Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Apropå djur och trädgårdsmänniskor, ge mig råd!
          Mi70
          Inlägg 03-06-2004, 09:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Det verkar finnas så många trädgårdsmänniskor här, så jag måste få fråga en sak.............!

I vår familj är min sambo allergisk mot pälsdjur, alldeles särskilt katter och hästar.............. Jag undrar om det finns något djur man skulle kunna ha, som allergiker klarar........??? Finns det t ex någon hundsort som funkar, eller kattras? Kan man hitta sådan info någonstans eller vet någon här något om detta??? Jag har en sjuåring som längtar efter ett mer spännande husdjur än vår undulat......... sleep.gif wink.gif unsure.gif

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Mi70
          Inlägg 03-06-2004, 09:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Jag menar alltså att det verkar som om trädgårdsmänniskor i många fall gillar djur, och har djur, därför kanske ni kan svara på min fråga... (lät lite konstigt insåg jag då jag läste igenom!) smile.gif huh.gif

Citera
          echo
          Inlägg 03-06-2004, 09:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 3 655

Jag är allergisk mot katt, och även hund ibland. Det beror nog väldigt mycket på VAD hos djuret man är allergisk mot, en del klarar det bra bara djuret inte släpper så mycket päls, medan sånt inte spelar någon roll för andra. Ofta så är kattlådan ett stort problem, tydligen finns det mängder av allergener i avföringen.

Själv har jag en jackrussel-terrier, det går bra för mig, men föräldrarnas gråhundar och vännernas schäfer går inte alls. Har haft katt förrut också, rexkatterna är extremt korthåriga, lite vågiga i pälsen. Rackarns trevliga katter!! wub.gif Fast de gillar oftast inte att vara ute, de fryser på en gång.

Men om man har möjlighet att göra i ordning ett varmt utrymme utomhus, så kanske man inte alls behöver ha katten i huset? Slipper man både lådan och håret... vanliga bondkatter trivs oftas bäst om de får komma och gå hur de vill, bara de får mat! biggrin.gif

--------------------
          Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre tidskrävande

Citera
          stina
          Inlägg 03-06-2004, 09:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

När jag var liten hade vi en grekisk landsköldpadda som hette Elsa. Hon var helt underbar. Gick lös i huset hela tiden, kissade på tidning och kom "springande" när man satte sig på huk. När hon kom fram sträckte hon fram huvudet och ville bli kliad under hakan. Hon älskade att ligga i knät när man satt och tittade på TV. En gång i veckan fick hon bada i jättegrunt, varmt vatten. Också en favoritsysselsättning. Hon hade en papplåda med dörröppning som hus och i den hade hon en filt där hon kunde gå in och lägga sig och sova.

Varma sommardagar gick hon lös i trädgården och käkade maskrosblad.

Allt bygger naturligtvis på att vi alltid var otroligt snälla och försiktiga med Elsa. Hade en kompis som brukade låta sin sköldpadda dansa brake-dans (snura upp och ner) och den sköldpaddan var INTE tam. Vi vände ALDRIG någonsin upp och ner på Elsa.

Visst - en sköldpadda är hård - och inget mjukt djur att gosa med. Men suverän för allergiker. Fast det ska vara landsköldpaddor tycker jag. Vattensköldpaddor verkar det mest vara besvär med och dom kan ju inte gå lösa som Elsa gjorde.

Stina

Citera
          Rossi
          Inlägg 03-06-2004, 10:04
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Min man är också allergisk mot pälsdjur. Du frågar om det finns någon speciell hundras som är bättre för allergiker. I det sammanhanget vill jag bara nämna att min man kan reagera mot en hund av en viss ras men inte mot en annan hund av samma ras så det är nog en chansning att stirra sig blind på ras.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Ullet
          Inlägg 03-06-2004, 10:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 2 397

Hm, jag har samma dilemma...Här verkar man också allergisk mot koskitsdoft också. wink.gif wink.gif wink.gif

Jag har kollat lite om detta m hundar, men det är ytterst individuellt vad man tål o inte tål, vissa sk allergihundar klarar inga av o andra klarar dom hur bra som helst. Portugisisk vattenhund har en bekant m allergi o det är en mellanstor ras m lite pudelutseende men inte beteende. Bichon frise har svärmor o den klarar hon av trots astma även om hon känner av hunden när det gått för långt mellan badningarna, pudel likaså. Soft wetten terrier ska också vara en hund som vissa allergiker klarar.

Om det inte ska vara en hund så varför inte en ödla? Sköldpadda? Orm? Innegris?Kaniner kan man ha utomhus hela året om ifall man vill ha en sån, då behöver man inte möta allergenerna hela tiden. Hoppas ni hittar nåt ni känner för o som passar er.

--------------------
          Ullet zon5

Citera
          TeliaNet
          Inlägg 03-06-2004, 10:09
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem nr: 2 776

min kusin är också allergisk mot vissa pålsdjur.
          de har bejoun-frise(tror det stavas så) och den är en sån där allergi hund.
          den är liten och vit.
          kolla i en hund bok så får du troligen lite råd m.m.

--------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W

Citera
          TeliaNet
          Inlägg 03-06-2004, 10:11
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem nr: 2 776

nu han du skriva den där hundrasen före så jag han inte se hur det stavas.

--------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W

Citera
          KURT
          Inlägg 03-06-2004, 10:18
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Kräldjur är definitivt det säkraste för allergiker, leguan eller sköldpadda är ju populära.

Citera
          Tinha
          Inlägg 03-06-2004, 10:19
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 978

Nakenhund, Pudel, Bischon frise, Yorkshireterrier, Jack Russel (men bara viss pälstyp) är väl de hundar som brukar klassas som allergivänliga men det finns ju inga garantier. Är man allergisk mot fettet i pälsen eller deras hudavlagringar så ska man nog fundera länge innan man fattar ett beslut. Eller så får sambon åka iväg och få allergisprutor och akupunktur. :-)

Andra djur som är kul är:
          Landsköldpaddor!! Har en själv och gillar den skarpt.
          Papegoja eller nymfparakit. Finns mycket kul man kan göra med dom.
          Ödlor/ormar (är det en pojke du har så är detta oftast en hit..)
          Minigris

Tinha

Citera
          Silverblommans
          Inlägg 03-06-2004, 10:50
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 3 752

Tydligen ska djur med lockig päls vara lättare att klara av för allergiker.
          Jag vet en super allergisk liten tjej, men hon har en "American curl" häst.
          Det finns ju både katter, hundar o kaniner med lockig päls.
          Be att få testa hos någon uppfödare smile.gif
          Mvh Monika

--------------------
          Blommor o katter är livet!

Citera
          echo
          Inlägg 03-06-2004, 10:53
          Länk hit: #12

Medlem

Hehe, inte är det bara pojkar som gillar ormar/ödlor... mina småtjejer tjatar om sånt. Men då har jag iofs sagt nej till kaniner, marsvin och hamster redan.

Men som sagt... ska man som allergiker försöka sig på ett pälsdjur så bör man nog be att få hem djuret "på prov", eller hälsa på ofta för att se att det funkar, eftersom allergierna är så oförutsägbara. Lycka till!!

--------------------

Citera
          MimE
          Inlägg 03-06-2004, 11:34
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

Min pappa är allergisk mot och får astma av (nästan) alla pälsdjur (utom hästar!).
          Han tål däremot de hamstrar vi har haft.

En fördel (nackdel) med hamstrar är att deras genomsnitts ålder ligger runt 2 år så det är ingen livslång bindning.

Själv är jag starkt allergisk mot katt och måttligt allergisk mot hund och kaniner (bland annat). Jag har försökt provocera fram en reaktion mot hamster genom att "gnugga" den i ansiktet men jag reagerar inte. Inga antikroppar har heller dykt upp i blodtest.

Eftersom hamstern inte äter hö så riskerar man inte den typen av allergi heller.

Om du tänker skaffa en större fågel så tänk på att Jakon och framför allt Kakaduor har ett mycket fett damm som man ofta kan reagera emot (både allergimässigt och städmässigt). Andra fåglar anses inte vara lika allergiframkallande.

Vill du veta lite mer om hamstrar eller sällskapsfåglar så hör av dig.

/Mimmi

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-06-2004, 11:41
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Hej!
          Jag är jätteallergisk mot hästar och katter.... fler i familjen är astmatiker/allergiker men vi chansade och skaffade Felix Bichon Frisé (fler bilder i mitt album "djur i familjen"
          och det har gått jättebra wub.gif
          Om ni har möjlighet... kontakta en kennel och hälsa på några ggr. innan ni bestämmer er. Ingen hund är garanterat allergivänlig.
          Lycka till!

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 03-06-2004, 12:37
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

CITAT (KURT @ 03-06-2004, 11:18)
          Kräldjur är definitivt det säkraste för allergiker, leguan eller sköldpadda är ju populära.

Jag är allergiker, och jag kan varmt rekommendera VATTENAGAM
          En ödla med "leguan-look", men utan leguanens nackdelar.... Man kan nämligen bli väldigt allergisk mot leguan, pga körtlar i halsen. Dessutom kan de bli 2 m långa, och kräver terrarium därefter. Och "mockorna" ska vi inte tala om..... Plus att med de klorna ser man ut som man varit i knivslagsmål efter man gosat lite.
          En vattenagam blir 1 m (max) inkl. svansen - kroppen är ca 30-40 cm. Kan bli väldigt tama. De vill ha rejäl vattenavdelning i terrariet, och bajsar ALLTID i vattnet = luktfritt och lätt att håva upp. Klor har de visserligen också, men inte så stora. Går jättebra att ha på axeln i koppel!
          Enda nackdelen är att de äter syrsor, larver och (när de blir riktigt stora) möss.... Men alla har ju inte problem med sådant.

Citera
          MaryLou
          Inlägg 03-06-2004, 13:36
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 3 524

Två kattraser som många allergiker tål är Devon Rex och Cornish Rex.
          Deras päls är kort och lockig. Innan jag träffat dem i verkligheten tyckte jag att de såg bisarra ut, men nu när jag träffat många tycker jag de är otroligt charmiga! Här är en länk till en Rex-förening:
          http://www.rexunited.com/
          Sen är det ju väldigt individuellt vad man tål...Det bästa är att ta kontakt med en uppfödare i närheten och be att få komma på besök och "utsätta sig" för katterna. Det är Rex-uppfödarna väldigt vana vid!

Citera
          andersen
          Inlägg 03-06-2004, 14:43
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4 130
          Medlem nr: 51

Devon Rex Det var en märklig syn till katt någon sådan har jag alldrig sett.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          MaryLou
          Inlägg 03-06-2004, 15:09
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 3 524

De påminner om fladdermöss, speciellt ungarna biggrin.gif Men de är mycket sociala och charmiga! Anledningen till att inte så många känner till dom är nog att de som regel aldrig är utekatter. Den tunna pälsen gör att de är frusna av sig, och ju mer annorlunda en raskatt ser ut, desto större är risken att någon stjäl den om den får gå ute!

Citera
          echo
          Inlägg 03-06-2004, 15:45
          Länk hit: #19

Medlem

Håller med, jag tyckte också de såg vansinnigt konstiga ut, men när jag hälsade på hos uppfödaren så hade jag ju inget annat val än att ha med mig en hem!! Riktigt charmiga är de, och väldigt tillgivna... tyvärr blev dock min Lillan tvungen att flytta ifrån mig efter 6 år...*saknar sin lilla rex*

--------------------

Citera
          Ti bee
          Inlägg 03-06-2004, 17:09
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Hänger på om Cornish o Devon Rex katterna. Nog ser de lite märkliga ut, men vilka personligheter!! Bland de mer sociala katterna. Jag skulle också satsa på en sådan i så fall! smile.gif

Kan nämna att min man är allergisk, mest mot kvalster, men också delvis mot katt. Abessinier fungerar inte bra för honom, trots den korta pälsen. Däremot en långhårig maine coon fungerar utmärkt. Så det är ju lite svårt att veta vilka sorter man kan ha...bäst är att kanske att få en prövotid.

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon