Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur gör ni ?
          lena:-)
          Inlägg 04-07-2004, 16:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Just nu hemfars jag av odlarångest. Det växer massa roligheter överallt. (Alltså i andra trädgårdar, inte i min) Bondbönor, ingefäror, jordnävor, jättevallmor, listan är oändlig. Sånt som jag skulle vilja ha i min trädgård. Allså är det dax nästa år biggrin.gif ............................men då har jag glömt sad.gif , och hemfars av nya önskningar som jag skall odla nästa år biggrin.gif .....................................som jag sen har glömt sad.gif .......... Hur gör ni andra. Är ni begåvade med ett elefantminne wacko.gif för ni nogranna anteckningar unsure.gif är ni impulsodlare och odlar bara det som faller sig just nu rolleyes.gif eller hur i hela friden bär ni er åt?

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          *Laika*
          Inlägg 04-07-2004, 16:39
          Länk hit: #2

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Att vara impulsodlare är väl det skönaste man kan vara? Inga krav på vad som passar eller inte. Jag ser något hos trädgårdshandeln eller hos någon kompis, och självklart har jag med mig detta när jag styr kosan hemåt. Vart den ska planteras? Det har jag ingen aaaning om, men det går alltid att finna en ledig plats. Nästa år då det blommar för fullt, då förbannar jag mig själv. Hur snyggt är det på en skala att blanda Lila, Rött, Rosa, Vitt, Blått, Gult och Orange? Inte mycket, tycker jag i alla fall. Men ser man på blommorna en och en så är dom bara så gudomliga. Blanda friskt. mvh Laika

(som inte skulle skriva några inlägg, bara läsa. Där ser man hur länge man kan hålla sig ifrån att skriva då man blitt medlem.hi-hi)

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-07-2004, 16:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag brukar ha ett visst standardutbud av sorter jag vet alltid fungerar, men sedan har jag en viss plats för nya växter och sorter som jag vill testa. Jag brukar bläddra i frökataloger (främst Runåbergs) och pricka för sådant jag ska köpa + sådant jag är intresserad av att testa Även om Runåbergs inte ger ut en ny katalog varje år så brukar man få ett häfte med årets nyheter så det finns alltid något nytt att testa. Det värsta är att fler och fler växter hamnar i standardutbudet och ytan för experiment minskar.

Annars kan det ju vara en bra idé att skriva upp sådant man vill odla följande år i någon liten minnesbok.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Sylvia
          Inlägg 04-07-2004, 17:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Jag är nog mest impulsodlare av nyheter. När jag ser något nytt och läckert i frökatalogerna eller hos odlarna så jag bara måste testa dom för att se hur de blir när de hemma hos en är plantrade i rabatten/krukan.
          Jag har ju förstås buskar, träd och perennarabatter som grund, det nya hamnar mest i gluggarna och i sommarplanteringarna. Är det fullt så kan det hända att jag får gräva upp något gammalt för att få plats med det nya... laugh.gif tongue.gif

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 04-07-2004, 17:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Köper en " trädgårdsbok " för varje år, skriver upp namn på allt nytt jag köper, skriver om problem, sorter jag ska komma ihåg till nästa år osv.
          Men jag impulshandlar som alla andra, sist en uppstammad fuchsia. Rosorna är jag lite mer metodisk med, läser på först. Men ibland slinker en ömtålig ros med, man blir ju frestad. Men har ett basutbud av perenner som jag gillar, men har gett bort en massa för att få plats med rosorna.
          Men jag köper en av varje, så jag har nog lite väl blandat av allt.
          Så var det alla fuchsior/ pelargoner jag köper varje år, det har jag dille på.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          renate
          Inlägg 04-07-2004, 19:49
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Just nu är jag mest intresserat av rosor,gammaldags buskrosor,buskar och träd,Har gjort många impulsköp,handlar lite mera målmedveten nu då jag har en massa växter.Ändra om en hel del,då behövs det nya växter.Smaken ändrar sig,min perennrabatt ser rätt så plottrig ut tycker jag,den behöver en helrenovering kanske till hösten eller nästa vår .En trädgård blir aldrig ferdig.
          Renate

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Lena N
          Inlägg 04-07-2004, 19:59
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (lenasch @ 04-07-2004, 17:30)
          för ni nogranna anteckningar unsure.gif  

Japp, jag för anteckningar i datorn och sedan impulshandlar jag utan att kolla i anteckningarna. laugh.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Copycat
          Inlägg 04-07-2004, 20:25
          Länk hit: #8

Gäster

På min lilla plätt får det inte plats en blomma till. Det är ju tyvär något som jag alldeles glömt bort då jag kommit till blomaffären eller ett stånd med perenner. Jag har mer än fullt och hela tomten börjar påminna om en palett, som är utsmetad. Inte vackert men originellt, andra tycker om det. Säger dom i alla fall. unsure.gif så, naturligtvis, helt klart, jag är och förblir en impulsodlare wub.gif

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 04-07-2004, 20:30
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Hej

Jag tänker varje år att jag skall föra anteckningar om vad jag har, när de blommar o.s.v. men det blir aldrig av.
          Har lagt in bilder från nätet på de blommor jag tror mig ha i trädgården på datorn och även de som jag kan tänka mig köpa men som tidigare skribent har man ju inte med sig datorn om man skulle ha lust att besöka en handelsträdgård eller så, då blir det oftast impulsivköp p.g.a utseendet eller så.
          Det leder till att jag inte vet hur/när alla blommar o.s.v. och helt plötsligt har jag inget som blommar men det får väl bli när jag blir pensionär, sortera ut vad som är vad. Hinner inte med allt.
          Jag förstår inte när jag tittar i era album och läser era inlägg hur ni hinner med att ha så fint.
          Jag jobbar heltid, sedan har men ju huset inomhus, en sambo att ta hand om. När man kommer hem på kvällarna tycker jag det är tungt att gå ut i trädgården utan det blir oftast till helgen om vädret tillåter men då får man jobba.
          Hjälper övriga familjemedlemmar till? Min sambo klipper gräset, gräver om jag behöver hjälp (allt tungt) men rensning m.m. är mitt jobb annars skulle vi inte ha några blommor och grönsaker m.m. kvar.
          Men han har ju huset att se till också sådant kan inte jag, snickra och måla m.m.
          Det ny för i år är vårt inhägnade jordgubbs/ärtor/bönland för att ha det ifred för våra vilda husdjur och det var sambons idé och det blev jättebra. Han har även gjort en bevattningsanordning till växthuset så jag bara kan skruva på kranen vid husväggen- Slangen går därifrån och in i växthuset via en anslutning/förgrening till en annan slang som är hål i och den går sedan runt hela växthusetväggen och sprutar vatten, sedan är det bara att stänga kranen igen när man tror att det är lagom igenomvattnat. Det spar lite tid då kan man göra annat under tiden.
          På onsdag åker vi till Finland. Då ska jag koppla av med trädgårdsarbete det ska bli skönt, men tyvärr finns det ju kvar än värre när man kommer hem efter ca 10-12 dagar.
          Ha det så bra här på forumet.
          Var sams och mobba inte varandra. Olika åsikter måste respekteras. Tänk på att detta Forum hjälper många som inte har den kunskapen som ni besitter bland annat mig.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-07-2004, 20:31
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

biggrin.gif Tur att man för anteckningar, Lena. Skratt!

Jag har långtidsplaner på lite större projekt som förändras lite varje år och så för jag anteckningar om enskilda intressanta växter. Sedan låter jag det mesta ske som sker och så impulsplockar jag sticklingar och frön och impulshandlar.

Träd har jag alltid varit intresserad av, utöver dem brukar intressena och lusten komma i teman. Marktäckare under några år (nu har jag lager på lager), ängsblom (som jag sår olika varje år), kryddörter (som håller i sig och ängen håller på att bli en myntaäng), tomater (efter första tomatodlaråret har jag alltid minst 10 sorter) osv. Nästan varje år kommer till något intresse och de gamla hänger kvar.

Nu har jag släppt loss ett sedan länge spirande rosintresse. Kanske gör det att sensommarens eller nästa års växttakbygge kommer att inspireras av detta. Till taken kommer ju inte rådjuren! Rosor är ett så stort växtområde att jag säkert kommer att hålla på ett bra tag med dem. Dessutom kan man föröka själv, det är inspirerande att prova sig fram!

--------------------

Citera
          Inlägg 04-07-2004, 20:34
          Länk hit: #11

Medlem

Det där sista stämmer in på mig med... alltså föra anteckningar på datorn, fast jag har inte börjat skriva än...tror inte det är nån ide huh.gif wacko.gif skulle glömma kolla i dom sen
          Jag avundas alla er som har lite struktur i allt.
          Fast det kanske finns struktur i det ostrukturerade.
          Har skickat efter lite fröer från Runåbergs på sånt som jag tror jag kan få fart på redan iår..får väl spara fröerna tills nästa år sen. rolleyes.gif
          Som sagt nya fröer på gång, cementsäcken är inte inhandlad men kartongerna finns lagrade till de nya krukorna (Däremot blev det en "krukhylla" färdigsnickrad idag. Dock ej av mig utan av mer strukturerad person.)
          Har köpt sålådor i trä men tänkt snickra fler.
          1000 projekt i huvet
          blink.gif
          Har ni märkt att jag skriver impulsstyrt också wub.gif

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”

Citera
          Inlägg 04-07-2004, 20:37
          Länk hit: #12

Medlem

wub.gif kom på en sak till när jag läst era inlägg lite mer nogrannt.
          På tal om utrymme för allt.
          Jag har inte mycket plats här, kan liksom inte gräva på grannens tomt.
          ........fast det löser väl sig...fröerna mina brukar inte gro....
          blink.gif

--------------------

Citera
          estet
          Inlägg 04-07-2004, 23:32
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 611
          Medlem nr: 1 308

Nja, det blir väl en vild blandning av uppräknade metoder...
          Impulsköp på försommaren när det finns massor av godsaker som lockar. På vintern blir det till att klippa ur bilder från kataloger, skriva listor på vad jag vill ha... Har bilder i datorn också på det jag redan har som jag kan sitta o titta på o fundera.

--------------------
          Zon 6

Citera
          Hannele
          Inlägg 21-07-2004, 22:04
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (lenasch @ 04-07-2004, 17:30)
          wacko.gif för ni nogranna anteckningar unsure.gif  
          sleep.gif Ja, arkivet är snart fullt!

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 21-07-2004, 23:04
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

Eftersom jag har övertagit en mer eller mindre övergiven trädgård (det här är andra sommaren, första utan maskrosodling), tittar jag på vad jag har och som verkar trivas. Då ser jag också vad jag tycker saknas och vad jag vill ändra - t.ex. lite fler höjdvariationer och mer vitt och göra om rabatten till perennrabatt, en ny ros till rosenrabatten (en har dött), en ny rabatt bredvid trappan, flytt av kryddlandet till en annan plats med mer sol osv.

Sen tittar jag i varenda trädgårdstidning jag kommer över, på nätet, i böcker, växtaffärer, torgstånd, andras rabatter, botaniska anläggningar och sånt, för att hitta inspiration och förslag på växter som skulle kunna passa.

Jag köper inte allt på en gång, utan tar det stegvis, kanske tre- fyra sorter åt gången. Ibland blir det mycket lyckat (har fyllt ut mellanrummet mellan rosorna med margueriter t.ex), ibland mindre lyckat (sniglarna åt upp en nyplanterad stackare när vi for på minisemester). Det här pågår hela säsongen, för det är ju först nu som jag märker när de olika växterna blommar och hur de ser ut innan och efter blomning.

Det händer också att jag sätter mig och ritar en skiss över trädgården med barnens färgpennor. Sen ritar jag i olika varianter (gäller förstås färgsättning och form främst), så ser jag på ett ungefär hur jag vill ha det. Skisser och fröer sparar jag på samma ställe för det mesta, så när jag hittar mina fröer hittar jag också planerna jag hade när fröerna skaffades. rolleyes.gif

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 21-07-2004, 23:14
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

Jag bara kör på, och när jag inte kör på så läser jag på nätet

Citera
          Tesa
          Inlägg 22-07-2004, 20:48
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Skulle jag anteckna och göra listor (jo, jag har börjat faktiskt...) så hinner jag ju inte med att gräva nya rabatter...... unsure.gif ....och det måste jag göra ...hela tiden.....för jag impulsköper saker jämt...och så har jag en granne/kompis som är "fullständigt blomgalen" och hon har smittat mig och så delar hon villigt med sig av alla möjliga växter och frön.. biggrin.gif biggrin.gif smile.gif
          ...i frökataloger läser jag om växten och tittar sen.....det är inte så noga att den är fin bara den är "häftig".... kryssar för en massa roligt och får sovra sen för att pengapungen inte vill lika mycket som jag...
          ...egentligen så är VÄXTEN viktigast för mig....blir det i ett vackert sammanhang så är det bara en bonus.....fast visst vill jag ha det fint jag också... wink.gif men det värsta är att jag måste göra ALLT själv...gräva, bära, snickra, klippa gräs, rensa ogräs... och det tar TID...men när jag blir pensionär ....dååååå kommer här att ha blivit fint... rolleyes.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Ann-Christine
          Inlägg 22-07-2004, 20:52
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem nr: 668

Ser jag något snyggt jag vill ha så skriver jag upp det men sen är jag impulsodlare också. Brukar för det mesta bestämma när frökatalogerna kommer vad jag ska odla. Men en sak har jag bestämt mej för, jag ska inte odla så mycket ett-åringar utan mest perenner.

--------------------
          Ann-Christine, zon 4

Citera
          Annki
          Inlägg 22-07-2004, 21:08
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Jag har en plan, som Sickan sa... Det är drömarbetet på vintern. Jag drömmer om hur det ska se ut påföljande sommar. Har lilla kollinotten inritad i datorn med perennarabatter, hallon, vinbär och annat som inte ska flyttas. Sen kommer frökatalogerna och då vaknar ha-begäret i januari! Shoppar det mesta från Impecta. Shoppar fröer till hel ranch, trots att jag bara har 100 kvm lera...

Sen sår man enligt plan. Vissa "måsten" - purpurbönor (godast i hela världen), dill (Sari är den enda som funkar) och den första salladen. Sen blir det mycket blommor! smile.gif

Åker på studiebesök i olika trädgårdar. Ska absolut inte köpa någonting, och kommer hem med en massa kul! smile.gif Köpta och fådda blommor.

Bortåt juni visar det sig att man fått "hjälp" med sådden. Det växer upp ringblommor i salladen, sallad bland dahliorna och den där jävla pionen som skulle vara dubbelblommande och vit är enkelblommande och ceriserosa och står mitt i ringblommor och färgkullor... Och varifrån kom den underbart vackra acklejan mitt i höstastrarna?

I juli - dvs nu - relaxar jag och bara skrattar åt eländet! Blommar gör det! Och pedanten inom mig har tagit semester. Huvudsaken är att bönorna växer och att jag kan ge gamla mamma ett fång blommor varje vecka. wub.gif

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Hannele
          Inlägg 24-07-2004, 20:08
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Annki @ 22-07-2004, 22:08)
          Huvudsaken är att bönorna växer och att jag kan ge gamla mamma ett fång blommor varje vecka. wub.gif

unsure.gif Jag äter bönor...

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 18:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon