Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> planteringsavstånd lönnar och rhododendron, plantering av prydnadslönnar och rhododendron i terrass
          Chrysalin
          Inlägg 16-05-2016, 13:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 76 475

Hej,

jag har nyligen låtit konstruera en stenterrass i halvskuggigt läge. Den är 6 m lång, och 4 m bred på det bredaste stället och avsmalnar till c. 1 m bredd. I den breda änden finns det en halvvuxen gran vars rötter kommer att isoleras från bädden med markduk.

Jag har en sockerlönn och en kärrek som kommer att stå i den breda änden, sedan har jag en amerikansk strimlönn. Jag tänkte sätta de tre större träden i den breda delen och sedan ha två eller tre japanska lönnar i centrum. Längs kanterna kommer jag att sätta rhododendron och de delar som blir över kommer det att bli funkior.

Jag undrar bara om det finns ett rekommenderat minimiavstånd mellan prydnadsträd och prydnadsbuskar.

Tack på förhand!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Gunilla T
          Inlägg 16-05-2016, 14:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 149
          Medlem nr: 82 744

Det är jättesvårt att bara på din beskrivning försöka förstå hur det ser ut men det låter som att det kan bli väldigt tätt med det som du planerat. Sedan beror det förstås på vilka Rhododendron du tänkt dig, en del blir riktigt stora efter ett antal år medan miniatyrvarianterna håller sig låga och på sin plats. Jag vet att det är lätt att överplantera i början, man planterar gärna för tätt eftersom det ser så glest ut.

Apropå granen så hjälper ingen markduk mot rötterna, de går enkelt igenom och kommer att skada övrig plantering. Granar är törstiga och hungriga och våra lite mer känsliga odlade växter kan inte konkurrera med dem.

Citera
          Chrysalin
          Inlägg 16-05-2016, 15:54
          Länk hit: #3

Medlem

Hej och tack för ditt svar Gunilla.

När det handlar om granen får jag väl ta ned den om den ställer till med skada (det är bara en vanlig skogsgran).

Jag hade väl tänkt mig prydnadslönnarna skulle resa sig över rhododendronbuskarna och skapa en fin kontrast med sina färger och stammar.

Redigerat av Chrysalin: 16-05-2016, 15:56

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-05-2016, 17:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 149
          Medlem nr: 82 744

Okej, jag tror jag förstår. Problemet när det gäller Rhododendron är att utbudet är så oerhört begränsat hos de dominerande växtkedjorna. De saluför ett fåtal Rhododendron och alltid samma sorter som är snabbväxande, spretiga och får s.k. storkben. De kommer att växa över dina lönnar ganska snabbt.

Här en länk som saluför odlingsvärda Rhododendron http://linudden.se/

Jag menar inte att du skall handla just där men det kan ge dig en idé om vad som är gångbart och du kan botanisera en stund bland vackra Rhododendron. Det du skall leta efter är Rhododendron som är långsamväxande, kompakta i växtsättet samt indumenterade blad vilket är det vackraste en Rhododendron kan bjuda sin ägare på.

Beträffande granen så kommer den att skapa problem, växterna utvecklas inte som de ska om granen får vara kvar.

Lycka till och plantera inte för tätt!

Redigerat av Gunilla T: 16-05-2016, 17:16

Citera
          Chrysalin
          Inlägg 16-05-2016, 20:16
          Länk hit: #5

Medlem

Jag kommer nog att testa byggplast för att isolera mot granens rötter också. Familjen älskar tyvärr granen eftersom det blir så vackert med julbelysning på den.

Tack för tipset om Linudden! Jag kommer absolut att åka dit och ta en titt. Tyvärr bor jag i en mild zon 4 så antalet möjliga rhododendronsorter är begränsat, även om zon 3-växter ofta tycks fungera i orten där jag bor.

Jag kommer att köpa rhododendronbuskar efter höjd och diskutera planteringsavstånd med trädgårdsmästare innan jag sätter ner någonting.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-05-2016, 21:41
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

I zon 3-4 får du välja japanska lönnar med omsorg, det är inte många som klarar den zonen. "Osakazuki" är en av de härdigaste så den kan vara ett alternativ.

Citera
          eskil43
          Inlägg 23-05-2016, 21:03
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem nr: 70 586

CITAT (Gunilla T @ 16-05-2016, 18:12) *
          Okej, jag tror jag förstår. Problemet när det gäller Rhododendron är att utbudet är så oerhört begränsat hos de dominerande växtkedjorna. De saluför ett fåtal Rhododendron och alltid samma sorter som är snabbväxande, spretiga och får s.k. storkben. De kommer att växa över dina lönnar ganska snabbt.

Här en länk som saluför odlingsvärda Rhododendron http://linudden.se/

Jag menar inte att du skall handla just där men det kan ge dig en idé om vad som är gångbart och du kan botanisera en stund bland vackra Rhododendron. Det du skall leta efter är Rhododendron som är långsamväxande, kompakta i växtsättet samt indumenterade blad vilket är det vackraste en Rhododendron kan bjuda sin ägare på.

Beträffande granen så kommer den att skapa problem, växterna utvecklas inte som de ska om granen får vara kvar.

Lycka till och plantera inte för tätt!

Att rekommendera Linudden för deras 'odlingsvärda' Rhododendron förstår inte jag. Besökte Linudden igen häromdan och något mer rörigt ser man inte ofta. Växter som borde ha hamnat i kompostkvarnen för länge sedan överallt, växter som stått i samma kruka i flera år, magert, torrskadade växter mm. Att ha en del odlingsvärda, roliga växter hjälper inte om man inte kan hålla ordning o reda bland dessa. Besökte Linudden tredje gången och tyvärr, tyvärr, ordningen blir inte bättre. Eskil43

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 21:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon