Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> För mycket gräs..., Är möglet skadligt
          Zanna
          Inlägg 29-06-2004, 13:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 385
          Medlem nr: 2 794

Jag håller på att bygga upp lite rabatter runtom i trädgården och tar då allt gräsklipp och slänger i högar. Jag har inget att varva med så det blir bara kompakt gräskompost. Min fråga är om det är dåligt om gräset får ligga och mögla nu i sommar (vilket det väl gör om det ligger i tjocka lager) och jag planterar i det nästa sommar (lägger på lite jord överst och eventuellt lite grästuvor)?

Susanne som försöker "återanvända" allt för att inte behöva köpa så mycket jord

--------------------
          Susanne zon 3 (4)

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          KURT
          Inlägg 29-06-2004, 14:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Nej det är helt OK att använda kommande rabatter som kompost. Lägg inte i ogräs som inte först torkat, annars kan de kan etablera sig.

Citera
          Gurkan
          Inlägg 29-06-2004, 22:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Nåt kolrikt (=dött/torrt material) material borde du väl kunna få tag på att blanda gräsklippet med. Torra löv, halm, tång (på stranden), spån, flis eller vad som helst iblandat tror jag kommer att göra din gräskompost betydligt bättre och trevligare att handskas med.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 30-06-2004, 08:06
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Min erfarenhet av att lägga högar av gräsklipp som sedan får ruttna på plats är det effektivt förkväver allt utom maskrosorna. Just maskrosorna får en oerhörd kraft genom gräshögen, eventuellt gäller det samma för kvickrot. Något att tänka på om du ska anlägga rabatt där, att det blir en del grävning med denna metod.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Zanna
          Inlägg 30-06-2004, 08:57
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för svaren! Då låter jag gräshögarna vara, lägger till lite sågspån/flis som jag borde kunna få tag på. Jag tror inte det är så mycket ogräs i det men det kanske hinner visa sig i sommar i så fall.

Jag täckte hallonhäcken med tjockt lager gräsklipp och det har faktiskt hållt borta det mesta ogräset. Det jag sett som har vuxit igenom/växer och är bleka under gräset är klöver (!) och lite kvickrot (tror jag det är).

--------------------
          Susanne zon 3 (4)

Citera
          Mi70
          Inlägg 01-07-2004, 11:45
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Jag har använt gräsklipp då jag startar rabatter, jag lägger tidningspapper och sedan tjockt gräsklipp ovanpå. Det kväver gräsmattan och sedan kan man fylla på med kompost och jord för att få en gräsfri rabatt om ett tag. Jag har inte märkt att ogräs överlever i detta, dock lägger jag inte uppdragna rotogräs med i gräsklippet, bara det som kommer från gräsklipparen. och där finns onekligen en och annan avklippt maskros!

På bilden ser du min projektrabatt där just tidningar och gräsklipp lagts ut för att kväva gräsmattan! Det blir sedan fint att plantera i efteråt, har gjort så på flera ställen och nästa år är där bara jord kvar!

Citera
          Zanna
          Inlägg 01-07-2004, 12:40
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Mi70 @ 01-07-2004, 12:45)
          Jag har använt gräsklipp då jag startar rabatter, jag lägger tidningspapper och sedan tjockt gräsklipp ovanpå. Det kväver gräsmattan och sedan kan man fylla på med kompost och jord för att få en gräsfri rabatt om ett tag. Jag har inte märkt att ogräs överlever i detta, dock lägger jag inte uppdragna rotogräs med i gräsklippet, bara det som kommer från gräsklipparen. och där finns onekligen en och annan avklippt maskros!

På bilden ser du min projektrabatt där just tidningar och gräsklipp lagts ut för att kväva gräsmattan! Det blir sedan fint att plantera i efteråt, har gjort så på flera ställen och nästa år är där bara jord kvar!

Kul att höra och roligt att se din rabatt. Jag började i går med att anlägga en rabatt och la då tidningspapper under men än så länge är det bara sprängsten mot väggen, i kväll kanske jag börjar med jorden.

Tack för tipset.

--------------------
          Susanne zon 3 (4)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 12:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon