Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> marktäckning med vinca minor, hur tätt?
          ylet
          Inlägg 28-05-2004, 08:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 3 718

Hej,
          Jag ska i helgen skaffa lite Vinca Minor-plantor för marktäckning under hortensior. Hur tätt ska jag sätta dem? Och hur lång tid tar det för att få en "Vincamatta"? Annat jag bör tänka på?
          Tack på förhand,
          Ylet (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Mia, zon 3
          Inlägg 28-05-2004, 10:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Jag köpte en lila Vinca minor i april förra året. I september samma år hade den knallat ut minst en meter från "moderplantan", men den täckte ju så klart inte ordentligt, utan var lite "tunn". I år börjar den bli lite mera åt matt-hållet. Bor i zon 3, med stentung lerjord.
          Kan vara bra att tänka på att de fortsätter sprida sig i evinnerlighet... gräsklippare hjälper bara halvt, för de kryper ned under klippnivån. Rådjuren repar av bladen på vintern, om det är snö sparkar de bara bort den. Men Vincan klarar sånt, även om den ser ut som en hög grön spagetti på våren.

Citera
          Ingo
          Inlägg 28-05-2004, 11:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Jag satte vinca minor i en rabatt för fyra år sen och upplevde det likadant som Mia - första året bredde de ut sig ordentligt fast täcket var tunt, andra året tätnade det.
          Jag bor på gränsen mellan zon III och IV och har mager sandjord med lite inslag av moränlera. Platsen där jag har vincan är skuggig, ingen direktsol alls. Jag satte vincorna med c:a 30 cm mellanrum.

Vinca tål som sagt mycket men täcket verkar bli frodigare och finare om det inte är alltför torrt - baktill i min rabatt där det är lite "regnskugga" av takutsprånget blir vincan glesare och risigare. Så om du har väldigt mager jord kan det eventuellt vara ett tips att förbättra fukthållningen genom att tillföra mer mull, t ex kompost eller kogödsel, där du vill att vincan ska täcka. Men det behöver inte vara mer än normal trädgårsmylla och absolut inget träsk.

Jag tycker inte att vincan är så svår att hålla på plats. Den kryper ovan jord och skotten slår inte rot genast, så det är lätt att lyfta upp dem och klippa av med sax längs den gräns som man inte vill att de ska sprida sig över.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Cilla
          Inlägg 29-05-2004, 14:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

...och klipper man av vincan kan man sätta ned sticklingarna i jorden om man håller fuktigt, eller i en vas en tid tills rötterna kommer. Man kan också dela på plantorna för att få tätare förökning om man vill.

Jag har vinca överallt och förökar för att kunna sätta på norrsidan på mitt hustak. Snällare markväxt är svårare att få tag i.

--------------------

Citera
          renate
          Inlägg 29-05-2004, 15:38
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Jag har också Vinca lite varstans,i en rabatt har jag klipp bollar av dem,Jag klipper lite då och då försöker har blommorna kvar.Fin marktäckare tongue.gif rolleyes.gif

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 31-05-2004, 13:57
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

PÅ mitt HUSTAK? Vaba? Cilla, vad är nu det för spännande hyss med huset?
          undrar nyfiken Eva

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon