Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför..., ...får man inte lägga jord i komposten?
          VeronikaP
          Inlägg 05-08-2004, 22:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 4 126

Jag har läst någonstans att man inte ska lägga jord i en kompost. Varför inte? Jag har alltid lagt i planteringsjord och annan jord från krukor i jorden. Varför skulle det vara dumt?

--------------------
          www.veronikap.blogg.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          jendah
          Inlägg 05-08-2004, 22:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

Har läst det på ett ställe också... kommer inte ihåg var...

Men på alla andra ställen står det att det går bra/är bra... Det stod även i bruksanvisningen till vår varmkompost att man ska lägga i jord när man börjar använda den... så det gjorde vi... ser igentligen ingen anledning att inte lägga jord i... så länge det inte är för mycket - men det gäller ju allt...

Lite tröttsamt med alla böcker/tidningar som säger rena motsatser... sad.gif

smile.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          kristerh
          Inlägg 06-08-2004, 08:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (jendah @ 05-08-2004, 23:31)
          Har läst det på ett ställe också... kommer inte ihåg var...

Men på alla andra ställen står det att det går bra/är bra... Det stod även i bruksanvisningen till vår varmkompost att man ska lägga i jord när man börjar använda den... så det gjorde vi... ser igentligen ingen anledning att inte lägga jord i... så länge det inte är för mycket - men det gäller ju allt...

Lite tröttsamt med alla böcker/tidningar som säger rena motsatser... sad.gif

smile.gif

Jo jag håller med dig rolleyes.gif jag lägger oxså lite gammal blomjord i komposten, det får dock inte bli förmycket wink.gif Den gamla finns det ju ingen näring i.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          nina L
          Inlägg 08-08-2004, 18:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem nr: 399

Det var nytt för mig. JAg har aldrig hört att man inte kan lägga jord i kompost.
          OBS Endast jord från köpepotatis ska man undvika att lägga i komposten för då kan man få potatisbladmögel!!!!

--------------------
          Nin zon 2

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 08-08-2004, 19:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

En del frågor är så otroliga att man förstår dom lixom aldrig! Det är stor skillnad på vad man får och vad man kan och vad som är sunt och vettigt. Jag hänvisar till det senare, varför slänga på JORD när man vill att komposten skall brinna? Nästan som att hälla vatten på en grill när man skall laga korv ... Den behöver torv, cutterspån etc i stället för att fungera som en kompost, dvs tillföra kol och syre. Torv och sågspån går också bra att strö med och sedan en kompoströrare att pocka i komposten med för att lufta den mera och röra ner torv/spån blandningen.

Citera
          kristerh
          Inlägg 10-08-2004, 10:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (MRLINDELL @ 08-08-2004, 20:49)
          En del frågor är så otroliga att man förstår dom lixom aldrig! Det är stor skillnad på vad man får och vad man kan och vad som är sunt och vettigt. Jag hänvisar till det senare, varför slänga på JORD när man vill att komposten skall brinna? Nästan som att hälla vatten på en grill när man skall laga korv ... Den behöver torv, cutterspån etc i stället för att fungera som en kompost, dvs tillföra kol och syre. Torv och sågspån går också bra att strö med och sedan en kompoströrare att pocka i komposten med för att lufta den mera och röra ner torv/spån blandningen.

Det är inga större mängder man kan lägga i komposten,
          det är ju så bekvämt att kasta en gammal blomma med jord o allt i komposten för att bli av med den rolleyes.gif
          Alla komposter "brinner" inte vissa har maskkomposter och maskarna bryr sig inte om detta...
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          VeronikaP
          Inlägg 10-08-2004, 20:36
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 4 126

En del frågor är så otroliga att man förstår dom lixom aldrig!

Ska jag tacka, eller...
          Frågar man inte får man inget veta. Visste jag allt skulle jag inte vara här.

--------------------
          www.veronikap.blogg.se

Citera
          Ellebo
          Inlägg 11-08-2004, 11:57
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem nr: 3 639

Det är väl såklart att man skall fråga, ingen fråga är väl för dum eller hur. Min gamla pappa sa har man aldrig gjort fel så har man aldrig lärt sej något! så det så!
          För min del så har jag alltid lagt krukväxtjord med vissen blomma i komposten, det är ju utmärkt bra. För du har väl inte tonvis med gamla krukväxter som skall slängas? Jag blandar i allt utom möjligen det som har allvarliga sjukdomar eller flerårigt ogräs. Bara det är tillräcklig värme i komposten så förbränns ju det mesta. Det jag har mest bekymmer med i min varmkopost är att den ibland blir för blöt.
          Mitt tips,blanda vilt biggrin.gif

--------------------
          Lena i Småland

Citera
          Helmi Wahtramäe
          Inlägg 12-08-2004, 08:46
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 3 624

Man kan ju undra detta med jord??? Saken är den att jag håller på att flytta min kompost till kolonilotten.Jag hat tagit med en hink med maskar ,halvbrunnet kompost , färska hushållsavfall och lagt det i lager.
          DEt har ju blivit en hel del jord? Har jag gjort galet?
          Flytten beror på råttinvasion i vårt villa område.
          HW

Citera
          uno
          Inlägg 16-08-2004, 11:36
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

I min trädgårdskompost lägger jag trädgårdsavfallet och täcker alltid med
          halvklar kompostjord. I min varmkompost hamnar hushållsavfallet även där täcker jag med kompostjord. Och Du Mr Lindell, det funkar.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 16-08-2004, 18:00
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Så bra! Jag får nog plats med mera om jag plitar i komposterbart material i min kompost i stället för en massa onödig jord. Jag är nöjd jag också ska du tro.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 17-08-2004, 09:28
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Den behöver torv, cutterspån etc i stället för att fungera som en kompost, dvs tillföra kol och syre.

Jag antar att det är skillnad på kompost och kompost. Min består huvudsakligen av trädgårdsavfall, dvs, gräs, ogräs och häckklipp. Det hela är oftast för torrt och luftigt, och jag kan inte se att jag skulle behöva blanda i kutterspån i detta. Däremot tycker jag att den håller fukten bättre om jag lägger i en och annan uppgrävd grästorva med jord eller tömmer ut en och annan blomkruka. Dessutom blomkrukor innehåller ju inte steril jord utan huvudsakligen plantans rötter som förmultnar till humus.

Så jag håller med dig som ställde frågan här på forumet. Om man ska tro på en sådan regel måste man också få en övertygande förklaring till varför. unsure.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-08-2004, 20:53
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jord brukar betraktas som en aktivator i komposten så det är enbart nyttigt. Fast inte i större mängder givetvis, jord multnar inte i nån större utsträckning utan tar bara plats.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 17:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon