Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Små flugor och pyttedjur på bladens undersida.
          Totteboll
          Inlägg 14-06-2004, 15:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 3 850

Jag har upptäckt att jag har ganska många små flugor som ser ut som vanliga bananflugor (eller heter det fruktflugor) som sitter och myser på mina tomat- och chiliplantor. De kan väl inte göra något elakt mot plantorna?
          I morse upptäckte jag dessutom pyttepyttesmå prickliknande saker på bladens undersidor, som jag tror är levande. Vet någon om detta är:
          1. Flugornas barn
          2. Något som flugorna tänker äta upp
          3. Något helt orelaterat odjursangrepp

Både flugorna och pricksakerna är svarta eller mycket mörka. Flugorna är mycket orädda och flyger inte iväg om jag blåser eller petar på dem. Flugornas små vingar står liksom på högkant.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-06-2004, 16:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Kan det vara bladlöss? Mina paprikaplantor brukar få svarta bladlöss och paprikorna på jobbet brukar också få svarta bladlöss. Bladlöss har vingade individer också som kan flyga iväg till andra växter och föda levande ungar. Ungarna ser ut som vanliga bladlöss när de föds men de är såklart ganska små svarta prickar när de föds.

Bevingad svart bladlus
          http://cipm.ncsu.edu/ent/Southern_Region/R...PICS/ok5-12.jpg
          http://ccvipmp.ucdavis.edu/insects/images-...Bean-Alate-.jpg

Svarta bladlöss av olika storlekar
          http://www.viarural.com.ar/viarural.com.ar...his-fabae03.jpg

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Totteboll
          Inlägg 14-06-2004, 21:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 3 850

Tack Åsa!
          Du har alldeles rätt, just så ser krypen ut. Jag hade ingen aning om att bladlöss kunde se ut så där. Nu har vi gått igenom mina praktfulla busktomater och klämt ihjäl alla löss vi har kunnat hitta och chiliplantorna har jag sprutat med såpvatten.
          Det var i chiliplantorna (en habanerosort) som det hela började; toppskotten har rätt mycket kryp i sig och jag hoppas att lössen inte klarar såpvattnet. Jag hade en klunk finkelstinkande grappa i såpvattnet för säkerhets skull, eftersom jag inte hade rödsprit hemma.
          Jag hoppas hur som helst att jag klarar av angreppet nu eftersom jag med din hjälp upptäckte det så tidigt.
          Tomaterna verkar däremot inte alls ha gillat den närgångna inspektionen utan ser lite sura och stötta ut. Hoppas de rätar upp sig till i morgon.
          Tack än en gång för hjälpen!

Citera
          myskmadra
          Inlägg 15-06-2004, 19:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Jag har visst fått samma sjuka , bevingade bladlöss, på mina utetomater! Nu har jag spolat av dem ordentligt och gett dem en såpdusch!
          Få se hur det går! Bäst att kolla upp nyinköpta plantor för att se om de kommit med krypen........ sad.gif . Mina tomater, chili och paprikor i växthuset har inte fått detta. Vad bra att den här frågan kom upp och att Åsa svarade! TACK! JAg trodde också att det var banan flugor................
          Marsch mot örtagården.... smile.gif Fransk dragon och mynta nästa och vad har jag mer köpt nyligen. Rosorna!
          Hälsningar!

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 15:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon