju dessutom växer upp på nytt varje år. Går det inte att byta plats? Dvs. plantera persikan en halvmeter utanför björnbären som nästa år leds runt hörnet. Eller stoppa ett par björnbärsskott rätt ner i marken bland kirskålen (som först mejas ner med lie), så växer nya upp på det stället.
          Lite svårt att avgöra stenens vinklar, men det finns en risk att sidan mot sydost blir utan sol på eftermiddagen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-06-2015, 12:00
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Sydväst är den bästa sidan eftersom värmen inte kommer lika hastigt på morgonen som i sydost. Det kan ge problem på vårvintern med iskalla nätter och solvarma dagar, träden tycker inte om snabba temperatursvängningar. Jag hade nog också övervägt att flytta björnbären. Att plantera mot stenen är i alla fall en utmärkt idé.

Citera
          P-A Albinsson
          Inlägg 30-06-2015, 14:48
          Länk hit: #4

Medlem

Bifogar en skiss på flyttblocket uppifrån. Det är en sida som vetter rakt söderut inser jag nu.

Därmed skulle man kunna fylla hela den ytan och sno lite från sydvästra sidan och gå in lite på sydöstra om man vill (bifogar skiss). De prickade linjerna är sydytans utbredning.

Dock kanske ett söderläge ger samma problem som ett sydöstläge och det bästa vore sydväst.

Sen är trädet jag fått inte ett spö tänkt att spaljera utan ett vanligt träd. Ska man utföra spaljering enligt alla konstens regler (https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/33056/1/gupea_2077_33056_1.pdf) är det ett himla jobb. Min tanke var mer att trädet får växa nära stenen och jag fäster grenarna för att ge stöd utan att klippa och styra för mycket. Är det vettigt? Eller blir det varken hackat eller malet?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  flyttblock_uppifr_n.png ( 5.81k ) Antal nedladdningar: 33
          Bifogad fil  persika_p__flyttblock.jpg ( 94.08k ) Antal nedladdningar: 35

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-06-2015, 15:14
          Länk hit: #5

Moderator

Jag tror det blir bra. Till viss del kommer den ju styra själv eftersom det växer bäst där den får värme och lä

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 30-06-2015, 15:21
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 132
          Medlem nr: 6 842

Tanken låter absolut vettig. Men då tänker jag mig figuren på bild 2 spegelvänd. Persikan är ett dyrbart träd och har som present dessutom affektionsvärde. Då förtjänar den bästa tänkbara placering. Björnbär är också goda men kostar inget alls eftersom man kan göra nya alldeles gratis.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-06-2015, 15:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Intressant tråd med många kloka synpunkter! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          koja72
          Inlägg 01-07-2015, 10:55
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 242
          Medlem nr: 9 046

Hej !
          Fick också mitt persikoträd Riga när jag fyllde 40 år. Det var tre år sedan och i år, är det första året som det kommer persikor på det. Är så glad och hoppas att karten får sitta kvar. Mitt står mitt på gräsmattan i sol, nästan hela dagarna. Gör inget med det, mer än klipper av sidogrenar. Ville bara visa vad du du förhoppningsvis har att vänta
          happy.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Persika_p__Riga_tr_d.jpg ( 108.92k ) Antal nedladdningar: 26
          Bifogad fil  Persikotr_d_Riga.jpg ( 264.62k ) Antal nedladdningar: 23

--------------------
          Ta till vara din tid här och nu, för den kommer inte i repris !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-07-2015, 11:08
          Länk hit: #9

Moderator

En bekant till mig har också persikoträd och de persikorna är godare än de man köper

Citera
          P-A Albinsson
          Inlägg 01-07-2015, 15:29
          Länk hit: #10

Medlem

Tack för svaren!

Jag sätter den helt enkelt i mitten så får den ta plats åt båda hållen och björnbären får trängas ut lite. Jag har redan en avläggare som jag planterade i fjol mitt i kirskålen. Den får jag flytta på.

Jag har tänkt föröka persikan också. Jag har massor med allmänt gulplommon som sticker upp med rotskott och där jag lämnar de som kommer upp på lämpliga ställen. Jag ympar sen in andra plommonsorter på dem. Så min förhoppning är att några ska få bli persika.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 01:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon