Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vallört?, Hur artbestämmer man den?
          Airamya
          Inlägg 30-06-2004, 12:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Jag har nyligen köpt hus och trädgården är full av vallörts-bestånd.
          (Symphytum). Nu till min fråga: hur tar man reda på vilken sorts vallört det är? Jag har sökt på nätet och hittar framförallt tre olika - äkta vallört, fodervallört och uppländsk vallört. Men ingen av beskrivningarna verkar stämma in exakt på den jag har... Men det är svårt att avgöra också för beskrivningarna verkar gå isär en del...
          Den växer i alla fall vilt i trädgården och det skulle vara kul att vara säker på vilken det är. wub.gif

//Maria

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          Betty
          Inlägg 30-06-2004, 12:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Har du kollat här på Den virtuella floran?

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 30-06-2004, 13:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Enklast att gå efter är färgen på blomman. Är den helt blå utan någon dragning åt lila eller rosa så är det en fodervallört. Till skillnad från de båda andra arterna, som är lite fredligare, är fodervallörten ett riktigt besvärligt ogräs. Sprider sig med frön och med underjordiska utlöpare. Fullt jämförbar med åkertisteln. Den äkta vallörten har rosa/lila blommor och den Uppländska är tydligen någon blandning av båda.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Airamya
          Inlägg 30-06-2004, 14:43
          Länk hit: #4

Medlem

Har kikat i virtuella floran, ja, men blev inte mycket klokare av det måste jag erkänna... *s*
          Troligtvis är det uppländsk vallört, gissar jag, eftersom den är vanligast vad jag förstått.
          Blommorna är rosa i början men blir blå efter en tid, riktigt blå (efter att ha haft en anstrykning av lila emellan det rosa o blå stadiet).
          När jag tittar på bilder på nätet hittar jag ibland bilder där Fodervallört är mycket lik men sen är andra bilder av fodervallört inte alls lik...
          På många bilder ser fodervallörten ut att vara mer luden än den jag har.
          Men denna är mycket lik:

Symphytum azureum hittade jag en bild på och den var mycket lik, men vad är det?

wink.gif
          Tack för all hjälp smile.gif

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 30-06-2004, 15:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Håller med om att det är svårt att se utifrån bilder. Var har du ditt hus? Fodervallörten sägs enligt diverse floror vara ovanlig, men det kanske är olika på var man bor?

Jag köpte för 14 år sedan ett gammalt hus i Skåne mitt ute i odlingslandskapet, där hela trädgården hade tagits över av denna växt. Först nu har jag den under kontroll, och då enbart tack vare onämnbara medel. Har sparat två tufsar som står med ryggen mot en vägg och framsidan i gräsmattan. Försöker alltid skära ned växten innan fröna sprids (vilket gör att man missar det mesta av blomningen). De avskurna plantorna behandlas som riskavfall. Bär man dem som ett fång genom trädgården har man snart en massa småplantor hela vägen där man har gått. .....

Vad jag ville ha sagt är: dessa mina blommor är klart blå när de är fullt utslagna, möjligtvis med en dragning åt det rosa när de håller på att slå ut. Men min syster har också vallört i sin trädgård, och den håller sig snällt på anvisad plats. Hennes blommor har helt klart en annan färg, mera åt det rosa/lila hållet. Det bästa är kanske om du hittar någon som har en annan slags vallört som du kan jämföra med.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 30-06-2004, 15:54
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

Uppländsk vallört kan finnas i rätt många variationer. I min flora skiljer man på fodervallört och de andra genom att bladskaften inte är stjälkomfattande. Blomman är dessutom rent blå.

Äkta vallört och uppländsk vallört har lite mer variabla färger i blomman.

Den uppländska är dessutom en hybrid (fertil sådan) mellan äkta och fodervallört.

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          Mocca
          Inlägg 30-06-2004, 21:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 3 052

Här har du en Symphytum officinale

Citera
          Airamya
          Inlägg 01-07-2004, 07:37
          Länk hit: #8

Medlem

[QUOTE]Håller med om att det är svårt att se utifrån bilder. Var har du ditt hus? Fodervallörten sägs enligt diverse floror vara ovanlig, men det kanske är olika på var man bor?/[QUOTE]

Jag bor i Kinna i Västra Götaland och är inflyttad från Dalarna så jag har dålig koll på vad som är vanligt kontra ovanligt här måste jag erkänna.
          De plantor jag har verkar inte försöka ta över trädgården. Det finns ganska gott om dem men de verkar hålla sig på 'sin kant'... smile.gif

Hm, ja, jag kan nog utgå ifrån att det är uppländsk vallört gissar jag. Har den också medicinska egenskaper eller är det bara den äkta vallörten? Någon som vet?

--------------------

Citera
          krukan
          Inlägg 01-07-2004, 22:27
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 291
          Medlem nr: 3 641

Som biolog har jag ett tips som kanske förskräcker till en början, men om du provar tror jag du får större klarhet i vilken art du har på tomten. Testa att nyckla fram din art. (rekomenderar "svensk flora" av Krok och Almquist)

Så här står det om Vallörter:
          1. Bladskaft ej nedlöpande eller stjälkomfattande...Fodervallört
          1. Bladskaft nedlöpande el. åtminstånde stjälkomfattande
          2.Delfrukter glänsande; stjälk vingad av nedlöpande bladskaft...Äkta vallört
          2.Delfrukter småvårtiga, matta; stjälk knappt el. ej vingad...Uppländsk vallört

Hoppas det hjälper. Jag vet att det kan kännas knepigt, men just i sådana här fall då det finns så många färgvariander kan ord säga mer än bilder.

Lycka till!

--------------------
          zon 5, umeå

Citera
          Airamya
          Inlägg 02-07-2004, 07:56
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (krukan @ 01-07-2004, 23:27)
          Som biolog har jag ett tips som kanske förskräcker till en början, men om du provar tror jag du får större klarhet i vilken art du har på tomten. Testa att nyckla fram din art. (rekomenderar "svensk flora" av Krok och Almquist)

Så här står det om Vallörter:
          1. Bladskaft ej nedlöpande eller stjälkomfattande...Fodervallört
          1. Bladskaft nedlöpande el. åtminstånde stjälkomfattande
          2.Delfrukter glänsande; stjälk vingad av nedlöpande bladskaft...Äkta vallört
          2.Delfrukter småvårtiga, matta; stjälk knappt el. ej vingad...Uppländsk vallört

Hoppas det hjälper. Jag vet att det kan kännas knepigt, men just i sådana här fall då det finns så många färgvariander kan ord säga mer än bilder.

Lycka till!

Hejsan hoppsan, du har nog helt rätt.
          Men vad betyder 'stjälkomfattande'?
          Vad menas med 'nedlöpande'?

unsure.gif

--------------------

Citera
          krukan
          Inlägg 02-07-2004, 12:43
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 291
          Medlem nr: 3 641

Jo, stjälkomfattande innebär att bladskaftet längst ner liksom fortsätter runt stammen på blomman, kramar den så att säga.

Nedlöpande innebär att längst ner sitter bladskaftet fast i stammen och liksom löper längs med stammen neråt, så att stammen får "vingar".

Hoppas du förstod min förklaring, annars är det bara att fråga igen.
          Lycka till, än en gång.

--------------------
          zon 5, umeå

Citera
          Airamya
          Inlägg 02-07-2004, 13:21
          Länk hit: #12

Medlem

Jag förstår precis hur du menar! tack wub.gif

Jag tror inte bladen är stjälkomfattande, men nedlöpande... Ska kolla när jag kommer hem smile.gif
          Frukterna får jag väl vänta på...

Igen ----> Tack smile.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon