Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> marktäckare, i stället för gräs
          anncha
          Inlägg 02-02-2003, 16:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 338

Under snön växer gräs.....Jag har funderingar på att ersätta delar av gräsmattan med marktäckare. De skall helst tåla att gås på samt ett soligt läge. Jag blev såå inspirerad när jag bläddrade i boken Trädgårdens rum, nästan så man kan känna doften av timjan eller vad det nu kan bli för något. Bor i zon 2 så jag antar att det finns en del att välja på, har dock lerhaltig jord.

Funderar nu på lämpliga växter, hur man bär sig åt för att få många utan att behöva ta banklån, ja frön och sticklingar är väl det som gäller....

Är det någon som har genomfört ett liknande projekt, jag behöver alla goda råd jag kan få.
          Lotta
          rolleyes.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Virgo
          Inlägg 02-02-2003, 23:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

hej,
          lite offside kanske , men i Hollandska trädgårdar har jag sett nån barrträdsliknande växt som kryper utefter marken och täcker precis som en gräsmatta. Växten är mjuk och man kan gå barfota på den.
          Tyvärr så vet jag inte vad den heter, men man får väl kolla de utländska trädgårdshandlarnas sidor.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          milla
          Inlägg 02-02-2003, 23:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 221

Jag såg i nåt reklamblad att man kunde använda backtimjan som marktäckare och att den tål att gå på. Min backtimjan skulle jag inte vilja gå på. Den är jag urrädd om den växer rejält på sommaren och sen är den elendigt liten på våren. Så istort sett brer den inte ut sig från år till år sad.gif
          Marktäckare jag lyckats med är penningblad, silverarv, murgröna och backnejlika. Men jag skulle nog inte rekomendera att de mår så bra om man trampar på dem. Min mamma tar gulfetknopp och smular försiktigt dem i bitar över en bit som hon tycker ska täckas och det går med rasande fart så har de spritt ut sig. Dessa tål kanske mer men inte är de så tåliga som en gräsmatta unsure.gif
          Jag hade nog istället gjort lite gångar bland marktäckare av olika slag om du är trött på gräsmattan. Lagt in lite stenar grenar och annat. Så du fick variation men ändå relativt lättskött. wub.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 02-02-2003, 23:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Du kan prova att låta gräsmattan växa upp, och se vad som egentligen döljer sig där. Inte sällan kommer en mängd ängsblommor upp, och gräsen är vackra när de blommar.

En gräsäng är ju möjlig att gå på, och dessutom kan man följa Millas råd och slå/klippa upp stigar.

Jag känner inte till andra marktäckare än gräs som är lika tåliga att gå på. Många underbart blomstrande växter är sköra som backtimjan, och andra som blommar doftande och skönt som klöver sitter det ofta bin på. Inte så bra att gå på med bara fötter.

--------------------

Citera
          Anni
          Inlägg 03-02-2003, 05:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 533

Mina föräldrar har en uteplats med timjan, som de har haft i mer än 20 år. Doftar underbart och hundarna älskar att ligga på den. Den är tät och fin. Som underlag har de sand. De satte små plantor (som var delade) tätt för att snabbt få en täckande matta. Men man måste vara noga med att plocka bort objudna gäster som t.ex. gräs.

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 03-02-2003, 07:09
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Kattfot, Antennaria dioica, kan man gå på. Den använde Ulla Molin som marktäckare istället för gräs. smile.gif

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera
          Hannele
          Inlägg 03-02-2003, 20:00
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

ja, gôrsnyggt! Men kattfot är inte helt lätt...

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          anncha
          Inlägg 03-02-2003, 20:01
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 338

Tack alla, jag har fått en hel del att fundera på och drömma om. Med tanke på vädret är det kanske den bästa sysselsättningen just nu.

Tack för hjälpen
          Lotta rolleyes.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 02:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon