Det enda säkra tips jag kan ge är:
Sov ALDRIG i bilen!
Det är ett - tyvärr - ganska säkert sätt att bli rånad.
Det finns billiga rum och B&B nästan överallt.
I många "hålor" på landsbygden är det bara att fråga i närmsta speceributik så kan de hänvisa en till folk som hyr ut rum. Speciellt i Storbritannien är detta vanligt.
Om inte ni bor i Skåne och dessutom tänker hålla er till Danmark eller norra Tyskland, så tycker jag att 1-1 1/2 vecka låter lite. Bara tiden att ta sig från hemmet till tyska gränsen - och tvärtom - tar ju annars en dag (eller mer, om man bor långt norrut). Det blir 2 dagar bort bara för den sträckan ToR.
Om man sedan hittar ett eller ett par ställen man gillar och tycker är mysiga och man kanske vill se någon storstad, så vill man ha ett par dagar på vardera av de ställena, för att hinna se något, ta det lugnt, kanske shoppa lite...
Räkna sedan några dagar för körningarna mellan "smultronställena" med stopp längs vägen... 2 veckor är nog ett minimum.
Det kan också bli rätt påfrestande att sitta i bilen varenda dag, så ibland behöver man en extra "fridag" och bara ligga på en strand eller sitta på uteserveringar eller promenera - var som helst, bara man inte behöver sitta i en stekhet bil...

Och tycker man att det börjar bli trist, så är det ju bara att vända hemåt tidigare!
Eftersom bron finns över Öresund nu, så är det ju inte längre nödvändigt att i förväg ha bokat en färjeplats för bilen från Tyskland till Trelleborg, för att slippa vänta i färjekön i 2 dagar...
Hur det är mellan Rødby och Puttgarden, vågar jag dock inte uttala mig om.
Ha en skön semester - oavsett vart ni åker!