Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Har inte telefonkultur och kundbemötande försämrat, Vem är anträffbar?
          Bettson
          Inlägg 03-06-2004, 21:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem sedan:
          09-03-2003
          Medlem nr: 882



          Sedan de moderna dataväxlarnas och IT kulturens intåg tycker jag att telefonkultur och kundbemötande har försämrats avsevärt.

          Jag har bekanta som skryter över att de bara har telefonen påslagen 2 timmar under dagen och sedan ställer in olika saker under dagens gång som att de är på lunch sitter i möte, är på kundbesök osv. Allt detta medan de lugnt sitter vid sitt skrivbord och jobbar.

          Visst kan man behöva arbetsro ibland men att 75% av arbetstiden ha telefonen avslagen när man sitter på en myndighet, eller lönekontor eller annat företag tycker jag faktiskt är ett ofog.

          Det är en annan sak om man informerar att man har telefontid mellan det och det klockslaget. Det jag menar är när man under ett företags eller myndighets öppettidet självsvåldigt gör sig oanträffbar.

          Riktigt gräsligt tycker jag det är med firmor som säljer äver nätet endast kan nås via mail. Detär väl OK om man svarar på mailen men ifall man tar fjorton dagar på sig att svara så behöver man ju ine svara kunden alls.

          Idag har jag varit med om en lång palaver med företag som gör sig oanträffbara när de vill. Jag fick intrycket att de ville blåsa en kund till mig på pengar. Antingen lyckades jag skrämma dom rejält eller så var detta ett av de mest vanskötta företag jag någonsin träffat på.

          Är det jag som är gammalmodog eller har flera råkat på det här betendet? huh.gif
           
          Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          andersen
          Inlägg 04-06-2004, 03:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          Ja så är det,men det är väll pengarna som styr det som allting annant, vad jag hört är det åxå myndigheter och tjänster till arbetslösa, studerande som är sämst.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 04-06-2004, 04:46
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          Idag är det väl inte så ovanligt att man hamnar hos ett Call-center företag
          när man ringer någon myndighet eller företag.
          Jag ringde min bank här i Kiruna men hon som svarade sa sig sitta i Karlskrona ( eller om det var Karlstad) ohmy.gif
           
          Citera
          TeliaNet
          Inlägg 04-06-2004, 06:53
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem sedan:
          06-02-2004
          Medlem nr: 2 776



          ringer du till silja line så kommer man till kalix tror jag det var.
          "dataväxlarna"? är det AXE växlarna för allmän telefonin eller är det kundväxlar på ett företag?


          --------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          __________________________________________________________
          Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter -
          uträknat och med egna erfarenheter
          user posted image
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
           
          Citera
          azofia
          Inlägg 04-06-2004, 10:03
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem sedan:
          07-11-2003
          Medlem nr: 2 542



          Jag jobbar själv som ambulerande växeltelefonist (bland annat) och ofta så är det så att stora förtag har sina växlar i en stad där man svarar för alla "filialer" ute i landet. Det har både för- och nackdelar antar jag men visst vore det trevligare för kunderna att komma åt det lokala kontoret på plats så att säga.
          Sen så kan man som telefonist råka ut för massa otidigheter från folk som blir arga för att de hamnat i Stockholm och inte i Uddevalla eller vart de nu ska... tongue.gif även ifall vi kan koppla till personen de söker eller hjälpa dem med vad de vill ha hjälp med fast vi sitter i olika städer biggrin.gif
           
          Citera
          Bettson
          Inlägg 04-06-2004, 12:16
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem sedan:
          09-03-2003
          Medlem nr: 882



          Callcenter är väl Ok om det passar företaget och sköts på rätt sätt.
          Vissa företag coh myndigheter behöver dock lokalkännedomen. Man skall aldrig underskatta den hjälp man kan få av en växelelfonist. Dessa brukar ju nästan vara företagens hjärta.

          Telia leder ligan, det är fullkomligt omöljigt att få hjälp med rätt grejor många gånger. Skattemyndighetens nya stora Sverigenummer fungerar inte alls därför att systmet antar en massa grejor som den inte skulle anta.
          Tex jag behöver för en kunds räkning få kontakt med någon i Stockholm som har skrivit ett brev i ett ärende. Ringer jag då numret som står på brevet kan de inte hitta den personen efterom deras system bara föreslår de personer med detta namn som finns i mitt närområde. Skall jag nå NN i Stockholm som handhar fastighetstaxeringar så kommer jag till NN i Eskiltuna som sysslar med betalningsföreläggande. Det är alltså ett systemfel. Skatteverket har inte fattat galoppen på att det kan finnas distansjobbare i Sverige. Det här handlar om tekniska bitar.

          Om man går och tittar på den mänskliga sidan så kan det fungera så här.
          Jag har kommit underfund med att det finns en funktion i dataväxlarna där en viss person (jag talar nu inte om växeltelefonisten eller telefonisten på callcentret) trycker på en förprogrammering när telefonen ringer som säger att personen är upptagen en halvtimme. träffas åter 9.34. DU ringer exakt 9.34 och får meddelandet träffas åter 10.06 osv. Så kan det pågå hela dagen. Tacka sjutton för att folk blir otrevliga och sedan öser galla över den stackars växeltlefonisten som inte har gjort något ont. En växeltelfonist som sitter fast på ett företag brukar kunna ta en person som missbrukar dataväxeln i örat men det kan inte en telefonist på ett callcenter som sitter 100 mil bort.

          Själv drabbades jag av detta för ett par veckor sedan. Ett samtal på mindre än fem minuter hade klarat det hela. Allt som allt tog det mig en hel dag att först försöka nå en person som Sverigeväxeln inte kunde hitta. Sedan leta upp en lokal varant som inte svarade utan använde halvtimmesknappen kontinuerligt. Det slutade med en bilresa in till myndigheten, kö i informationen dör jag till slut krävde att de personligen skulle gå och hämta personen i fråga. Det tog mig en hel arbetsdag. Det känns som om någon misssbrukar min tid i det läget. Ändå måste jag samtidigt säga att de personer man träffar är otroligt trevliga. Speciell på vår skattemyndighet.

          Igår var det en firma som hade tagit förskottsbetalt ca 30 000 kr av en kund till mig men inte leverat varan. Vid påstötningar påstod de bara att den var levererad och kopplade runt till andra medarbetare som inte svarade utan ringledningen gick tillbaka till callcentret. När det hände fjärde gången blev jag dessutom illa bemött av callcentret så då tog hin mig och jag blev riktigt duktigt otrevlig tillbaka. Det slutade med att jag fick alla dikektnummer till företaget i fråga och fick trakassera dem på egen hand. Jag tycker faktiskt lite synd om tjejerna på callcentret för de blev utnyttjade men jag har aldrig varit ute för att man måste uppge sitt namn i en växel för att bli kopplad till företaget i fråga. Jag lät en bakant ringa från en annan telefon med ett annat namn och sa att de ville köpa varor och då gick det minsann att få komma fram. Luktade lurendrejeri lång väg tycker jag.

          Trots allt lyckades jag få någon attt svara och med deadline om klockan tolv med att antingen presentera kvitto på leverans eller kvitto på återvbetalning av pengarna annars skulle omedelbart advokat kopplas in så kunde företaget helt plötsligt se att varan inte var levererad samt se till att den blev levererad. Nu har vi sett över nätet att den är på väg men vi kan ju inte vara säkra på att det är rätt vara.

          Att skojarföretag gömmer sig bakom callcenter gör ju inte att folk upplever callcenter som positiva.
           
          Citera
          azofia
          Inlägg 04-06-2004, 12:29
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem sedan:
          07-11-2003
          Medlem nr: 2 542



          Ja det är irriterande, men som växeltelefonist kan man inte göra så mycket om någon väljer att "knappa ur sig" för en halvtimma i taget vare sig man sitter lokalt eller inte. Folk har rätt att göra det och de har oftast anledning.
          Ibland så har vissa människor möten som drar ut på tiden mer än de tror eller något annat.
          Sen, bara för sakens skull, finns det ingen dataväxel (som jag känner till, och jag har jobbat med de flesta typerna) med en knapp där man kan knappa ur sig för en halvtimma åt gången, man får snällt ange varje gång man lägger in en hänvisning när man beräknar vara tillbaka, när den tidpunkten passerat får man lägga in ny hänvisning.
          Har aldrig varit med om att någon gör sådana hänvisningar för att slippa ta telefon, det enda jag vet är att många går in och ut i möten och dessa möten kan i bland ta längre tid än beräknat.
          Men jobbigt är det.... sad.gif
           
          Citera
          TeliaNet
          Inlägg 04-06-2004, 12:35
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem sedan:
          06-02-2004
          Medlem nr: 2 776



          jag håller med!
          ringer man till destination gotland så kommer en inspeladröst och man får trycka på knappar.
          trycker du fel några gånger så säger rösten; för många felaktiga val, tack för ditt samtal och välkommen åter. och samtalet bryts.---SKAMLIGT! mad.gif


          --------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          __________________________________________________________
          Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter -
          uträknat och med egna erfarenheter
          user posted image
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
           
          Citera
          TeliaNet
          Inlägg 04-06-2004, 12:37
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem sedan:
          06-02-2004
          Medlem nr: 2 776



          kan du, azofia, mäna några växlar du jobbat med.
          är det bla phoenix, centrex mfl?


          --------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          __________________________________________________________
          Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter -
          uträknat och med egna erfarenheter
          user posted image
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
           
          Citera
          Bettson
          Inlägg 04-06-2004, 12:51
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem sedan:
          09-03-2003
          Medlem nr: 882



          Jag har full förståelse för att växeltelefonisten har det jobbigt. De gör ju bara sitt bästa.

          Man finns det ingen halvtimesknapp. Varför får man då så udda tidpunkter som är exakt en halvtimma bort. Det visade sig i skattemyndighetens fall att personen inte alls satt i möten. Det kostade mig en arbetsdag.

          Firman som gömda sig bakom callcentret och inte ville ta tag i en utebliven leverans har kostat min kund en halv arbetsdag och mig en och en halv arbetsdag.

          Jag har en bekant som skyter om hur hon skaffar sig arbetsro för att hon är så trött på att folk ringer och frågar om sina lönebesked. Det är bara att slå av telefonen. "Folk är ju så dumma att de inte kan läsa innantill" så hon vill inte prata med någon. "Dom får väl lära sig att läsa" Hur är det för den stackaren som trots allt fått fel på sin lön. En lågavlänad kommunalanställd kanske inte kan vara utan 1500 kr som det blivit fel på lönen till nästa månad utan vill få det rättat tidigare.

          Inget av dessa beteenden är ju växeltelfonistens fel utan det är den företagsanställdes missbruk av andra människors tid.

          Jag lider faktiskt med växeltelfonisten i det läget.
           
          Citera
          anna.
          Inlägg 04-06-2004, 12:54
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem sedan:
          18-04-2004
          Medlem nr: 3 321



          jag tycker mest det är jobbigt med telefonköerna... jag har enbart (nåja, nästan iaf) bra erfarenheter av de som svarar (när de väl svarar). även csn är hjälpsamma när man väl kommer fram :)


          --------------------
          www.uglyelephant.se
           
          Citera
          Bettson
          Inlägg 04-06-2004, 13:02
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem sedan:
          09-03-2003
          Medlem nr: 882



          CITAT (anna. @ 04-06-2004, 13:54)
          jag tycker mest det är jobbigt med telefonköerna... jag har enbart (nåja, nästan iaf) bra erfarenheter av de som svarar (när de väl svarar). även csn är hjälpsamma när man väl kommer fram smile.gif

          Ja det är just det, när det väl svarar.
           
          Citera
          Bettson
          Inlägg 04-06-2004, 13:17
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem sedan:
          09-03-2003
          Medlem nr: 882



          CITAT (azofia @ 04-06-2004, 13:29)
          Ja det är irriterande, men som växeltelefonist kan man inte göra så mycket om någon väljer att "knappa ur sig" för en halvtimma i taget vare sig man sitter lokalt eller inte. Folk har rätt att göra det och de har oftast anledning.
          Ibland så har vissa människor möten som drar ut på tiden mer än de tror eller något annat.
          Sen, bara för sakens skull, finns det ingen dataväxel (som jag känner till, och jag har jobbat med de flesta typerna) med en knapp där man kan knappa ur sig för en halvtimma åt gången, man får snällt ange varje gång man lägger in en hänvisning när man beräknar vara tillbaka, när den tidpunkten passerat får man lägga in ny hänvisning.
          Har aldrig varit med om att någon gör sådana hänvisningar för att slippa ta telefon, det enda jag vet är att många går in och ut i möten och dessa möten kan i bland ta längre tid än beräknat.
          Men jobbigt är det.... sad.gif

          Jag hoppas ju förstår att jag inte klagar på växeltelefonisterna. De gör ju så gott de kan. Växeltelfonister sköter ju så mycket annat också, det finns jättemycket arbetsuppgifter som behövs men som inte ligger på någon speciell person. Oftast är det växeltelfonisten eller receptionisten som syr ihop det hela. Rationaliserar man bort växeltelfonisten till ett callcenter så undrar man många gånger varför en hel del saker inte fungerar. Jo det är just för att alla de små sysslor som dessa personer gjorde utöver sitt arbet e inte blir gjorda längre. Jag tycker snarare att företag inte uppskattar sina växeltelfonister och receptionister tillräckligt.

          Det är mera kulturen att en arbetstagare som skall vara anträffbar inte är det som jag ogillar. Folk kan ju inte sitta i möten hela dagarna hur skall de då kunna sköta sitt jobb. Det måste ju faktiskt finnas tider då de sitter vid skrivbordet.

          Kram
          Bettson wub.gif
           
          Citera
          azofia
          Inlägg 04-06-2004, 13:46
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem sedan:
          07-11-2003
          Medlem nr: 2 542



          Jag förstod att du inte menade det som ett påhopp på min kår. tongue.gif biggrin.gif jag ville bara förklara att man inte har så mycket att säga till om även om man sitter lokalt....

          Kram på dig själv wub.gif
           
          Citera
          azofia
          Inlägg 04-06-2004, 13:49
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem sedan:
          07-11-2003
          Medlem nr: 2 542



          CITAT (TeliaNet @ 04-06-2004, 13:37)
          kan du, azofia, mäna några växlar du jobbat med.
          är det bla phoenix, centrex mfl?

          Ja du, Fenix har jag jobbat med men den är ju inte datastyrd... vilka mer.. MD110, 80/20, plus en massa fler som jag inte minns vad de heter men dessa är de vanligaste.
           
          Citera
          MimE
          Inlägg 04-06-2004, 15:10
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem sedan:
          02-11-2003
          Medlem nr: 2 502



          Själv jobbade jag med support och stängde i princip aldrig min telefon.

          Jag sprang runt i huset, svarade "javisst ska jag hjälpa dig" och samlade på mig gula post-it lappar (det var inte ovanligt att det blev 10 lappar från det jag lämnade mitt skrivbord tills jag kom tillbaka).

          Lunch åt jag kanske 5-10 gånger på ett halvår (då alltid i samband med möten), de andra dagarna köpte jag i bästa fall en macka som jag åt vid skrivbordet då jag använde "halvtimmes-knappen" (jovisst finns den - *23*...). Samtidigt knappade jag förtvivlat in nya önskade behörigheter m.m. på datorn.

          Kan någon gissa vad detta ledde till?
          Ni som gissade på den berömda "väggen" hade rätt.

          Med facit i hand så skulle jag inte försökt göra 2 tjänster på mina 80%.

          /Mimmi
           
          Citera
          Sollan
          Inlägg 04-06-2004, 17:11
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem sedan:
          21-02-2004
          Medlem nr: 2 852



          Jag säger bara en sak... tonvalsträsket...! Usch! "För ... tryck 1, för ... tryck 2" osv. Och man trycker och trycker och väljer och trycker....
          /sollan


          --------------------
          /sollan
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-06-2004, 17:17
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Angående tonvalsträsket om man skiter i att följa den där automatiska rösten som talar om för en att trycka på vissa siffror så verkar ofta systemet ge upp efter ett tag och man blir då kopplad till en riktig person istället (tyvärr funkar det inte hos alla företag).


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Annlo
          Inlägg 04-06-2004, 20:57
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem sedan:
          02-08-2003
          Medlem nr: 2 003



          Jag har precis avslutat en uppsats som handlade om callcenteranställdas psykosociala miljö, och jag kan bara hålla med om vad de som jobbar inom denna bransch skrivit! De har (oftast) inte en bra arbetsmiljö och man kan ha i åtanke när man känner sig avsnoppad i telefonen att det för dem oftast handlar om kvantitet. Dvs så många samtal som möjligt för att få så hög provision som möjligt, då grund lönerna ofta är låga. En del företag har även kvalitetsmätningar för att kolla så de anställda är trevliga. Ja ni förstår själva vilka oförenliga krav de har! (Observera att jag generaliserar, det finns naturligtvis alltid undantag!)
          Jag har helt klart ändrat attityd både när jag ringer upp eller om jag blir uppringd... Jag brukar tänka att det är kanske fem minuter av min dag som jag är irriterad och det är deras vardag... unsure.gif

          Annlouice
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 04-06-2004, 21:53
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          CITAT (Annlo @ 04-06-2004, 21:57)
          Jag har helt klart ändrat attityd både när jag ringer upp eller om jag blir uppringd... Jag brukar tänka att det är kanske fem minuter av min dag som jag är irriterad och det är deras vardag...  :unsure:

          Annlouice

          Precis så tänker jag... det är mig helt främmande att bli arg på en telefonist
          Det sitter nog i sen tiden jag jobbade som kassörska i matvarubutik och fick ta emot en massa skit som jag absolut inte hade gjort mig förtjänt av sad.gif
          Faktiskt så har jag haft riktigt trevliga samtal med telefonister och datasupportare smile.gif
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 15:22
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon