Mina dvärgkaniner (1,2 kg och 1,5 kg, hermelin samt hermelinkorsning) får enbart ½ dl resp 1 dl per kanin och dag. 90% av dagsintaget ska utgöras av hö, så jag vill de ska vara lite hungriga fast de fått pellets. Kraftfodret ger inte tillräckligt med tuggmotstånd och inte tillräckligt med fiber, därför ska kaninen alltid ha tillgång till hö.
Till vattnet ska man ha en stadig skål, gärna av keramik- min Silver dricker så mycket nu på sommaren att han har en jätteskål av plast att dricka ur. Då den är vattenfylld välter han den inte. Det kan kännas lite motigt att byta vattnet men om man har skål tycker jag det är enklare än med flaska. Vattnet i flaskan tar så fort slut och iom att det inte blir smutsigt lockas man inte att byta varje dag som det gör med vattnet om det hamnar kutterspån i det. Matskålarna ska alltid stå långt från stället kaninen kissar på.
Hoppas du kan reda ut det med familjen och att kaninen får ett bättre liv!

Du kanske kan erbjuda dig att hjälpa till med städning och rastning om du har lust för det, det kommer du i alla fall att ha när kaninen börjar få förtroende för dig, gör glädjeskutt i hagen och vill slicka din hand.