|
Varmkompost, kylan har ställt till det |
|
|
|
14-01-2003, 13:41
|
Medlem
Antal inlägg: 89
Medlem nr: 255

|
Min varmkompost har tyvärr pga av sjukdom inte blivit väl omhändertagen. Detta har lett till att den fysit till. Finns det något jag kan göra för att få igång processen, eller är det kanske ingen ide så länge det är vinter.
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 18)
|
14-01-2003, 14:07
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Eftersom det bara är bakterier i en varmkompost så borde det vara ganska lätt att väcka upp dem. Bara man får i tillräcklickligt med mat mat åt dem. Om den är flyttbar så att man kan flytta den frostfritt ett kort tag så bör man kunna få fart på den. Eller annars så kanske man kan starta en temporär varmkompost inomhus som man sedan flyttar ut i den frusna när den kommit igång ordenligt inomhus.
|
|
|
|
|
15-01-2003, 18:53
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Tänke bara dela med mig av min erfarenhet. En varmkompost som frusit har svårt att komma igång igen. Åtminstone på egen hand. Kompostmaterialet isolerar så även om tempen runt om stiger kan komposten vara djupfryst. Det går åt mycket energi att töa is. Om man har isolering runt komposten är det ännu värre.
Har man väl fått upp tempen så vaknar nerbrytarna upp och sätter igång värmeproduktionen igen. Men vid vilken temperatur vet jag inte, förmodligen 20-30 grader. Bästa sättet är nog att töa komposten i bitar och sen starta på nytt när våren kommer.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
15-01-2003, 19:39
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
En helt genomfrusen kompost kan vara bra att få igång stegvis innan vårvärmen kommer och allt ska brytas ned på en gång. Då stinker det ofta, eftersom komposten ofta är för sur.
Man kan toppstarta den, dvs sätta igång ny kompost ovanpå det frusna. Spar matrester lite längre än vanligt, finfördela lite mer och häll varmt vatten över renset innan du häller ned allt i kompostlådan. Se till att göda komposten väl de närmaste två veckorna, och mata den med rens blandad med varmt vatten. Får du tag i lite jord trots tjälen är det bra att blanda med - där finns bakterier som behövs.
Jag brukar sätta igång min kompost med varmvatten då den blivit kall trots att den blivit "matad" och är väl i balans (kväve - kol). Överflödsvatten rinner genom min låda. Har man inte dränering gäller att också mata med uppsugande material - det man brukar använda (löv, strö etc).
--------------------
|
|
|
|
|
15-01-2003, 22:56
|
Medlem

|
CITAT (Cilla @ 15-01-2003, 19:39) En helt genomfrusen kompost kan vara bra att få igång stegvis innan vårvärmen kommer och allt ska brytas ned på en gång. Då stinker det ofta, eftersom komposten ofta är för sur.
Man kan toppstarta den, dvs sätta igång ny kompost ovanpå det frusna. Spar matrester lite längre än vanligt, finfördela lite mer och häll varmt vatten över renset innan du häller ned allt i kompostlådan. Se till att göda komposten väl de närmaste två veckorna, och mata den med rens blandad med varmt vatten. Får du tag i lite jord trots tjälen är det bra att blanda med - där finns bakterier som behövs.
Jag brukar sätta igång min kompost med varmvatten då den blivit kall trots att den blivit "matad" och är väl i balans (kväve - kol). Överflödsvatten rinner genom min låda. Har man inte dränering gäller att också mata med uppsugande material - det man brukar använda (löv, strö etc). Toppstarta? Kan det fungera att ge en riktig kick å lägga i hästbajs. Hoppas det inte är en alltför dum fråga  Tack för alla övriga goda råd, men det är svårt ändå att veta hur jag ska göra. Dum å trög eller.
|
|
|
|
|
15-01-2003, 23:00
|
Medlem

|
CITAT (KURT @ 14-01-2003, 14:07) Eftersom det bara är bakterier i en varmkompost så borde det vara ganska lätt att väcka upp dem. Bara man får i tillräcklickligt med mat mat åt dem. Om den är flyttbar så att man kan flytta den frostfritt ett kort tag så bör man kunna få fart på den. Eller annars så kanske man kan starta en temporär varmkompost inomhus som man sedan flyttar ut i den frusna när den kommit igång ordenligt inomhus. Hur startar jag en temporär kompost innimhus. Vad behöver jag för material, utrustning. Inga maskar hoppas jag, för det vill jag inte.
|
|
|
|
|
16-01-2003, 00:10
|

Medlem

|
Annika, Inga dumma frågor alls. Visst, färsk gödsel, särskilt blandad med halm, är absolut bästa kickstarten (både för frusen och ny kompost). Är den utblandad med strö eller spån ger den inte mycket bättre start än vad grönsaker gör.
Temporär kompost inomhus för att toppstarta en utekompost kan du göra endast genom att samla varierat material, hålla lite kallt, ställa fram så att dem blir varm innan du slänger på den och värma lite till genom att hä'lla varmt vatten i den. Spar inomhus till dess du har så att det räcker för ett par cm i kompostlådan, eller längre om du kan och det inte börjar ruttna inomhus.
Kompost som du kan hålla längre inomhus kan du starta genom att ta lite av gammal kompost, gödsel eller utomhusjord (på humusrikaste, mullrikaste stället) och blanda med mycket finstrimlade grönsaker. Använd en större lerkruka eller liknande - plasthink har en tendens att göra innehållet klabbigt och äckligt. Lägg lock på som inte tillsluter 100%, men det behöver inte vara stora lufthål alls. Sköt sedan som vanlig utomhuskompost, dvs blanda grönsaksrens od med kolrika produkter (bruna löv, tidningspapper, oblekt/ofärgat toapapper, strö) och se till att komposten är fuktig. Skär renset i mindre bitar än du gör utomhus, vänta med animaliska restprodukter till dess den kommit igång.
När jag bodde i lägenhet hade jag en stor kruka och en amfora inomhus för kompostering. Med kompostmask (de vandrade aldrig ut trots att de blev många) gick nedbrytningen oerhört snabbt, och jag kunde till och med lägga räkskal i dem utan minsta lukt utöver mulldoften när man lyfte på locken. Nedbrytningen blev så effektiv att jag inte behövde tömma komposterna mer än till våren (två personers förbrukning och ganska mycket grönsaksätande). Inte en fluga eller larv hann utvecklas.
--------------------
|
|
|
|
|
16-01-2003, 00:14
|

Medlem

|
Jo just det ja - se till att kompostbehållaren du har inomhus har dränering, dvs hål i botten. Stor lerkruka brukar samla och hålla fukt bra. Ställ på fat som om det vore en växt, så att du inte behöver tänka på att allt du slänger i måste vara torrt. Vattna som en blomväxt när det börjar bli för torrt.
--------------------
|
|
|
|
|
16-01-2003, 10:33
|

Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208

|
ja nu så ska jag banne mej skaffa en inomhuskompost de e ett som e säkert ,kan man starta den med frusna hästlortar månne ???? där borde de väl ligga enoannan mask som kan vakna upp om den kommer in i värmen jag tycker inte om att slänga mitt grönsaksrens ska starta den snarast på sommaren kan den ju stå på balkongen på torpet har jag ju kompost men den sover på vintern
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsidayla oldwolfie
|
|
|
|
|
16-01-2003, 10:36
|

Medlem
Antal inlägg: 186
Medlem nr: 117

|
hejsan! Jag komposterar ute i en oisolerad behållare. Allting alltså även hushållsavfall. Den håller jag igång med sågspån från kaninburen så den är varm ändå. Fast nu när det var 27 grader kallt frös det till iallafall  . Jag tror jag är ensam om en sån kompost (det är av rensnålhet som jag inte köpt en isolerad) för det finns ingen som vet hur man sköter en sån men det kanske är samma som varmkompost. Det verka fungera tycker jag. Hälsar Sassa
|
|
|
|
|
16-01-2003, 13:51
|
Medlem

|
Nu har jag varit ut och "jobbat" lite med komposten. Har tyvärr inte hittat någon hästblaja. Jag tänkte nån skulle rida för bi så kunde dom ju "släppa av en". Annars får ja väl gå upp i backen å norpa en i hästhagen. Om ja törs.  för kalkan alltså  . En ytterligare undran från en som törs fråga, vi har 2 katter som gör på låda inne. Är deras "bajsar" till någonanvändning. På den öppna kalla kastar jag ut, men hur gör det sig i en isolerad varmkompost.  Jo just ja, jag kastade lite blommor med jord i komposten å så hade jag på varmt vatten, Vi får se. Faktiskt är det lite skojigt att testa lite också. Vatten behövdes, för den va snustorr.
|
|
|
|
|
16-01-2003, 14:43
|

Medlem
Antal inlägg: 186
Medlem nr: 117

|
Jag har också undrat vad man gör med kattbajs. Det skall ju innehålla parasiter. Överlever dessa i komposten undrar jag? Sassa
|
|
|
|
|
16-01-2003, 14:55
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Har man en varmkompost , med en hög temperatur, så bör det inte vara problem med parasiter. När man har mulltoa så komposterar man ju restrerna.
|
|
|
|
|
16-01-2003, 15:39
|

Medlem

|
jag har varit ute o plockat hästlort(ganska färsk sådan) nu o ska sätta igång en innekompost de där me kattlortar kanske inte e så dumt då slipper man kasta de också ,,,,,,parasiter har dom ju iofsej ibland men såna överlever nog inte i jorden dom ska ju leva i katten liksom eller ,,nåja jag lovar att rapportera om min nysatta kompost,när den tagit sej
--------------------
|
|
|
|
|
16-01-2003, 16:55
|
Medlem

|
CITAT (KURT @ 16-01-2003, 14:55) Har man en varmkompost , med en hög temperatur, så bör det inte vara problem med parasiter. När man har mulltoa så komposterar man ju restrerna. Vad jag undar är om det är olika "kvalit´te på avföringarna. Det finns ju de som påstår att kattavföring tar död på blomster. Men det kanske är deras urin. Jag vet inte, kanske någon annan. Alltså,  törs jag lägga i några kattlortar eller?  Vad är det för faliga parasiter som bara finns i kattbajset då?
|
|
|
|
|
16-01-2003, 17:46
|

Medlem

|
Toxoplasmos orsakas av den encelliga parasiten Toxoplasma gondii, som har kattdjur som huvudvärd men som också kan infektera ett stort antal olika djurarter. Katten får det genom att ha ätit smittat byte, eller ätit dåligt tillagad mat eller rått kött. Människan får det oftast genom förtäring av ofullständigt upphettat kött, särskilt från svin och får.
För de flesta människor som smittas får de lindriga infektionssymtom, som en lättare influensa. Om man har haft den en gång så är man immun för resten av sitt liv. Gravida kvinnor bör vara försiktiga, då foster kan få allvarliga skador.
Avföringen från en smittad katt är smittsam inom två dygn och är sedan smittsam i upp till fem veckor. Toxoplasma dör vid temperaturer på mer än 65 °C och vid djupfrysning till - 20 °C.
Om man slänger kattlådeinnehållet i komposten kan man alltså efter fem veckor hantera komposten utan smittorisk. Dessutom är det genom förtäring som man får smittan. Använder man handskar eller tvättar händerna är smittorisken minimal. Har man en rykande varm kompost på sommaren dör parasiten av detta.
--------------------
|
|
|
|
|
18-01-2003, 15:12
|
Medlem

|
|
|
|
|
|
04-03-2003, 16:31
|

Medlem

|
CITAT (oldwolfie @ 16-01-2003, 10:33) ja nu så ska jag banne mej skaffa en inomhuskompost de e ett som e säkert ,kan man starta den med frusna hästlortar månne ???? där borde de väl ligga enoannan mask som kan vakna upp om den kommer in i värmen jag tycker inte om att slänga mitt grönsaksrens ska starta den snarast på sommaren kan den ju stå på balkongen på torpet har jag ju kompost men den sover på vintern  ska bara tala om att min kompost som jag startade den 16 januari i mitt sopskåp fungerar utmärkt o inte luktar det känns toppen att ha en kompost innomhus hemma så jag kan ta till vara på allt rens,o när våren kommer e de bara att ta den till torpet o fortsätta ,,, jättemysigt att den funkar ,den kommer att ge fin näring i rabatterna
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|