Tack för svaret. jag förstår dock vad du menar, gammelnalle verkar svåratat ilsk..
Jag ska fundea på hur högt jag vill ha det. Markduk blir det ingen tror jag - inte i de gamla landen i alla fall. Det är en annan sak med de delar av lotten som ännu är invaderade av fienden. Sen är det det där med att ha nog att fylla med oxå. Inte bara snålheten i pengar (även om den absolut måste medges) utan oxå nåt än värre - högmodet att med stor möda och många omgångar dubbelgrävning både fått bukt med ogräset - i alla fall de värsta fleråriga (revsmörblomma, åkertistel, åkersenap osv - dock inte kirskål som verkligen är ett mög - har stött på det på annat håll) på den dryga halva av lotten jag hitills erövrat. Alltså det är mitt största skäl att tveka höja upp ordentligt. Å andra sidan verkar det vara ett häv att gräva ner kragarna det medges.
Det tål att tänka på - villket jag oxå lär hinna då det just nu ju faktiskt riktigt frodas i landen. Det får alltså anstå till hösten, villket ger mig tid att
1 Hitta kragar. 2 Få ner dem till lotten 3 Måla och plastklä (Titta vad ni lärt mig!) 4 Hitta något att fylla dom med (se bara. Här har jag i mitt första inlägg påstått att jag är envis, och så har jag redan låtit mig övertygas. I alla fall börjat vekna). troligen har jag en lösning på det sista, jag har nämligen sedan några år tillgång till halm som varit i djurboxar på en mindre gård i närheten. Det är det jag så envetet grävt ner i leran
Sen har vi då jordgubbslandet som jag inte vill gräva upp igen och sätta i en pall. För första gången ger det skörd - det har två gånger i ren trötthet blivit nervänt i jorden och sedan fått grävas upp från två spadars djup. Hm. Ni ser villket otroligt proffs jag är. Nå nu har de arma plantorna lämnats i fred två år och ger sin första skörd. Men jag måste ju inte nödvändigtvis reformera alla odlingar på en gång. Även om det verkar oroväckande som att blir man biten på pallkragar finns ingen hejd. Om jag förstått vad jag läst hittills.
Nej nu är det ruskigt sent. Dags att knyta sig, med någon spännande tråädgårdstidning kanske. Visst är det bra med såna. Dom kan man verkligen recykla. Låt dom ligga två-tre år bara så känns de som nya!
Anna