|
Kan man halvera en gran på höjden? |
|
|
|
29-01-2003, 18:43
|
Medlem
Antal inlägg: 12
Medlem nr: 646

|
Hej! Vi bor i Täby och har en skogstomt. 10 meter från huset växer en gran ca 15-20 meter hög. Frisk och grön men har en mycket ytligt rotsystem eftersom den växer på berget. Vi väljer på att fälla granen eller kapa den till hälften. Hur mår granen efter en kapning? Kan den fortsätta att växa lika fint eller måste vi ändå fälla den inom nägra år?
Hälsningar Kristina Säll
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
29-01-2003, 19:53
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Hmm jag är ingen trädexpert men Täbybo (om nu det skulle vara nån fördel i denna fråga?) Dock så såg jag för några år sedan en gran som växte under en kraftledning som elverket kapade av på höjden. Den såg på något sätt kastrerad ut, urful. Enda anledningen till att ägaren behöll granen var nog att den skymde insynen på tomten. Efter några år så fälldes resterande gran. Vet ej om det var pga av fulhet eller om den höll på att växa in i kraftledningen igen. Men jag minns att den växte ganska fort ändå. Nu var det iofs en relativt låg gran.
Den här granen mådde alltså bra men såg inte snygg ut.
Varför vill ni ta bort granen?
mvh R
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
29-01-2003, 20:19
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Ulla Molin gjorde en vacker uppstammad svamp av vanlig avsågad gran! Allt går... De vackra grenarna syns fint underifrån.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
29-01-2003, 23:22
|
Medlem
Antal inlägg: 12
Medlem nr: 646

|
Vi behöver mer sol på tomten och dessutom är den så stor (15-20 m) och har som sagt ytliga rötter. Risken är att den faller på huset. Tål att tänka på! Kristina Säll
|
|
|
|
|
29-01-2003, 23:50
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Av en 15 m uppväxt gran som toppkapas blir det ingen Ulla-Molingran som på Hanneles bild. Vad man tycker är fult eller inte är ju olika, men en kraftigt toppad gran ser ut som en kraftigt avkapad gran. För trädet är det som att brytas i en storm, och såret blir oläkbart. Sidogrenarna brukar breda ut sig men knappast bli tätare.
Man kan få in mer ljus genom att glesa granen och såga av sidogrenar. Man tar hela grenar vid stammen. Juni - juli är bästa tiden.
Detta kan vara ett alternativ om man tvekar. Glesa först, se hur mycket mer ljus som kommer in på tomten, bestäm sedan om hela granen ska ned eller ej.
Gran har ytliga, utbredda rötter, så detta är normalt och i sig inget tecken på att den håller på att falla omkull. Om granen är frisk och det inte kapats stora träd i närheten de senaste åren (så att granen får utstå mer vindtryck) eller har grävts vid granens rötter brukar inte finnas anledning till oro. Är man orolig ändå kan en arborist titta på trädet och bedöma.
--------------------
|
|
|
|
|
30-01-2003, 07:22
|
Medlem
Antal inlägg: 1 439
Medlem nr: 19

|
Vi fällde tyvärr en stor gran som stod i ena hörnet av vår tomt och i - som vi och grannen trodde - riskzon att falla över grannens hus. Det visade sej att granen var helfrisk och jag räknade ringarna till 98 så jag blev inte glad på min rädda granne - granen hade nog stått hans livstid ut. Nu har vi ändå många granar som ser ut att vara lika gamla så det blev inget kalhygge. Som tröst har istället vuxit upp en jättefin hasselbuske bredvid granstubben! Vid vägen ut från N-tälje till Vätö växte för ca 10 år sedan en mycket vacker gran - som klippt ur en sagobok. Strax före jul det året stod den kvar - avsågad på mitten! Vad gör inte folk för att få en snygg julgran!
--------------------
|
|
|
|
|
30-01-2003, 13:00
|

Medlem

|
Och hur skapar man annars en Ulla Molin-gransvamp?? Man kapade av en befintlig gran - det finns beskrivet i böckerna. Det tar några dock år att få den vackra formen.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
30-01-2003, 13:24
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Jag tror nog att det var en mindre gran än en 15m hög som man kapade + man kapade nog inte ner den hur mycket som helst. Kapar man en 15m gran med hälften är det inte mycket som lever i toppen på det som är kvar, det har ju varit ganska mörkt nära stammen så det mesta är nog gammalt och brunt så man får ingen vidare skottbrytning.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
30-01-2003, 17:12
|

Medlem

|
Det är helt säkert en yngre gran man toppat på bilden Hannele.
Men Anders zon III påminde mig om en annan sak som har med beskärning av gran att göra: Det om var på grenen man ska kapa (om den kommer från stammen).
Det gamla klassiska är att man på gran lämnar 3-5 cm tapp (stump) av grenarna för att få mindre savrinning. Men det är omdiskuterat. Jag har gjort tester där jag kapade med ca 0,5 cm och 5 cm tapp, och det rann lika ur alla. Dock läkte de med liten tapp ihop bättre och snabbare.
Frågan är om beskärningstiden juni-juli som brukar nämnas för granbeskärning inte endast är satt för häck, formklippning mm då man vill få igång förgrening och då man beskär årsskott mm. Jag tror att om man ska kapa stamgrenar på gran kan det vara bättre att vänta till augusti-september.
Vad tror ni andra?
--------------------
|
|
|
|
|
31-01-2003, 20:43
|

Medlem

|
Yngre och yngre... högre än huset! Själv håller jag på ett skapa en platt julgran - för jag har inte plats...
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
31-01-2003, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag har en granne som formklippt flera stora granar, som nu ser ut som Hanneles bild. !0 meter var de nog minst och jättefina är de nu, kanske 4-5 meter höga. Varje år växer det dock upp en ny topp med smågrenar högst upp. Den hinner bli flera meter på en säsong och det ser heltönt ur, så det gäller att putsa varje år för att hålla rätt utseende.
|
|
|
|
|
03-02-2003, 19:25
|

Medlem

|
Eva, visst är det kul, när nån vågar! Jag har sett väldigt vacker vanlig salix, vide, klippt till vacker svamp.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
03-02-2003, 21:23
|

Medlem

|
I Stockholmstrakten är det alltför många som "vågar". Vågar med motorsågen, med slöa fogsvansar och rostiga sekatörer. Vågar stympa och amputera träden och sedan kalla det tuktning.
Vad modigt...
Ibland önskar jag att det fanns samma känsla för träd som med trä. Inte går man loss med slöa sågar och fnasar sönder virket man ska ha som dörrfoder, panel mm. Ändå är trädet så mycket mer levande än virket. Kräver till och med finare snittytor än de där huslisterna, som ju enkelt kan bytas om man råkar bryta dem.
Jag är inte emot formklippning även om jag själv inte är lika fascinerad som Hannele av dess konst. Det är en konst, och kräver mer arbete och mer kunskap än att kapa ett träd i halvor...
Många tror att man kan forma träden hur som helst. Göra maskros av solros skulle ingen försöka sig på. Men det gör man ofta med träden. Sådant gör ont i en trädälskares hjärta.
--------------------
|
|
|
|
|
03-02-2003, 22:29
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Här växer knappt några granar. Vi har en liten dunge ca.300 meter från huset där vi hämtar späda skott och rötter som visar vädret.
|
|
|
|
|
03-02-2003, 22:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
halloj, CITAT Många tror att man kan forma träden hur som helst. Göra maskros av solros skulle ingen försöka sig på. Men det gör man ofta med träden. Sådant gör ont i en trädälskares hjärta. Det var det absolut finaste du skrivit på jättelänge, Cilla. @ Agneta CITAT vi hämtar späda skott och rötter som visar vädret Hur visar en granrot vädret??
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
03-02-2003, 23:03
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Håller med Wille om det Cilla skrev - kanske det finaste du nånsin skrivit!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
03-02-2003, 23:13
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
|
|
|
|
|
03-02-2003, 23:25
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
03-02-2003, 23:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
CITAT Den var välan bra! (och "nästan" sann) Det finns alltså nåt som är bättre?
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|