Hej igen Katarina.
Jag svarar så här:
Professionela odlare som Balstorp Skåne, driver fram sina frösatta plantor i växthus...och sätter ut dom ca. 1-1 1/2 m stora plantorna i november för avhärdning under vintern.
Så gör dom. Vi "amatörer" har ju inte dessa möjligheter, så frågan är om man kan sätta ut hur smä plnator som helst i nov. Jag vet uppriktigt inte. Alternativ är ju ha dom i kruka över vintern och ut med dom till våren.
Jag skulle ta hälften av dina plantor och chansa på att sätta ut. En 3:del i växthuset, en del i kalldrivbänken och 1/3 del mot väggen. Allt under rejält löv och granristäcke. Och resten (kanske dom minsta) på sparlåga inne (lite vattning) över vintern.
Naturen kommer själv att visa dig mycket tydligare, än någon i detta forum kan förklara vad som är optimalt för dig. :-)
Jag har precis som du plantor från alla möjliga länder...sydamerika Kina Italien Spanies osv.
Det är nog inget att grubbla över. Klarar dom inte klimatet så gör dom inte det. Ingen ekon. förlust. Behandla alla dina plantor lika, det gör jag.
Mvh /Bengt
--------------------
Mvh /Bengt, bor i Kyrkslätt Finland zon1 (=2-3 i Sverige) Tips! Spara dina äppelkärnor i blomkrukor... för senare utplantering på hösten! :-) ...det gör jag och hoppas på ny god äppelsort om ca. 5-10 år
|