CITAT (Kokos @ 30-01-2003, 15:21)
Hej!
Jag har haft mangokärnan i blöt i ca 2 månader. Med tiden har den utvecklat en liten fin rot. Nu har jag satt den i en kruka med jord. Krukan har täckts med plast så det blivit som ett litet växthus. Nu har jag några frågor:
1. Ska plasten tas bort ibland så att inte mangosen ruttnar, för det är ju ganska fuktigt därinne?
2. Hur viktigt är det att mangosen står varmt? (Har för nuvarande den i rumstemperatur)
3. Hur lång tid kan det tänkas ta innan något händer? Jag kan meddela att roten på två centimeter tog två månader att växa ut.
Tack på förhand.
Det finns säkert lika många svar på din fråga som det finns odlare.
Att kärnan har fått rötter är ett bra tecken men inte hade du behövt ha den i vatten i 2månader?!
Det hade nog gått lika bra att stoppa kärnan direkt i jorden, alternativt låtit den torka 1 dygn och filat lite på skalet.
Värme ska den ha. Så mycket det går, och sol.
Stick ett par lufthål i plastpåsen också så du inte kväver den. Ta också bort påsen helt med jämna mellanrum för att ge rötterna syre. Jag förutsätter att du stoppade rotdelen neråt!
Sen är det bara att rulla tummarna i ett par veckor så ska du se att det händer saker.