Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad betalar du för vattnet?, Bär du hem vatten för 8000:-/l ?
          gammelnalle
          Inlägg 14-06-2004, 08:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Har för mig att vattnet kostar runt 10-20kr per m3 (1000 l) (Har ”eget” vatten så jag har ingen riktig pejl på läget)

Sverige har ett otroligt BRA kranvatten som verkligen går att dricka, även om det i vissa kommuner kan smaka LITE fadd eller fluoriserat.

Men när vi köper Juice betalar vi gladeligen 8000 Kronor per m3 dvs 8 kr /l för VATTNET om juicen kostar 10:-/l

Nästan all juice som säljs i Sverige idag är gjord från KONCENTRAT, det är bara att läsa direkt på förpackningen.

1 liter färdig juice kostar idag ca. 9-15kr/l .

1 2dl koncentrat kostar ca 2:- mindre per färdig juice (ger normalt 1liter färdig juice)

Priserna varierar givetvis ganska rejält från ort till ort och från butik till butik. Men mellan tumen och pekfingret…

Dessutom får man kånka på 5 gånger så tung vätska, lagra 5 ggr så stor volym, kasta /bränna en betydligt större förpackning när den är tom.

Hur mycket ”vatten på flaska” kostar vågar jag inte ens tänka på….

sleep.gif "Tänkte inte på det" sleep.gif

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Betty
          Inlägg 14-06-2004, 08:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag har kommunalt vatten. Hos oss kostar det 11,01kr/m3 (exkl. moms).
          Jag köper inte vatten på flaska, tycker kranvatten är godare! Juice köper jag i små koncentererade tetror, det blir inte så tungt då... biggrin.gif
          Visst låter jag präktig!!!? laugh.gif tongue.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          renate
          Inlägg 14-06-2004, 08:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

ohmy.gif det har jag aldrig tänkt på,jag har kommunalt vatten vattnar en del i trädgården men inte överdrivet,däremot köper jag mineralvatten backvis,tycker inte om kranvatten.Juice köper jag med ibland.Vilken ekvation;spara på kranvatten(vattning i trädgården)och släper hem backvis med vatten från affären.Du har rätt,som så ofta.
          Renate

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 14-06-2004, 08:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (renate @ 14-06-2004, 09:26)
          ohmy.gif det har jag aldrig tänkt på,
          Vilken ekvation;spara på kranvatten(vattning i trädgården)och släper hem backvis med vatten från affären.Renate

tänkte inte på det....

biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          KURT
          Inlägg 14-06-2004, 09:03
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det mineralvatten, källvatten och bordsvatten http://www.sverigesbryggerier.se/drycker/v...atten/typer.htm som finns att köpa är ju också tappat ur kran. I Sverige köps ju framförallt smaksatt bordsvatten, dvs homeopatisk juice! Här finns ett test på olika sorters vatten.

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 14-06-2004, 09:43
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

CITAT (renate @ 14-06-2004, 09:26)
          ...,däremot köper jag mineralvatten backvis,tycker inte om kranvatten.

Min syster är också storkonsument av "bubbelvatten", och hon har köpt en s.k. Soda Streamer, så hon kan göra eget bubbel av kranvattnet. En stor besparing för henne, även om manicken kostade ca 600:-....

Själv dricker jag kranvatten, men hoppas snart slippa vattna med det - ska få tillgång till sjövatten! smile.gif smile.gif smile.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 14-06-2004, 11:55
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

köper stora mängder kolsyrat och/eller smaksatt vatten. wub.gif wub.gif
          tycker inte om vanligt kranvatten jag heller smile.gif smile.gif
          jag har en kolsyremaskin, så jag kanske ska börja använda den igen? rolleyes.gif rolleyes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anna G
          Inlägg 14-06-2004, 12:26
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 3 366

Att kolsyra sitt kranvatten om man gillar bubblor tycker jag är en alldeles utmärkt idé! Prova gärna att smaksätta det också, gurkskivor, melon, äpple, apelsin, citronmeliss, det mesta funkar! Jag gillar själv inte bubblor så jag dricker det smaksatt och bubbelfritt. smile.gif

En annan aspekt på kranvatten vs flaskvatten: flaskvatten är inte särskilt miljövänligt... Det ska ju transporteras till butikerna, ofta med långtradare. Ju längre transportsträcker desto värre, tänk bara på franska mineralvatten som har transporterats ett par hundra mil för att komma hit, usch. Kranvatten transporteras i ledningar som inte släpper ut några avgaser...

Kvalitetsmässigt skiljer det sig dessutom inte särskilt mycket mellan flaskvatten och kranvatten. På många håll i landet är det faktiskt grundvatten i kranarna, det vill säga i princip naturligt källvatten/mineralvatten!!!

/ Anna

Citera
          KURT
          Inlägg 14-06-2004, 13:11
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

När vi ändå är inne på recepten på läskande måltidsdrycker så får man ju inte missa gustav VI Adolfs måltidsdryck "Barley Water":

3 msk korngryn
          1 liter vatten
          3 citroner
          2 liter vatten
          ½ - 1 dl socker

Koka korngrynen med 1 liter vatten ca 30 minuter. Sila ifrån grynen. Skölj citronerna väl. Skala av det tunna gula skalet och skär det i strimlor. Lägg strimlorna i en skål. Tillsätt sockret och häll över 2 liter kokande vatten. Låt stå och kallna. Sila lagen. Pressa citronerna och blanda citronlagen och citronsaften med det kalla korngrynsspadet. Smaka av och servera drycken med isbitar i.

Citera
          pejori
          Inlägg 14-06-2004, 17:08
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (KURT @ 14-06-2004, 14:11)
          När vi ändå är inne på recepten på läskande måltidsdrycker så får man ju inte missa gustav VI Adolfs måltidsdryck "Barley Water":

3 msk korngryn
          1 liter vatten
          3 citroner
          2 liter vatten
          ½ - 1 dl socker

Koka korngrynen med 1 liter vatten ca 30 minuter. Sila ifrån grynen. Skölj citronerna väl. Skala av det tunna gula skalet och skär det i strimlor. Lägg strimlorna i en skål. Tillsätt sockret och häll över 2 liter kokande vatten. Låt stå och kallna. Sila lagen. Pressa citronerna och blanda citronlagen och citronsaften med det kalla korngrynsspadet. Smaka av och servera drycken med isbitar i.

låter gott. ska testa det rolleyes.gif rolleyes.gif
          har märkt att det är nytt kranvatten som jag inte uppskattar. rolleyes.gif rolleyes.gif
          har det stått en stund går det bättre wub.gif wub.gif
          det är väl det som gör att "köpevattnet" går ned. det är inte färskt blink.gif blink.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 21:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon