CITAT (Eva Swahn @ 18-05-2004, 11:41)
Nu vill jag veta hur gör ni idag med de gamla trägolven? Mina ligger delvis under mycket slitna linoliummattor, nylagda laminat-klick-golv, nylagda plastmattor samt bara fernissade. Slipar - slipar inte? Lutar - lutar inte? Oljar - oljar inte? Vitt pigment - eller inte. Det går mode i antikvarisk behandling med - komiskt nog.
Jag vill ha träkänslan, inga "hinnor" mellan mig och materialet.
Du har helt rätt! Det går verkligen mode i "antikvarisk behandling av golv" och förvirringen är stundtals total
Allt beror, så som jag fått lära, på hur resten av huset är uppfört. Lackade brädor ex. kom på slutet av 1960-talet (nu skriver jag helt ur minnet så jag kan ha fel). problemet med de lackade är att man måste slipa varje gång lacken fallererar - vilket den gör om fuktvandringen inte är ok-vilket händer om man inte fuktspärrat ordentligt - och fuktspärrar är inte att föredra i ett "friskt och gammalt hus" som andas som de alltid gjort.
Ur friskhetssynpunkt är säkert både lut, såpat och oljat bra...eller linoljefärgsmålat...(beroende på grund och väggar...) Självklart beror ju oxå behandlingen på hur strikt man är ur antikvariska utgångspunkter...lut är.ex. vis inget som rek. i freaksens kretsar, inte heller pigmenterade golvoljor,.... men nog är det vackert om man så vill göra
Unn