Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Torkapparat till växter och svamp, Någon som provat?
          smemon
          Inlägg 26-06-2004, 17:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 3 922

Jag undrar om det är någon som vet om det finns någon bra torkapparat för att torka växter och svamp? Jag har för mig att det finns någon sorts apparat som jag tror heter "torkolle" eller något liknande.
          Det vore intressant och höra om någon har någon erfarenhet av detta.

Jag brukar göra mina egna krämer o dyl, och har nu planterat kamomill (matricaria recutita) i min trädgård och då vore det ju bra om man kunde torka detta och använda sedan när det blir vinter i stället för att köpa. Jag tycker också att det är kul att plocka svamp men ibland får man ju en hel massa svamp och då vore det ju bra om man kunde torka svampen litet snabbare. Jag har dessutom katt så jag kan inte hänga upp saker hur som helst för det tycker han ser kul ut och då är det snart ingenting kvar av det jag försökt torka.

Tacksam för svar!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Carolina
          Inlägg 26-06-2004, 19:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 151

Jag brukar torka mat i ugnen. Det tar lite tid men man slipper ju ytterligare en apparat som står och samlar damm när den inte används. Skiva, lägg på galler och in i ugnen på ca 50 C för svamp. Sätt en träslev i ugnsluckan så att det ventilerar.

/Carolina

Citera
          Fenja
          Inlägg 26-06-2004, 20:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Torkolla heter det och de fungerar bra, finns både elektriska och sådana man använder i rumstemperatur. Sök på google.se så hittar du en del information.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          smemon
          Inlägg 28-06-2004, 09:35
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för tipsen! Det blir nog en sådan där Torkolla i alla fall, den verkar bra.

Tack!!

Citera
          KURT
          Inlägg 28-06-2004, 09:43
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Se till att det inte blir alltför hög temperatur. Livsmedel bör man inte torka vid högre temperatur än ca 50 grader, då kokar man istället. Alla elektriska torkar har inte termostat. Skall man torka svamp så är det oftast viktigast med en fläkt + ev lite värme de första timmarna, sedan räcker med fläkt + rumstemperatur.

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 28-06-2004, 11:22
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Om du köper en elektrisk, så se för all del till att du kan ställa BÅDE tid OCH temperatur!
          Jag köpte en som inte gick att ställa temperatur på, och den kokar både kryddorna och äpplena. Provade aldrig med svamp, för jag blev så f..--d. Typisk dammsamlare.

Däremot köpte jag på Capellagården på Öland en torkolla i flätad bambu som är så vacker att den alltid står framme. Den har 5 våningar med runda brickor i minskande storlek uppåt. Från ca 35 cm ner till ca 23cm.
          Nu står den med timjan- och oreganoblad på, i höstas torkade jag äppelringar. I julas var den full med rönnbär bara som pynt.
          Den finns också att köpa i Ytterjärna i plantskolan där. Säkert på andra ställen också.

Jag hade sett den på bilder i diverse örtaböcker, men fick söka jättelänge innan jag hittade den. Lite dyr, men skönhet kan ju få kosta lite.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          smemon
          Inlägg 28-06-2004, 18:30
          Länk hit: #7

Medlem

Vad bra att man får litet råd från andra som har stiftat bekantskap med torkapparater. Jag har kollat litet på nätet och hittat torkolla (pris runt tusenlappen) och en annan variant som heter Stöckli (kostar cirka 1600 kronor). Det lutar nog mer åt torkollan då, eftersom jag tycker att det är litet dyrt med Stöcklis apparat. Man får väl åka runt i butikerna och försöka se hur de ser ut "på riktigt".
          Har också sett att det finns en billig variant från Nordica men den tyckte jag såg suspekt ut.
          Har nu tack vare er förstått att det är viktigt med både termostat och tidmätare så inte svampen (eller örterna) blir brända.

Få se vilken variant det blir. Man kan ju höra av sig och tipsa om det skulle visa sig att den apparat man köpt är kanonbra. Det är ju bra att andra får veta det i så fall.

Tack än en gång!

Citera
          KURT
          Inlägg 29-06-2004, 06:54
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (smemon @ 28-06-2004, 19:30)
          Vad bra att man får litet råd från andra som har stiftat bekantskap med torkapparater. Jag har kollat litet på nätet och hittat torkolla (pris runt tusenlappen) och en annan variant som heter Stöckli (kostar cirka 1600 kronor). Det lutar nog mer åt torkollan då, eftersom jag tycker att det är litet dyrt med Stöcklis apparat.

Vad är " torkolla (pris runt tusenlappen) "? Är det fläkt och termostat, eller vad är det annars som kostar 1000 kr? Det är ju mycket enkelt att bygga en egen tork, oftast använder man en kupévärmare. Men det räcker egenligen med en fläkt, det behöver inte vara någon värme. Nedan finns en länk till en beskriving av en hembyggd tork. Annars kan man använda brödbackar, eller de här blå plastbackarna som man har champinjoner i grönsakshandeln, mindre format och mindre hål än brödbackarna.

http://www.utsidan.se/mat/kokbok/tork.html

Citera
          smemon
          Inlägg 29-06-2004, 14:59
          Länk hit: #9

Medlem

Så utomordentligt fiffigt!

Man tackar och bugar för den finfina beskrivningen som du skickade med hur man bygger en egen tork. Det såg ju inte alldeles svårt ut heller att göra en. Jag hade tänkt litet i dom banorna men inte tänkt att det faktiskt kan vara så enkelt. Det var ju himla bra tydliga färgbilder också och då blev det litet lättare för mig att förstå hur man går till väga (har annars tummen mitt i handen).

När man ser den där modellen då verkar det ju onekligen litet löjligt att betala 1000 kronor för en dylik tingest så man undrar vad dom tar betalt för egentligen.

Tackar än en gång för det fiffiga tipset!

Citera
          Humlan
          Inlägg 30-06-2004, 18:17
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 84

Hej
          Här är ytterligare en torkapparat. Jag har inte testat den själv.men funderar på att köpa en. Dom som jag känner som har erfartenhet av den tycker att den är bra.

http://www.europlast.se/

--------------------
          Hälsningar från en Humla i Västerbotten, zon 5

Citera
          smemon
          Inlägg 02-07-2004, 16:25
          Länk hit: #11

Medlem

Tack för tipset!

Den ser ju behändig och bra ut. Vad det är bra ändå att man kan ställa frågor i ett sådant här forum och få tips på saker som man inte har en aning om att de finns.

Ska kolla in sidan nu....

Citera
          Siri
          Inlägg 07-07-2004, 13:09
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 323
          Medlem nr: 2 034

Eva i Västerås!Stopp och belägg! Sådan där torkställning har jag letat efter!

Du kan inte ge mig adress och tel till de ställen som du vet att det fanns? Det kanske går att skicka om inte annat?

Vad kostade den du köpte?

Oj, vad glad jag blir om jag kan hitta en sådan,,, wub.gif

Citera
          Qiqi
          Inlägg 10-07-2004, 07:05
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 3 915

Har testat bygga en sådan torkanordning som Kurt beskriver här ovan. Fungerar utmärkt,,,,torkar ca 10 kg trattkantareller på tre dagar och då får man flytta om lite bland svampen emellanåt. Använde inte flyttkartong utan skruvade ihop en låda av plywood i stället och med enbart myggnät invändigt.
          Har sedan många år tillbaka torkat i stort sett all svamp utom de gula kantarellerna som blir sega o hård och inte tar upp vattnet ordentligt när man ska använda dem igen.

Lycka till med torkningen! wub.gif

Citera
          nilla
          Inlägg 14-07-2004, 16:57
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 530
          Medlem nr: 1 330

CITAT
          Har också sett att det finns en billig variant från Nordica men den tyckte jag såg suspekt ut.

En sån har jag!
          Torkade massor av tomater + äpple i den förra året. En och annan ört också. Nackdelen med den är att den inte har någon timer så man får vara beredd att passa den. Brände några tomater när jag missade det. Jag förmodar att man kan koppla den till en extern timer om man vill slippa passa den.
          Temperaturreglaget är ganska primitivt av typ ventil som man ställer i olika lägen.

Jag tycker den har passat mina syften ganska bra med tanke på att priset ändå är så överkomligt, ca 500:-

Den enda besvikelsen var att det inte funkade alls med vinbär... fast det har nog mer att göra med att bär är så blöta.

nilla

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 27-07-2004, 21:54
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Evermaten ifrån Europlast kan jag inget annat än å rekommendera!

Finns ljuvliga kokböcker på engelska om man vill ge sig in på torkeriet :-D
          sök på amazon.co.uk på t ex Dehydrator cook book :-D

Hälsar ingrid ( p s Det är jerky som fick mig inresserad utav en torkapparat)

Citera
          frökenspiskummin
          Inlägg 11-10-2004, 22:41
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 4 612

Har köpt en torkapparat från Högberga AB som jag bara hunnit prova till äpplen och kantareller, med gott resultat.

Den är mycket rejäl i lackerad plåt och har perforerade (lättdiskade)plastbackar (5st) samt två lägen på torkvärmen, dock ingen timer men det är väl något man kan köpa separat och koppla till vägguttaget.

Överhuvudtaget tycker jag att den verkar prisvärd och robust i jämförelse med de mer plastiga jag sett tidigare.

/Eva

Saxat från deras hemsida

SVAMP- och GRÖNSAKSTORK
          Nr 927 Med 5 st lådor för torkning av svamp och grönsaker. En stark fläkt säkerställer att varmluften cirkulerar till varje draglåda så att det torkade behåller dess värde och naturliga arom.
          Kapacitet per låda ca. 750 gr frukt eller 350/500 gr grönsaker. 220 V Storlek: 41 x 40 x 42 cm. Vikt 9,7 kg

1.375:-

Till deras hemsida, kolla lång ner på rullmenyn "Till hemmet" så hittar du bild på torkapparaten
          Högberga

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-10-2004, 06:39
          Länk hit: #17

Medlem

Står det om den har termostat? Har dne itne det är den väldans dyr.....apparater i den prisklassen har oftast reglerad temp.

Citera
          KURT
          Inlägg 12-10-2004, 07:05
          Länk hit: #18

Medlem

Problemet med endel torkar är just att temperaturen kan bli alltför hög (över 50 grader). I detta fall så står det inget i beskrivningen om det är termostat eller ej, men även om det är det så måste man kontrollera temperaturen . Länk till torken. Men 5 lådor á 41 x 40 x 42 cm kan nog bli lite knappt om man skall torka stora mängder svamp eller tex äpplen, även om man kan fylla på efter hand.

Om man skall torka svamp tycker jag att det är bättre att utnyttja torkställningar för tvätt, eller myggfönster och hjälpa till med en fläkt.

Citera
          frökenspiskummin
          Inlägg 12-10-2004, 10:10
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 4 612

Jag har faktiskt inte kollat temperaturen själv och det finns ingen termostat bara två olika knappar att reglera temperaturen med. En knapp, inknäppt min-temperatur och båda knappar inknäppta max-temperatur.

Dock följer en mycket detaljerad bruksanvisning med angående hur man skall torka olika produkter, dvs förberedelser, om de bör doppas i citronvatten samt hur länge de ska torkas med de olika "temperaturinställningarna". Svamp mellan 3-5 timmar på mintemperatur.

Har förstått att just kryddörter är känsliga för att brännas och de ska i denna apparat torka 1- timmar bereonde på sort. Antar att man själv får prova sig fram och ej lämna apparaten obevakad då man torkar käsnliga produkter.

Vad beträffar storleken sår är denväl betydligt större än många av de andra elektriska torkapparaterna på marknaden (Evermat bla) För stora mängder finns väl ingen komersiell för hemmabruk! Eller?

För den som kan italienska lite kan man kolla sidan nedan... Där var den väldigt dyr dessutom. Såg att man även säljer den i Storbrittanien på en svampsida.

/Eva

Länk till italienska sidan med torkapparaten

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-10-2004, 12:07
          Länk hit: #20

Medlem

Vet int4e angående storleken - det är så lätt att 'lura sig' när det är fyrkantiga istället för runda 'plåtar' man använder.
          Jag är inte så bra på italienska - hur är måtten på den? Den påminner mycket om dem som säljs i USA.
          Och så kan man ju faktiskt använda varmluftugnen för vissa saker som inte är berende så mkt av tempen - skaffade mig numera TVÅ kokböcker om hur man torkar så när väl köket det nya är 100% på plats så skall det testas. Fantastiskt vad vissa saker kan dra ut på tiden.....

Oj en websök gav detta:

http://www.mycologue.co.uk/kitchentools.html

Hälsar Ingrid

PS Stockli var den jag ville ha ifrån början....

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 17:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon