Medlem
Antal inlägg: 2 616
Medlem nr: 439
Jag har sett att Hobbex ska ha en sådan där UV-lampa mot mygg till salu, alltså en UV-lampa som lockar till sig insekter och när de närmar sig så dör de på något slags elektriskt fält.
Nu undrar jag.... UV-ljus ska ju tydligen vara farligt för våra mänskliga ögon, men hur farligt är UV-ljuset från en sådan här lampa? Och om den är ofarlig, hur kommer det sig?
Har massor av insekter hemma på kvällarna, och jag överväger att köpa en sådan.
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682
köp du en. har vänner som testat den, och den fungerar jättebra jag har aldrig haft ont av den låga uvstrålning den avger däremot kan jag tycka att det fräsande ljudet när den grillar insekten kan vara läbbig
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776
All uvstrålning är skadlig, men det kan vara ett s.k. svartglasfilter som skyddar oss från den. tror inte den är värst farlig.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W