Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fuchsian, de nyplanterade verkar dö, HJÄLP, för mycket vatten? gödsel?
          varga
          Inlägg 15-06-2004, 13:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 3 844

Nödrop! Jag planterade de stora fina fuchsiorna i rejäla krukor i ren kogödsel som man köper i påse och vattnade. Sen blev det förstås regnigt och kallt och krukorna blev rejält blöta, de verkar inte hinna torka upp mellan skurarna och plantorna har inte etablerat sig.
          Nu börjar de se hängiga ut och blanden ser slappa ut.

Är fuchsior känsliga för gödslad jord eller för att stå blöta i flera dagar? Bör jag göra något, t ex plantera om i magrare jord?

Nu har jag ställt krukorna under parasollet så att de inte ska få mer regn förrän de torkat upp. men de ser ändå risigare ut för varje dag......ont, det gör ont......

Jag brukar alltid använda kogödseln (i påsar) i stället för plantjord. Plantjorden är ju numera nästan ren torv och är inte värd namnet jord. Det som säljs under namnet kogödsel liknar däremot det som man förr kallade jord. Alla andra växter har trivts bra i gödseln.

Varga

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          hulsan
          Inlägg 15-06-2004, 13:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 798

Mina två fuchsior som jag köpte på Bauhaus håller också på att dö.
          Blommorna är nästan alla tappade och de är jättehängiga!

Det har ju varit lite dåligt väder och på min balkong skiner solen bara till kl 13.
          Kanske dom måste ha mycket sol eller nåt?

Nån som kan om Fuchsior?

--------------------
          /Hulsan

Citera
          Betty
          Inlägg 15-06-2004, 13:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag har planterat mina fuchsior i bra blomjord (Hasselfors garden med leca).
          Jag preparerade jorden med Swellgel och långtidsgödning. Fuchia vill inte stå i full sol, då blir blomningen alldeles för kort. Ha den hellre på en lite skuggigare plats.
          Här kan ni läsa mer. Fuchsiasällakapets hemsida

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-06-2004, 14:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Fuchsior vill ha lucker, syrerik och dränerande jord det ska finnas mycket syre runt rötterna. Tror kogödsel blir för kompakt och vattenhållande . fuchsior är ganska känsliga för övervattning så jag har uppochnervända fat under mina krukar så att de inte blir stående med flera centimeter vatten ifall det regnar + jag använde bra och lucker jord med lecakulor som jag blandade upp lite extra med perlit.

Viktigt är också att inte använda svarta krukor ifall fuchsiorna står lite soligt,de blir för varma för fuchsiorna. Jag såg att det stod på fuchsiasällskapet hemsida men jag satte några i svarta krukor ändå en annan odlingssäsong och det verkar som om det blir för varmt för de mådde inte bra alls, de som satt i vita krukor, lerkrukor mm. mådde hur bra som helst

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          kristerh
          Inlägg 16-06-2004, 10:59
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Råkade ut för samma sak som du, lyfte krukorna under tak, där dår de stå tills sommarn kommer...
          Fuchsior vill inte ha alltför mycket fukt speciellt innan de rotat sig ordentligt,
          de vill inte heller ha allt för stora krukor, då kan det hända att de bara växer och slutar att blomma, blanda ut jorden med små lecakulor och tryck inte till jorden när du planterat, du kan trycka till närmast krukkanten men inget mer rolleyes.gif
          Krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 17-06-2004, 13:19
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Precis - det låter som den kompakta jorden är "boven" tycker jag.
          Var på föreläsning av Kenneth Nilsson (fuchsia-experten), och han sade att han blandade sin jord med barkmylla (alltså sån med "bitar" i), sedan sållade han genom ett myggnät - det som ramlade igenom kastade han bort. Sedan fyllde han krukorna helt utan att trycka till, det fick vattningen ta hand om. Det ska rinna igenom fort i fuchsia-krukorna, sade han, och de ska få torka upp innan man vattnar igen.
          Dessutom var krukstorleken viktig: Inte för stort från början! Han planterade om "nya" plantor kanske 4-5 gånger första sommaren, för att de skulle hinna fylla ut jorden i den nya krukan innan den blir "unken". Nästföljande år behövs det kanske bara en gång.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 11:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon