Medlem
Antal inlägg: 1 182
Medlem nr: 3 210
har nu fått 3 doft pelargoner hur gör jag med dom till vintern kan dom bara växa på i fönstret inne? Klippas ner eller ??? Är det olika på olika doftisar?
Medlem
Antal inlägg: 143
Medlem nr: 1 539
Jag övervintrar mina doftisar precis som mina andra pellisar - ca +5-10 grader och med extra belysning. Klipper ner dem på våren i samband med omplantering och hittills har det fungerat utmärkt.
Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603
De flesta av doftvarianterna tycker jag är jättelätta att övervintra, de kan st%å på vanliga fönsterbrädan. Men så har jag köpt samma sort tre gånger, och trots allt fjäsk i världen så DÖR den i februari/mars.... Den skiter jag i nu.... (det var förresten 'Concolour Lace' om någon undrade....)
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
Jag övervintrar alla mina pelargoner i fönstren eftersom jag inte kan lösa det på något annat vid, för det mesta går det bra. Jag plockar bort bladen allteftersom de gulnar (och DET gör de!!) och klipper ner dem frammåt vårkanten. Är det några roliga doftisar du har? Jag är pelargongalen... Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276
Och jag satte mina doftpelargoner i mörka, svala garaget och dom dog, så det gör jag inte om. Tar skott nu och så få jag ha småkrukor inne i ljuset i vinter.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776
CITAT (cinis74 @ 20-08-2004, 07:40)
Jag övervintrar mina doftisar precis som mina andra pellisar - ca +5-10 grader och med extra belysning. Klipper ner dem på våren i samband med omplantering och hittills har det fungerat utmärkt.
vad har du för belysning?
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
Medlem
Antal inlägg: 1 182
Medlem nr: 3 210
Oj gud va jag lär mig mycket av er Jag har aldrig vetat att den kan blomma min moster har en ...den har aldrig blommat. Fick skott från en på odla och den blommar NU!!!!!! Jamenar bara så där snabbt .......Snacka om gröna fingrar *S*