Ingen abolut ingen konst i att få tag på stark Chili, det finns många sorter att välja bland. Många gånger beror det på klimatet hur heta de blir. En sommar som den som gått ger mindre hetta mot förra sommaren. De gillar värme under en tid för att utvecklas rätt. Göder man för mycket tappar den också smaken, det märks på de som är "lagom" eller kallas "milda" och kan ätas som de är med hetta nog att kunna förtära hela frukten och riktigt njuta av den i matlagningen eller sallader. Därför har jag skippat allt matchosnack om hur stark en chili kan bli eller slutat jaga superstarka chili till nästan ingen nytta. Vill man njuta av smaken och kunna smaka citrus, vinbär, melon (trot om du vill) och t o m vanilj om chilin tillagad och i sallad så skall man verkligen leta och välja ut de rätta sorterna för gourmet tungor ... Vill jag har superstark mat kan jag lika gärna köpa en liten burk Sambal Olek som smakar bättre än en våldsam Habanero. De milda passar dessutom bra till en del Rioja viner som vi provat ut. Som sagt, det goda i maten och smakupplevelsen går om intet med superstark Chili.
|