CITAT (Huggorm @ 21-04-2017, 21:45)

Jag har inte hört tidigare att den skall vara invasiv. Normalt klipper man ner den varje vår eftersom skotten bara är röda i början. Om man gör så blir grenarna aldrig så stora att de viker sig och hamnar mot jorden och slår rot. Samtidigt är det ju en buske som man ser relativt ofta på rivningstomter, övergiven mark och liknande. Den är tillräckligt hårdför för att klara sig även om den överges. Många andra buskar dör ganska snart under sådana omständigheter.
Mina är röda även om den aldrig (vad jag vet) blivit nerklippt. Den har förvildats. Eftersom min tomt är väldigt stor så förre ägaren bara lämnat ett område att utvecklas som det ville. Så när skotten blev för höga så la dom sig mot marken och spred sig som jag beskrev tidigare. Dom "åt upp" både äppelträd och päronträd som jag hittade bakom allt när jag började rensa.
Tidigare ägare sa "det finns fruktträd där inne någonstans men det blir aldrig någon frukt".
Kanske inte konstigt när dom i stort sett var helt överväxta. Nu kommer träden att få sol