Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Valnötsträd, Lite tips?
          Cajo
          Inlägg 11-08-2004, 16:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 157

Jag hittade en valnöt som grott när jag rensade rabatterna. Satte den i en kruka och sen skjöt den i höjden. Nu undrar jag hur stor den blir, hur snabbt den växer och hur kraftigt rotsystem den får? Var trivs den bäst?

--------------------
          Hälsningar Cajo Onsala

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Fenja
          Inlägg 11-08-2004, 22:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Det är inte så länge sedan valnötsträd diskuterades, ungefär liknande frågor som dina. Sök på forumet så hittar du säkert tråden. Glöm inte att söka längre tillbaka än 30 dagar också, så får du fler träffar.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Cilla
          Inlägg 12-08-2004, 09:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

När valnötsträd trivs växer de ganska snabbt som unga. Varje blad är också så stort att man får uppfattningen att de växer med ilfart.

En kärnsådd som din kommer antagligen från en kärna av äkta valnöt, Juglans regia, som har sitt ursprung i varmare länder. Då är sannolikheten tyvärr mindre att den ska klara sig utomhus hos dig, men du kan alltid prova.

Bäst förutsättningar borde du få om du ett par-tre år har den i kruka så att du på vintern kan flytta den till frostfritt ställe. När plantan blivit lite större har den bättre förmåga att klara vintern ute, och då kan du sätta den på bästa plats i trädgården, dvs den som har mest sol och där marken vaknar tidigast om våren. Får valnöt sol på sommaren har den bättre chanser att klara vintern.

Jag har en äkta valnöt med ursprung från ett träd i Skåne. Det har klarat livet i kruka invid vägg i zon 3 och 4 i fyra år, och har nu för första året kommit i backen hos mig i zon 3. Några år har den frusit tillbaka i grentopparna men klarat sig. När den kom ned i backen växte den så det knakade.

Bladen är mycket fina - orange som nyutslagna som tippar ned som en fin dams hand, och sedan friskt gröna och doftande.

Det lär finnas ett träd av äkta valnöt i Östersund (Andreas här på forumet har nämnt det) som till och med bär frukt. Det trädets nötter borde kunna ge härdiga träd i stora delar av Sverige.. Fram till andra världskrigets kalla vintrar odlades valnöt på många ställen i Sverige.

Manchurisk valnöt, Juglans mandschurica och japansk valnöt, Juglans ailantifolia, är annars härdiga till zon 4 och 5.

Här lite mer kul om valnöten:

Namnet
          På gammelsvenska "Välsk nöt" som betyder utländsk nöt
          Namnet Juglans (Linné) efter latin iuglans = valnöt, nötträd. Namnet är en sammandragning av latin Jovis glans = Jupiters ollon, efter grekiska balanos Dios = Zeus ollon.
          Regia = kunglig, efter latin rex = kung.
          Det äldre namnet är välsk nöt = utländsk nöt.

Ursprung
          Sydöstra Europa och västra Asien - från Grekland och Balkan till Persien, Libanon, Palestina, Himalaya.
          Grekland och Rom
          Trädet var heligt hos greker och romare, helgat åt Jupiter - det ursprungliga namnet Jovis glans betyder Jupiters ollon - och som fruktsamhetssymbol också åt Artermis = Diana. Nötterna ansågs vara gudamat och åts vid bröllop och religiösa fester i Rom. Som alla nötter har valnötterna också symboliserat dold vishet. Enligt Plinius, första århundradet, var skuggan av trädet skadlig, vilket man kan se av att inget växer under trädet. Detta har också gjort att det fått symbolisera själviskhet.

Europa
          Utanför Svarta Havsområdet har valnöten odlats i åtminstone 2.000 år, enligt latinska författare togs den till Europa årtiondena e Kr. Plinius (runt åt 70) kallade den persisk nöt och kunglig nöt, eftersom de "förts till oss av konungar av Persien". Valnötsträdet hörde till de växter som Karl den store år 812 förordnade om skulle odlas på hans kejserliga gods i nuvarande Tyskland-Frankrike och de skulle då helst vara norditalienska. På 1500-talet var trädet vanligt i England. I delar av Tyskland på 1600-talet fick en bonde gifta sig först sedan han bevisat att han planterat ett visst antal valnötsträd. Sedan 1600-talet har träslaget varit populärt till möbler.

--------------------

Citera
          Cajo
          Inlägg 12-08-2004, 10:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 157

Tackar!
          Vad är det för skillnad på äkta och "låtsas"-valnöt? Finns det olika nötter? Min nöt hade antagligen en ekorre rotat ner i jorden....... hi hi.

--------------------
          Hälsningar Cajo Onsala

Citera
          Cilla
          Inlägg 12-08-2004, 10:27
          Länk hit: #5

Medlem

Ja, nötterna från äkta valnöt kan människan äta. Djur kan antagligen tycka om nötterna från de andra Juglans-träden också.

--------------------

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 12-08-2004, 12:52
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

CITAT (Cilla @ 12-08-2004, 11:27)
          Ja, nötterna från äkta valnöt kan människan äta. Djur kan antagligen tycka om nötterna från de andra Juglans-träden också.

Jag har fått svaret att även svart valnöt (är väl samma som manschurisk?) ska gå att äta, att den enda skillnaden är storleken på nötterna... Är det fel?
          Cilla, du kan väl rapportera om din zon 3-valnöt - jag är jättesugen på ett valnötsträd.
          Finns det några uppenbara nackdelar med valnöt som trädgårdsväxt?

Citera
          Cilla
          Inlägg 12-08-2004, 14:05
          Länk hit: #7

Medlem

Manchurisk valnöt, Juglans Mandshurica och Svart valnöt, Juglans Nigra är inte samma träd, men du har rätt i att man kan äta frukterna. De sägs dock inte vara lika goda som på den äkta valnöten, och dessutom ha tjockare skal som gör dem mer svåröppnade.

Om jag inte hade fått ett så underbart frösått exemplar av äkta valnöt kanske jag inte vid ett köp valt just den sortens valnöt. Även om den nu skulle klara sig hos mig så är det inte säkert att den kommer att orka bära frukt. Och det är mer trädet i sig jag tycker om, nötterna kommer i andra hand.

Jag kan inte se någon nackdel med att ha ett valnötsträd i trädgården. tongue.gif
          Men om man vill ha ett litet träd eller ett som gillar att beskäras ska man nog välja ett annat.

Här ett Juglans Mandshurica under bladsprickning. Sedan blir det tätt som under en kastanj!

--------------------

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 15-08-2004, 20:10
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

cilla..... lol valnöten här i stn tror jag inte är äkta valnöt, jag sa itnve att det var det heller, jag tror det är en manchurisk valnöt och det är en stor buske bara, och det luktar inte som äkta valnöt det är mer en mango lukt och den har större blad än den äkta valnöten

närmare foto av en gren

sjävla busken

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-08-2004, 20:14
          Länk hit: #9

Medlem

Aha, var det den Andreas nämnde! ha den ser inte ut som en äkta valnöt, men fin ändå. Vackra krolliljor dessutom. Om min valnöt inte klarar sig här blir det manchuriskt för mig också.

--------------------

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 15-08-2004, 23:00
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Hej
          Jag har också ett valnötsträd enligt min far för han har tagit med det som skott från Danmark. Flyttade den för ca 6 år sedan från mina föräldrars trädgård till min eftersom de sålde huset. Tog det som ett vårdträd.
          Varje höst fryser bladen ner och allt ramlar av blir bara stammen kvar men sedan varje vår kommer det nya på de bruna pinnarna som sticker upp ur jorden från året före och trädet (busken) blir högre och vidare varje år. Vet inte om det är äkta valnöt. Bär det sig åt på det viset eller?
          Bladen ser ut som inlägget som wolkenkrabber har och påminner mycket om den. Har ej blommat som jag vet.
          Ska gå ut imorgon och lukta på bladen har aldrig gjort det så får vi se om jag kan känna någon doft. Återkommer. /Inga

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-08-2004, 10:14
          Länk hit: #11

Medlem

Bladen på äkta valnöt doftar starkt, oljigt och friskt när man tar i dem. Minns inte hur manchuriska valnötens blad doftar.

Växter som står där det är kallare än de tål kan frysa ned precis som du beskriver. Det är lite härligt att se hur de inte slutar hoppas, och anstränger sig så varje år. Kanske hoppas de på växthuseffekten...
          Är det alltför kallt för ett träd eller en buske så förstörs även cellerna i grenarna och de dör.

--------------------

Citera
          Heléne_Hbg
          Inlägg 17-08-2004, 11:54
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 3 811

CITAT
          Bladen på äkta valnöt doftar starkt, oljigt och friskt när man tar i dem.

Tack för detta! Jag gick raka vägen ut i trädgården, gned lite på ett blad och WOW vilken härlig doft! Jag som trodde att det bara var färgprakten som var något att ha på det lilla träd vi har och som länge tittat avundsjukt på grannarnas som är fullt med nötter. Frukter. Ja.

Heléne

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-08-2004, 12:19
          Länk hit: #13

Medlem

Å, har du en granne som har nötter! Det om något är ett att bli avundsjuk på! smile.gif

Jag ska lägga in allsköns foton här under höst och vinter när det blir mer tid för sådant. Skulle gärna vilja se bilder från alla möjliga valnötsträd i landet. Fota om du kan, har tid och vill!

Ungbladen på min valnöt doftar mer än de lite äldre. Jag tar mig en doftsup varje dag, och försöker komma på vad doften liknar.

Många träd doftar mer än de får credit för. Vem vill vara utan doften av en björkriskvast i bastun till exempel.... Jag har stubbskott från björk i trädgården som jag är mycket rädd om, för de åker in till bastun i stopra lass inan bladfällningen.

Ett år GLÖMDE jag att ta in ris innan hösten. Kändes nästan meningslöst att basta... Stack in till en affär och KÖPTE torkat björkris, genant men sant!

--------------------

Citera
          Heléne_Hbg
          Inlägg 17-08-2004, 12:57
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT
          Å, har du en granne som har nötter! Det om något är ett att bli avundsjuk på!

*skrattar* Jag ska ta min hjärna ur rännstenen och inte läsa den meningen som jag först gjorde. Hrrm. Men nåväl, ja, två av tomterna intill vår har ordentliga valnötsträd som just nu har rejäla gröna frukter (antar att det är där det blir nötter sedan? Jag är lite ny på detta). Vårt lilla träd kommer troligen ifrån något av dem. Jag är väldigt nyfiken på huruvida det kommer att bli "ätnötter" av detta och om grannfrun isåfall är sugen på att dela med sig till jul. :-)

Fotograferar min trädgård gör jag ju hela tiden så lite bilder på valnötsträden här och var kommer förmodligen.

Heléne

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 17-08-2004, 15:22
          Länk hit: #15

Medlem

drom gröna frukterna spricker upp som som när man gör 4 snitti en apelsin och nöten trillar ut, när nötterna e mogen, skulle du kanske kunna be din granne om nån nöt man kan få så man kan sätta?

--------------------

Citera
          Heléne_Hbg
          Inlägg 18-08-2004, 13:59
          Länk hit: #16

Medlem

wolkenkrabber, frågan är alltid fri. biggrin.gif När ska man isåfall ta dem? När de spruckit och är mogna eller innan de spricker? (Man skulle kunna tro att jag är blond, men så är det inte..)

Bilder finns nu (fast de är dåliga) : submiss.net/garden.html

Heléne

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 18-08-2004, 16:02
          Länk hit: #17

Medlem

dom faller ut ur frukten själv, vissa nötter kan sitta fast så man skakar lite på grenen, i ungen spänner dom när under träden och slåt på grenarna med pinnar som när dom odlar oliver, jag vet inte vilken tid dom mognar dock, av att döm,ma din a bilder och bladen på träden är det äkta valnet smile.gif fina träd det

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-08-2004, 21:39
          Länk hit: #18

Medlem

Av någon anledning väljer ett virus jag har i datorn att krascha explorer just när jag ska in på din sida för att se bilderna Helene. Och jag som så gärna vill se! Är de för stora för att lägga in här?

--------------------

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 20-08-2004, 07:43
          Länk hit: #19

Medlem

tror inte att det går hotlinka ifrån hennbes server...

direk länk till bilderna

deras lilla träd
          http://submiss.net/stuff/garden/walnut_small.jpg

en del av grannens träd
          http://submiss.net/stuff/garden/walnut_big.jpg

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 20-08-2004, 09:02
          Länk hit: #20

Medlem

Tack wolken, men mitt virus gör att jag inte heller kan se dina länkar. Jag hoppas att ha min dator helrensad snart.

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 18:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon