Om jag var du, skulle jag börja med att göra en lista på växter du tycker om och absolut skulle vilja ha. Kolla sedan vilka som tål läget (skugga, ständig sol, blåsigt?), hur kräsna de är med jordmån, jorddjup och sånt, när och hur länge de blommar, och om du har möjlighet hur de ser ut när de inte blommar osv.
Vid det här laget kanske listan är lite kortare, och du har fått ett hum om vilka växter du kan tänka dig att ha. (Björnbär verkar uteslutna!) Skissa gärna lite idéer så du ser färg och form.
Sen skrider du till verket, men skaffa inte allt på en gång. Börja med "stommen", det du anser är viktigast och det du är säkrast på att du vill ha i rabatten. Sen, efter ett tag, märker du vilka som trivs, vilka du trivs med och vad du saknar för typ av växter.
För att hitta inspiration till växter att välja på, kan du gå runt i bostadsområden, offentliga trädgårdar, på nätet, titta i trädgårdstidningar, på TV:s trädgårdsprogram osv, och skriv upp växtens namn där det är angivet.
Jag håller själv på att planera en ny rabatt. Kraven: Ge visst insynsskydd, klara av halvskugga, vara rådjurssäkert (så gott det går), tåla att torkas ut då och då. Det är utgångspunkten. Just nu står det och väger mellan en spaljé med clematis och högväxta rosor, eller kanske en spaljé med kaprifol, eller...
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|