Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Clematis i dött träd
          fruberglund
          Inlägg 12-08-2004, 20:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Jag har precis sågat ner ett flerstammigt träd men har lämnat stammarna i olika längder. Har tänkt plantera ett par clematis där och låta dem klättra uppför stammarna, har sett en bild där det klättrar upp på ett gammalt dött träd och det var skitfränt.

Vad tror ni om det?

Nån som vet om det finns nån clematis som är vintergrön, blir ju lite tråkigt att titta på på vintern annars biggrin.gif

Eller nån som har nåt tips på nåt annat som är vintergrönt som man kan plantera ihop med clematisen i så fall.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Viveka
          Inlägg 12-08-2004, 21:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Klätterhortensia är vintergrön, och jättevacker när den blommar.
          Murgröna är ett annat förslag, men det beror förstås på vilken zon du är i.

Apropå klängväxter så hade mina föräldrar en gång en Japansk Träddödare, som klättrade i en jättetall. Vi barn tyckte det var hemskt lustigt, Träddödare, haha!

Det tog 20 år, sedan hade klätterväxten nått upp i tallens krona. Efter ytterligare några år hade den tagit över helt. Kronan fick inte något solljus, och tallen dog.

Trädet fick stå kvar några år, men när vi såg att Träddödaren sträckte sig girigt mot kronan på nästa tall, bestämde vi oss för att ta ner det. Nu är det bara en 3 meter hög stump kvar, men träddödaren är fortfarande mycket livskraftig.

Kanske det kunde vara något för dig, eftersom trädet redan är dött... smile.gif

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera
          Cilla
          Inlägg 12-08-2004, 22:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det kan ta lång tid innan klematis väller och böljar över ett dött träd.

En honungsros däremot, den spretar sig upp tätt och svallande ganska snabbt. kanske kan man sätta klematisen på norrsidan och hjälpa den att klättra med fisklina, och honungsrosen på sydsidan?

Inte alla träd dör av att bli stympade, en del skjuter nya skott många år efteråt även om det långsamt dör av rötsvampar och energiförlust. Är det ett rotskottsbildande träd kan rotsystemet se till att överleva genom att skjuta nya småskott i markerna runt om kring trädet, men det har du säkert redan kläm på. Dessutom blir ju nya småträd i närheten alldeles utmärkta klätterpelare för nya klätterväxter...

Idag inhandlade jag en honungsros, Rosa Helenae Hybrida, som ska få klättra någonstans... dock inte i ett träd hos mig. För en tid sedan fick jag en annan honungsros, Rosa Helenae Lykkefund, så nu gäller det att bygga klätterställningar!

Så här växer Hybridan hos B Malmgren
          http://www.bogi.nu/blommor/rosor/hybrida17.jpg.

Så här ser rosorna ut, som kommer i tusental på en planta.

--------------------

Citera
          kristerh
          Inlägg 13-08-2004, 09:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Du kan klä in den nedre delen av stammen med småmaskigt hönsnät, finns i bla grönt, sedan kan klematisen växa i den, har själv gjort detta på en levande stor ek, planterade småblommig klematis vit "summer Snow" samt en gulblommande oxså småblommig, dessa är nu på sitt andra år och har vuxit 4-5 meter upp och blommar underbart, den gula blommade efter midsommar och nu blommar den vita, helläckert rolleyes.gif
          De klematisarna som har små blommor har en enorm växtkraft, så det kommer inte ta lång tid innan du får ett "nytt" blommande träd.
          lycka till
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          fruberglund
          Inlägg 15-08-2004, 23:15
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för alla svar!

Ska kolla upp dessa sorter lite mer så får vi se vad jag bestämmer mig för.

Trädet kommer antagligen få nya skott...jag har tagit ner åtskilliga buskar och träd och allt envisas med att växa upp igen...bara att gräva upp rötterna om man inte vill ha det kvar.

Om jag ska ha det här trädet kvar och ha en klätterväxt på får jag nog vara flitig med sekatören och klippa bort alla nya skott innan de växer sig för stora.

Ska prova ett par år så får vi väl se om jag orkar hålla på biggrin.gif

Rosor älskar jag och har kollat på honungsrosen men eftersom jag bara har en clematis som dessutom är rätt tråkig så blev jag lite sugen på att testa ett par såna också.

Summer snow har jag redan bestämt mig för, vilken mer sort det blir får jag kolla lite på.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 16-08-2004, 08:20
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Har du prövat att ringbarka och långsamt låta självdö? Då borde du inte få några rotskott.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Ellebo
          Inlägg 16-08-2004, 19:22
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem nr: 3 639

Jag har flera gamla äppleträd som självdött där jag har planterat Rosa Helene i ett, ljuslila clematis (någon storblommig sort) och New Dawn, det blir utläckert. Tänk bara på att ta bort barken annars kan en massa små ohyra leva där och äta på de fina bommorna. Sedan så skall man gräva runt en bra bit och förbättra jorden. Plantera gärna någon liten kantväxt som håller jorden fuktig typ lammöron, nepeta, geranium.

--------------------
          Lena i Småland

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 16-08-2004, 20:11
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Ellebo @ 16-08-2004, 20:22)
          Tänk bara på att ta bort barken annars kan en massa små ohyra leva där och äta på de fina bommorna.

Hur tar du bort barken?
          Tar du bort barken på kvistarna också?

PS. och hur blir det med sjukdomar finns de kvar i trädet också när det är dött och avbarkat?

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-08-2004, 20:41
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (Ellebo @ 16-08-2004, 20:22)
          Jag har flera gamla äppleträd som självdött där jag har planterat Rosa Helene i ett, ljuslila clematis (någon storblommig sort) och New Dawn, det blir utläckert. Tänk bara på att ta bort barken annars kan en massa små ohyra leva där och äta på de fina bommorna. Sedan så skall man gräva runt en bra bit och förbättra jorden. Plantera gärna någon liten kantväxt som håller jorden fuktig typ lammöron, nepeta, geranium.

Ellebo, det här vore intressant att se på bild någon gång om du har kamera och tid! Jag skulle vilja visa några trädägare som är mytcket ledsna över att deras fruktträd dött (pga gräsklipparskador i stammarna).

Bra tips med fuktighetshållande växter också.
          Om insekter i barken som äter på blommorna - har du observerat det eller är det ett gott stalltips?

--------------------

Citera
          fruberglund
          Inlägg 16-08-2004, 22:38
          Länk hit: #10

Medlem

Vad mycket bra tips man får här biggrin.gif

Hur får jag bort barken? Blir det inte så där slemmigt då?

Trädet är inte dött (inte än i alla fall) utan det är ett träd jag precis sågat ner fast jag lämnat alla stammar, det var flerstammigt. Det var ett (som jag kallar det) "nästräd".

En annan fråga om det är nån som kan mycket om clematis.

Kan jag plantera nu på hösten eller är det våren som gäller? Det kommer ju in mycket fler plantor till försäljarna på våren antar jag.

Tack igen för alla svar!

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Ellebo
          Inlägg 17-08-2004, 11:52
          Länk hit: #11

Medlem

Är trädet dött så är det ju bara att peta bort barken efter ett år eller så. Hos mej bara faller den av i stora sjok, fast inte längst ut på grenarna (de har jag kippt ner så att de inte är så många och spretiga.) Om jag får något mer dött träd så skall jag inte klippa ner grenarna så hårt som jag gjorde, det är bättre att såga efteråt. Jag skall försöka ta kort med fast jag har inte lyckats än, man måste visst ha någor program som förminskar bilderna (jag får väl fråga mina barn hur man gör). unsure.gif Min ambition är att göra så fina album som några av er har, det får väl bli vinterprojektet.

--------------------
          Lena i Småland

Citera
          Ellebo
          Inlägg 17-08-2004, 11:57
          Länk hit: #12

Medlem

PS Igen det är en egen spaning att småkryp finns i barken men jag vet ju inte om dom äter upp rosorna (fast det är ju dumt att chansa). Nu finns iallafall inga kryp på blommorna (förutom bladlöss i våras som fanns överallt) Och jag har inte märkt några andra frukträdssjukdomar på mina rosor (New dawn är ca 6-7 år så det borde ha visat sej!

--------------------
          Lena i Småland

Citera
          kristerh
          Inlägg 17-08-2004, 12:31
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (fruberglund @ 16-08-2004, 23:38)
          En annan fråga om det är nån som kan mycket om clematis.

Kan jag plantera nu på hösten eller är det våren som gäller? Det kommer ju in mycket fler plantor till försäljarna på våren antar jag.

Tack igen för alla svar!

Du vinner på att plantera nu, det brukar ta en säsong innan klematisen sätter i gång o växer ordentligt sleep.gif
          Om du planterar nu hinner den rota sig och förhoppnigsvis växa ordentligt till våren rolleyes.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 17-08-2004, 12:41
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Ellebo @ 17-08-2004, 12:57)
          Och jag har inte märkt några andra frukträdssjukdomar på mina rosor (New dawn är ca 6-7 år så det borde ha visat sej!

Min undran gällde främst om det döda avbarkade trädet kan smitta andra fruktträd. Med kräfta exempelvis. Jag står så i valet mellan att averka och ge bättre livsbetingelser för kvarvarande och framtida träd eller använda träden som klätterställning till klängväxter.

--------------------

Citera
          Ellebo
          Inlägg 17-08-2004, 13:35
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 17-08-2004, 13:41)
          CITAT (Ellebo @ 17-08-2004, 12:57)
          Och jag har inte märkt några andra frukträdssjukdomar på mina rosor (New dawn är ca 6-7 år så det borde ha visat sej!

Min undran gällde främst om det döda avbarkade trädet kan smitta andra fruktträd. Med kräfta exempelvis. Jag står så i valet mellan att averka och ge bättre livsbetingelser för kvarvarande och framtida träd eller använda träden som klätterställning till klängväxter.

hej igen. Jag har inte märkt någon försämring på de övriga fruktträden (varken bättre eller sämre) och jag har ca 10 gamla fruktträd som är ganska gamla tippar på minst 50 år. Trädet som är avbarkat är ju helt ent och som sagt dött och jag kan inte tänka mej hur det skulle kunna smitta. Däremot så blev det ljusare iom att jag kapade grenarna och det mår ju fruktträden bättre av. Problemet med gamla fruktträd är ju att man (jag) inte beskär så hårt som man borde (en hatt genom trädet osv). jag har ett annat tips som jag gör varje vår och det är att borsta stammen och grenarna med en stålborste för att bli av med barkfalgor, mossa m.m där svampar och smådjur kan husera. det har mina träd mått bra av. Sedan så strör jag ut vedaska runt träden, det är också bra har jag fått för mej. Jag skulle behålla träden; det är lätt att såga ner men tar år att få en lummig trädgård! rolleyes.gif

--------------------
          Lena i Småland

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 17-08-2004, 20:26
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (Cilla @ 12-08-2004, 23:19)
          Det kan ta lång tid innan klematis väller och böljar över ett dött träd.

En honungsros däremot, den spretar sig upp tätt och svallande ganska snabbt. kanske kan man sätta klematisen på norrsidan och hjälpa den att klättra med fisklina, och honungsrosen på sydsidan?

Inte alla träd dör av att bli stympade, en del skjuter nya skott många år efteråt även om det långsamt dör av rötsvampar och energiförlust. Är det ett rotskottsbildande träd kan rotsystemet se till att överleva genom att skjuta nya småskott i markerna runt om kring trädet, men det har du säkert redan kläm på. Dessutom blir ju nya småträd i närheten alldeles utmärkta klätterpelare för nya klätterväxter...

Idag inhandlade jag en honungsros, Rosa Helenae Hybrida, som ska få klättra någonstans... dock inte i ett träd hos mig. För en tid sedan fick jag en annan honungsros, Rosa Helenae Lykkefund, så nu gäller det att bygga klätterställningar!

Så här växer Hybridan hos B Malmgren
          http://www.bogi.nu/blommor/rosor/hybrida17.jpg.

Så här ser rosorna ut, som kommer i tusental på en planta.

Visst skall lykkefund vara helt taggfri?

Citera
          fruberglund
          Inlägg 17-08-2004, 22:37
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (kristerh @ 17-08-2004, 13:31)
          Tack igen för alla svar!

Du vinner på att plantera nu, det brukar ta en säsong innan klematisen sätter i gång o växer ordentligt sleep.gif
          Om du planterar nu hinner den rota sig och förhoppnigsvis växa ordentligt till våren rolleyes.gif
          krister

Finns det clematis i handeln nu på hösten då? Har fått för mig att de får in allt på våren för nu på sommaren när jag varit och kollat har det bara varit "skräp" kvar.

Längtar efter att plantera så finns det nu så ska jag åka och köpa så fort det blir löning smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 18-08-2004, 06:37
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

CITAT (thomaswahlqvist @ 17-08-2004, 21:26)
          Visst skall lykkefund vara helt taggfri?

I stort sett, ja. En eller annan tagg sitter utströdd längs grenarna, men så glest att man inte behöver bekymra sig om dem.

Citera
          kristerh
          Inlägg 18-08-2004, 10:39
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (fruberglund @ 17-08-2004, 23:37)
          [Finns det clematis i handeln nu på hösten då? Har fått för mig att de får in allt på våren för nu på sommaren när jag varit och kollat har det bara varit "skräp" kvar.

Längtar efter att plantera så finns det nu så ska jag åka och köpa så fort det blir löning smile.gif

Nja det kan vara dåligt med det... de tar nog inte in några nya nu på hösten, men det kan ju inte skada att åka runt o leta.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Eleanor
          Inlägg 18-08-2004, 22:16
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 1 185

Jag hade ett "Kim"-äppelträd som var ca 5-6 år när det plötsligt dog. Vet inte vad det berodde på men iallafall så satte jag 2 Clematisar i den & det gick bra i 3 år, sedan kom en redig höststorm & knäckte trädet & Clematisarna rycktes upp med rötterna..... Kanske kunde det bero på att sork gnagt på trädrötterna så att det inte fanns så mycket att få fäste med i jorden??? Lyckades i allafall rädda 1 av Clematisarna som nu klänger sig upp i en levande 6-7 årig alm. Mycket vackert tror jag att det kommer bli med tiden!

--------------------
          ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
          Madeleine, i Värmland vid Klarälven, zon 3-4
          Älfgärdet
          ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 18:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon