Jag gör så här med mina phaleanopsisar och dendrobium:
På våren planterar jag om dem.
Dem ska stå trångt så byt inte till en allt för stor kruka.
Skölj och pilla försiktigt bort så mycket jord och barkbitar från rötterna som du kan. Dem rötter som inte blir grönaktiga när dem blivit våta skär jag av med en glödgad vass kniv. Orkidéer är känsliga så använd en ny noga rengjord innerkruka.
Använd specialjord för orkidéer eftersom dem i princip ska stå i bara bark och vitmossa. Det är svårt att få in jord mellan rötterna men försök så gott det går. Huvudsaken är att den står stadigt i krukan.
Efter ett par veckor börjar jag göda med orkidénäring. Använd inte vanlig krukväxt näring för det är för skarpt.
Jag brukar ge näring från vår till höst vilket verkar funka bra. Ingen näring under vintern.
Vattna var 14:e dag genom att doppa innerkrukan i vattnet. Om det är varmt under sommaren så kan jag vattna en gång i veckan. Låt rinna av ordentligt innan du ställer ner den i ytterkrukan. Se till att det inte samlats vatten i bladrosetterna eftersom dem ruttnar då.
Placera orkidén ljust men inte i brännande sol.
När den blommat så klipp inte av blomstängeln förrän den är helt torr och vissen eftersom det kan skjuta ut nya stänglar från den gamla så länge den lever.
Använd inte genomskinliga glaskrukor om du är rädd om rötterna. Det blir otroligt varmt i en glaskruka
Nu är jag ingen expert men jag lyckas få blommor på mina varje år iallafall