Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Terrorism!, Det är vårt sätt att leva de vill förstöra/förgöra/tillintet
          Gita
          Inlägg 15-07-2016, 16:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Mera intressant läsning.
          http://www.svt.se/opinion/det-ar-vart-satt...l-tillintetgora

Gita

Citera
          7 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Mjärden
          Inlägg 16-07-2016, 21:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

En tanke slog mig häromdan. Tänk om någon djärv muslim vågade trycka om Koranen och utelämna suran om jihadism.
          Det sägs ofta att dessa terrorister inte är några "riktiga muslimer", men likaväl finns kapitlet om heligt krig i koranen - är det möjligt att få bort det ?

Citera
          malarmaster
          Inlägg 17-07-2016, 09:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

kan du omvända alla imamer o religionstrogna?

Vad som står i koranen är en sak,det är vad som lärs ut i moskeer o religiösa skolor som är avgörande.

Du kan lika gärna fråga dig om du kan stryka något i den kristna bibeln.
          Tänk då efter hur många inriktningar kristendomen har och hur de skulle reagera.
          Och vem skulle ta beslutet?
          Bibeln sattes ihop av ett kyrkomöte på 400-talet då det egentligen bara fanns en inriktning.

problemet är sannolikt samma på islams sida,det finns två stora inriktningar som slåss och i varje inriktning olika grupperingar som har sina versioner men de har Koranen som gemensamgods.
          Extremgrupperna är bokstavstroende och använder våld mot "otrogna" dvs alla som inte delar deras syn.
          sedan finns det i andra änden av skalan de som håller religionen inom hushållet och vill (liksom de flesta människor) ha lugn o harmoni.

Dagens terrorism handlar om två samhällssystem,det öppna västerländska med demokrati,yttrandefrihet och där man värnar individen.
          IS,alQaida m.fl grupper vill ha ett strikt religiöst samhälle baserat endast på vad som står i Koranen o lärs ut av deras imamer.
          sedan finns det ett mellanting t.ex Iran där prästerskapet styr men där man inte helt givit sig hän åt att slakta befolkningen än.Man nöjer sig med ett hårt förtryck.
          Men mig veterligt finns det inget muslimskt samhälle där det finns demokrati,det går liksom inte ihop med religion. Ulf

Citera
          Mjärden
          Inlägg 17-07-2016, 10:32
          Länk hit: #4

Medlem

Ja, det känns lite hopplöst. Lika lite som dessa terrorister bryr sig om vad Birro skriver eller vad han föreslår att vi skall göra så bryr de sig om vad vi skriver på odlaforumet. Någon patentmedicin för hur terrorister skall bekämpas och inte bli fler finns väl inte idag förutom att en död terrorist inte kan ställa till skada.

Jag har dock en känsla av att folk i Sverige börjat vakna upp inför hotet att det kan smälla här också. Det märks på debattklimatet, då det inte längre är lika tabubelagt att skriva om islam och kopplingen till terrorism. Vi kan läsa i Marcus Birros artikel att förra gången han tog upp denna koppling blev det ett väldigt liv och han blev förföljd och dödshotad, skulle inte tro att denna senaste artikel kommer att orsaka någon större reaktion (möjligtvis att några av hans fiender reagerar)

För något år sedan läste jag om en forskare, som studerat Koranen ingående och
          hans slutsats var att tyvärr finns det mycket där, som stöder dessa terroristers verksamhet.

Citera
          Tapio
          Inlägg 17-07-2016, 10:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Jag har aldrig hållit Birro för nån hjärnkirurg precis, men den analysen var nog det mest imbecilla jag läst på länge.
          ”Det är vårt sätt att leva de vill tillintetgöra” Skitsnack!
          Det där är en floskel han hämtat från avpixlat.
          Jag tror allvarligt talat att ISIS skiter precis blankt i hur vi lever våra liv.
          Däremot tror jag att de är sura på att västvärlden regnar bomber och granater över dem.
          Deras terrorattentat är bara ett sätt att få väst att smaka lite på sin egen medicin.

Det enda intressanta med det där debattinlägget var att Birro tydligen har släppts in i värmen igen. Och på självaste SVT:s hemsida!
          Han var ju ute i kylan ett tag, efter att ha frottat med brunskjortor, och själv visat sig ha bruna åsikter.

//T

Citera
          Bengalow
          Inlägg 17-07-2016, 11:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Det var i så fall efter att han föreslagit sig själv som ordförande i KD, som han har svängt lite mer åt höger till SD. Det var den första orsaken att han fick sparken från SVT - vad han nu hade där att göra...Vad har han gjort i livet, för att komma in där? Kompisar? Enligt min åsikt kan han stanna ute i kylan tills frosten tar honom.

Redigerat av Bengalow: 17-07-2016, 11:17

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 17-07-2016, 12:11
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 147
          Medlem nr: 82 744

CITAT (Tapio @ 17-07-2016, 11:58) *
          Halaj!

Jag har aldrig hållit Birro för nån hjärnkirurg precis, men den analysen var nog det mest imbecilla jag läst på länge.
          Jag tror allvarligt talat att ISIS skiter precis blankt i hur vi lever våra liv.
          Däremot tror jag att de är sura på att västvärlden regnar bomber och granater över dem.
          Deras terrorattentat är bara ett sätt att få väst att smaka lite på sin egen medicin.

Det enda intressanta med det där debattinlägget var att Birro tydligen har släppts in i värmen igen. Och på självaste SVT:s hemsida!
          Han var ju ute i kylan ett tag, efter att ha frottat med brunskjortor, och själv visat sig ha bruna åsikter.

//T

tummenupp.gif

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 17-07-2016, 12:31
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

Allt började då USA gick in i Irak och skulle ta Saddam till vilket pris som helst. Fanns inga massförstörelsevapen heller.
          Sen smet dom och lämnade allt i sitt öde under flera år, då fick blivande terrorister vara i fred och träna.

Man började bekämpa IS för sent.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-07-2016, 12:47
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (sparvuggla @ 17-07-2016, 13:31) *
          Allt började då USA gick in i Irak och skulle ta Saddam till vilket pris som helst. Fanns inga massförstörelsevapen heller.
          Sen smet dom och lämnade allt i sitt öde under flera år, då fick blivande terrorister vara i fred och träna.

Absolut en viktig delförklaring! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 17-07-2016, 14:16
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Tapio @ 17-07-2016, 11:58) *
          Halaj!

//T

OMGosh, vilket beklämmande inlägg du står för.

Du har inte läst mer än rubriken, eller hur?
          Det räcker för dig att det är Birro som är författare för att du skall gå i spinn. Vad han verkligen säger tycks du inte bemödat dig med att tar reda på, alternativt inte förstå.

Du använder dig av en verkligt undermålig, beklämmande och väldigt ointelligent debatteknik. Det du inte gillar, förstår eller orkar ta till dig avfärdar du som varande något odefinierbart brunt. (Detta är inte första inlägget du gör så).

Lika beklämmande är ditt försvar för terroristhandlingar från i detta fall IS. Att mörda oskyldiga barn och civila såsom i Nice i fredags*) är och förblir helt oförsvarbart.
          Du får mig faktiskt att må riktigt illa!
          Gita
          P.s *)Skall så klart vara i torsdags kväll, men det ändrar ju inget i sak D.s

CITAT (Gunilla T @ 17-07-2016, 13:11) *
          tummenupp.gif

Läs mitt svar till det du gör tummen upp för.
          Står du verkligen för din tumme vid närmare eftertanke?
          Gita

Jaha, och var i "din" historiebeskrivning tänker du placera tex Lockerbie och 11 september.
          Gita

Redigerat av Gita: 17-07-2016, 15:42

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-07-2016, 15:14
          Länk hit: #11

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gita @ 17-07-2016, 15:16) *
          Jaha, och var i "din" historiebeskrivning tänker du placera tex Lockerbie och 11 september.
          Gita
          Ja som sagt, det här började tidigare än ockupationen av Irak. Mycket tidigare. Jag skulle tro att bråket började redan när islam uppstod och började sprida sig i mellanöstern på kristendomens bekostnad, och inte blev det bättre när korsriddarna var nere och slogs med Saladin. Bråken har förekommit sedan starten och överallt där de båda religionerna förekommer sida vid sida. Och det kommer fortsätta, det är som olja och vatten, det blandar sig inte. Med massimmigrationen av muslimer till Europa har vi tagit konflikten hit, och nu börjar resultatet märkas.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 17-07-2016, 18:03
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Huggorm @ 17-07-2016, 16:14) *
          Ja som sagt, det här började tidigare än ockupationen av Irak. Mycket tidigare. Jag skulle tro att bråket började redan när islam uppstod och började sprida sig i mellanöstern på kristendomens bekostnad, och inte blev det bättre när korsriddarna var nere och slogs med Saladin. Bråken har förekommit sedan starten och överallt där de båda religionerna förekommer sida vid sida. Och det kommer fortsätta, det är som olja och vatten, det blandar sig inte. Med massimmigrationen av muslimer till Europa har vi tagit konflikten hit, och nu börjar resultatet märkas.

Så Anders Brejvik, vår tids värsta terrorist var massimmigrant och muslim??

Citera
          Gita
          Inlägg 17-07-2016, 18:18
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 17-07-2016, 19:03) *

Men snälla nån, vilken organisation vill du påstå att han tillhörde? Nej ,han var varken terrorist, massimmigrant eller muslim, han var en ensam galning. Dock en oerhört tragisk händelse som det är osmakligt att politisera.
          Gita

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-07-2016, 18:28
          Länk hit: #14

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (sparvuggla @ 17-07-2016, 19:03) *
          Som sagt, Breivik var en ensam galning och det han gjorde var i princip helt fristående från allt annat som händer just nu.

Citera
          Mjärden
          Inlägg 18-07-2016, 00:06
          Länk hit: #15

Medlem

[quote name='Gita' date='17-07-2016, 15:16' post='1731329']
          OMGosh, vilket beklämmande inlägg du står för.

Du har inte läst mer än rubriken, eller hur?
          Det räcker för dig att det är Birro som är författare för att du skall gå i spinn. Vad han verkligen säger tycks du inte bemödat dig med att tar reda på, alternativt inte förstå.

Du använder dig av en verkligt undermålig, beklämmande och väldigt ointelligent debatteknik. Det du inte gillar, förstår eller orkar ta till dig avfärdar du som varande något odefinierbart brunt. (Detta är inte första inlägget du gör så).

Lika beklämmande är ditt försvar för terroristhandlingar från i detta fall IS. Att mörda oskyldiga barn och civila såsom i Nice i fredags*) är och förblir helt oförsvarbart.
          Du får mig faktiskt att må riktigt illa!
          Gita
          P.s *)Skall så klart vara i torsdags kväll, men det ändrar ju inget i sak D.s

tummenupp.gif bra svar, Gita

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 18-07-2016, 06:12
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Huggorm @ 17-07-2016, 19:28) *
          Som sagt, Breivik var en ensam galning och det han gjorde var i princip helt fristående från allt annat som händer just nu.

Jag är helt 100 på att om det hände idag, skulle IS snabbt säga att dom låg bakom.

Allt är inte bara svart eller vitt.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-07-2016, 08:58
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det finns ingen koppling mellan galningen i Nice och IS mer än att IS vill skryta. Än så länge.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 18-07-2016, 09:05
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (sparvuggla @ 18-07-2016, 07:12) *
          Jag är helt 100 på att om det hände idag, skulle IS snabbt säga att dom låg bakom.

Allt är inte bara svart eller vitt.

skillnaden är ju att Breivik överlevde och hans motiv är känt.
          Nice vet vi inget om än mer än att polisen tydligen gripit tre stycken.Likaså reses frågetecken om vem som fixat vapen o dyl. om gärningsmannen var ensam bakom dådet.
          Tror också att IS gärna tar på sig allt då det inger fruktan hos motparten

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 18-07-2016, 12:10
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (malarmaster @ 18-07-2016, 10:05) *
          skillnaden är ju att Breivik överlevde och hans motiv är känt.
          Nice vet vi inget om än mer än att polisen tydligen gripit tre stycken.Likaså reses frågetecken om vem som fixat vapen o dyl. om gärningsmannen var ensam bakom dådet.
          Tror också att IS gärna tar på sig allt då det inger fruktan hos motparten

Ja vi vet att alla terrorister vill döda så många som möjligt.
          Terrorism har visserligen alltid funnits, men har blivit värre och råare mot civila på senare år.
          Vapen har ju också blivit kraftfullare och mer lättillgängliga, också bidragande orsak.
          Visst. IS tar på sig allt idag.
          Men dom är skyldiga till merdelen också.

Citera
          segelbåt
          Inlägg 18-07-2016, 14:42
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem nr: 82 163

CITAT (Gossen Ruda @ 18-07-2016, 09:58) *
          Det finns ingen koppling mellan galningen i Nice och IS mer än att IS vill skryta. Än så länge.

Nu finns det. ”Nice-terroristen rekryterades till IS två veckor före dådet”
          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23192069.ab

Fast ärligt talat så spelar det ingen roll om terroristerna tillhör IS, al-Qaida, Hizbollah, al-Shabaab etc etc... Muslimsk terror är muslimsk terror oavsett vilken grupp de tillhör... Och det finns gott om grupper av välja mellan för den som vill döda icke-muslimer.

Vår egen självmordbombare i Stockholm Taimour Abdulwahab tillhörde väl inte någon grupp (vad vi vet iaf) utan sympatiserade bara med dom... Hurvida hans sponsorer tillhörde någon grupp vet jag dock inte.

Redigerat av segelbåt: 18-07-2016, 14:52

Citera

7 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 21:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon