Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Marodör i min trädgård!, Vårens blomning helt förstörd...
          Betty
          Inlägg 05-05-2004, 20:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag känner mig så förtvivlad, helt tillintetgjord. huh.gif
          I natt stördes min sömn flera gånger av att en lampa med rörelsevakt, som vi har på vår "skyddade" baksida av huset, tändes och släcktes flera gånger. Jag trodde att det var grannkatten som passade på att göra sina behov i mina rabatter i skydd av natten.
          Påminde mig själv, lätt irriterat, att jag måste inhandla ett vattengevär... mad.gif
          Tänk om det ändå bara hade varit katten konstaterade jag när jag i morse fick se vad som egentligen hade orsakat alla dessa lamptändningar i natt!
          ALLA mina tulpanknoppar är avbetade! Varenda en! Kan inte riktigt fatta att tulpanblomningen som jag så hade sett fram emot kommer inte att bli av alls i år. sad.gif
          Alla timmars grävande i duggregn och snålblåst i höstas är förgäves.
          Jag som hade satt flera för mig nya sorter, som längtade så att få se dem i blom, rosa/vit 'Cloud nine', lila/gul 'Gavota', grönbandad 'Golden artist' och rosa flerblommig botanisk 'Greigii'... det gör nästan ont bara att skriva ner deras namn...sad.gif
          Det är inte för inte som jag har ett knippe tulpaner som avatar... Jag älskar verkligen tulpaner! wub.gif
          Jag har i min enfald trott att jag var förskonad från kirskål, mördarsniglar, liljebaggar och rådjur...
          Men nu får jag nog lov att omvärdera det... vad det gäller rådjur i alla fall, eller vad tror ni?unsure.gif
          Ska jag behöva sitta brandvakt i natt för att förhindra att marodören kommer tillbaka och gör historien kort för mina spröda perenner som så försiktigt har börjat visa sig i rabatterna...? sad.gif
          Jag har fotat resultatet av nattens raid, ni som har rutin på detta, är det Bambi som har varit framme? Eller är det en harpalts verk?
          Tulpanmassaker + spår av förövaren.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 16)
          Kattgräs
          Inlägg 05-05-2004, 20:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

Åh, stackare! sad.gif

Det är ingen tvekan om saken, rådjuren har varit framme. De har lämnat scillorna för favoritgodiset tulpaner... Vackra klövavtryck har de gjort också.

Maximal otur, för nu börjar det ju finnas mat i skogen åt dem.

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          Copycat
          Inlägg 05-05-2004, 20:25
          Länk hit: #3

Gäster

..

Citera
          vickeva
          Inlägg 05-05-2004, 20:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem nr: 2 441

stackare dig!!!!!

--------------------

Citera
          Sollan
          Inlägg 05-05-2004, 21:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

Jag förstår hur det känns din stackare! huh.gif
          Pröva med Råodör, en gräsligt illaluktande klet du sätter på pinnar och sätter vid de växter du vill ha kvar. Håller länge. Men få det inte på dig, det luktar verkligt illa!
          /sollan

--------------------
          /sollan

Citera
          yla
          Inlägg 05-05-2004, 21:35
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

ujuj stackars du
          kanske ska du till nästa år plantera
          narscissor o påskliljor runtikring dina tulpaner
          så känner dom kanske inte lukten av tulpanerna
          för dom äter inte dessa
          så gör jag o det fungerar för mej

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          MariaS
          Inlägg 05-05-2004, 22:30
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Något man i regel alltid har hemma är Cayenepeppar, Hjorthornssalt och matolja.
          Blanda lika delar av dessa och pensla ut runt dina rabatter. Denna blandningen håller Rådjuren borta ett par månader.
          För permanent behandling. Sätt upp linor med tunna mässingsklockor på som snubbeltråd. Klockorna skrämmer vettet ur Rådjuren.
          Mina rådjur tar långa omvägar runt snubbeltrådarna sen tre år tillbaka!

MariaS

PS. Det går också bra att komlettera snubbeltråden med vita remsor av plstpåsar som knyts fast. Rådjuren visar sin vita bakdel vid fara= Vitt är farligt!.DS

Citera
          Betty
          Inlägg 05-05-2004, 23:42
          Länk hit: #8

Medlem

Tack för tröst och tips! wub.gif
          Hela denna dag har jag gått med en klump i bröstet, kan inte riktigt ta till mig det som hänt... trodde aldrig att de skulle våga sig in mellan husen här - de står ju så tätt.sad.gif
          Nu har jag varit ute i trädgården och knytit fast vita plastpåsar på strategiska platser som får prassla hotfullt inatt (synd att det är nästan vindstilla...)
          Ska köpa Råodör redan i morron, hoppas jag får tag på små klockor/bjällror också. Här ska fixas snubbeltråd!
          Ska blanda ihop lite cayennejox också när jag ändå är i farten.
          Känner en stark lust att minera tomtgränsen mot skogen... men har tyvärr inga minor. sad.gif

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 06-05-2004, 15:38
          Länk hit: #9

Medlem

Nu har jag spänt upp en nylonlina (snubbeltråd) längs med tomtgränsen mot "skogen", jag har inte fått tag i några klockor så jag klippte ut fyrkanter av vita plastkassar, som jag har knytit fast på linan med jämna mellanrum, vitt som fladdrar i natten signalerar väl fara. Tror ni att det kommer att funka? unsure.gif
          Upptäckte idag att de har smaskat i sig alla spirande pionknoppar med... sad.gif

--------------------

Citera
          yla
          Inlägg 06-05-2004, 16:12
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

CITAT (Betty @ 06-05-2004, 16:38)
          Upptäckte idag att de har smaskat i sig alla spirande pionknoppar med... sad.gif

oj stackars stackars dej sad.gif unsure.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 06-05-2004, 19:36
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Ja (suck) så är det att leva i rådjursland! Och harpalteland! Och skat- och kråkrike! Men att ta dina pionknoppar också tyckte jag var höjden av oförskämdhet!

Jag har slagit ner pålar och virat kycklingnät runt en samling med mina vackraste tulpaner, bl.a. vita liljetulpaner. Inte f-n är det vackert men jag vill se när tulpanerna blommar!

Jordgubbslandet var jag tvungen att ge upp förra året för gubbarna fick inte vara ifred för skator och kråkor! Så nu har jag dragit upp ett gäng med smultronplantor som det blir vita bär på. Och nästa år skall jag försöka hitta vita jordgubbsplantor också.

Det räcker inte med att bara vara klok man måste vara listig också! wacko.gif tongue.gif

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          Ella
          Inlägg 07-05-2004, 19:34
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Stackars dig Betty! Hoppas att du får det att funka med snubbeltråd och cayennepepparjox!

Och tack för informaionen att skatorna kommer att äta upp mina jordgubbar! Så är jag i alla fall berädd här finns gott om skator. Vackra fåglar men jordgubbarna är planterde till mig!

--------------------
          Ella

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 08-05-2004, 10:41
          Länk hit: #13

Medlem

Åh, skatorna... Det finns faktiskt något som fungerar för att rädda jordgubbarna från skator och trastar (jo, jag har sett dem!). Jag använder sånt där blått "fågelnät" och spänner upp hårt, så att fåglarna inte fastnar i det. Nätet måste vara ganska högt över och sluta tätt till marken också så de rackarns flygfäna inte kryper in. rolleyes.gif

Tack för rådjurstips! smile.gif

Jag undrar för övrigt fortfarande varför rådjuren inte kan hålla sig till kirskål och maskrosor... wacko.gif

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          Ella
          Inlägg 09-05-2004, 13:39
          Länk hit: #14

Medlem

Tack för tipset! Ska bli spännande att se om plantorna får tillräckligt med ljus för ett ge gubbar tongue.gif Kanske blir det inga att skydda från skatorna

--------------------
          Ella

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 09-05-2004, 16:29
          Länk hit: #15

Medlem

Ella:
          Det ska inte vara något problem med ljuset för gubbarnas del, så länge det spänns ordentligt. Och det måste vara spänt, för fåglarnas skull. Inte roligt att ta loss trastar som fastnat.

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          Annika i Korshol...
          Inlägg 10-05-2004, 06:22
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 181

Vad tråkigt med blommorna!

Har inga erfarenheter av rådjur, men nog av fåglar och jordgubbar. Jag spänner upp blåa presentsnören. (Sådana tunna, släta som man kan krusa ihop till rosetter med hjälp av sax.) De ska vara alldeles släta och spända. Får inte vara vinglade alls. De "sjunger" när det blåser och vibrerar annars också lätt och är ju glansiga så att de blänker i solljuset. Vet inte om det måste vara blåa, men blått är inte fåglarnas favorit. Har fungerat rätt bra hos mig och de är inte ivägen när man ska plocka gubbarna. Det fungerar ju förståss inte på getingar, som åt upp en hel del jordgubbar i fjol, men det gör ju inte nät heller.

Citera
          Ella
          Inlägg 10-05-2004, 08:21
          Länk hit: #17

Medlem

Presentsnörena verkar vara en lättare variant, i alla fall lättare att plocka gubbarna då!

Jag satt igår och studerade hur skuggorna vandrade i min lilla trädgård och kom då på att de flesta jordgubbarna bara har sol fram till 11 om ens det, jag undrar så om det ljuset räcker för att det ska bli bär. Så jag var altså inte rädd för att nätet skulle sno ljuset.

Ja så det kan bli tongue.gif

--------------------
          Ella

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 12:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon