Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lagerbladsbuske, Vinterförvaring??
          magnus1
          Inlägg 27-08-2004, 07:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 3 813

Jag bara undrar hur man vinterförvarar en Lagerbladsbuske, fick den i våras och den har vuxit som bara den under sommaren på min inglasade balkong. Kan den stå där över vintern//M

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          wolkenkrabber
          Inlägg 27-08-2004, 07:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

lager vill hällst så svalt och ljust, och man ska inte vattna för mycket, om det inte blir frost på din balkong kan den nog stå där, annars kan den frysa ner lite eller dö bort, man kan också ha dom inomnhus i ett vanligt varmt run äveno m det inte är det bästa, låt den stå i nått svalt fönster utan element på under, eller nått, typ

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 01-09-2004, 07:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Eftersom den klarar sig på friland i vårt varmaste trakter, så borde den klara några minusgrader också. Fast den blir såklart känsligare i kruka. En inglasad balkong låter jättebra, om det inte blir för kallt.

Citera
          Nina H
          Inlägg 02-09-2004, 08:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 323
          Medlem nr: 1 008

Jag har tur som har ett fönster i källaren där det är lagom svalt för övervintrare. Lagerbladet har jag dock haft i rumstemp. på vintrarna - och duschat ofta.
          I våras hände något sorgligt - både lagerbladet och olivträdet dog. Inte ett blad och alla kvistar var ved.

MEN - som vanligt tog det lite tid innan jag hann städa ut dem. Och vad hände? - jo båda två fick helt plötsligt små gröna knoppar och mitt förr så spretiga olivträd är nu proppfullt med friska gröna blad och finare än någonsin. Lagerträdet får nya blad hela tiden. SÅ -ge aldrig upp även om din lager verkar ledsen i vår. Strösta problemet med lager är att de lätt får sköldlöss - då är det bara att ge upp.....Eller??

Citera
          Fenja
          Inlägg 02-09-2004, 08:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Provadotabletter som finns i de flesta större livsmedlesaffärer funkar hyggligt mot sköldlöss! biggrin.gif Tror att man kan komplettera med Provado Plus spray också. Var ihärdig bara!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 02-09-2004, 18:23
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

jag bara undar en grejj, hur komemr sköldlössen til plantan,? typ min fks sköldlöss ja pillade av och krossade var enda verkar inte som om den har det nu men men den står separate endån, men ingen anna växat har sköldlöss jag har defenetivt inte det hså hur kommer dom till plantan?, vilar det ägg i jorden?

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 14-09-2004, 07:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

CITAT (Fenja @ 02-09-2004, 09:56)
          Provadotabletter som finns i de flesta större livsmedlesaffärer funkar hyggligt mot sköldlöss! biggrin.gif Tror att man kan komplettera med Provado Plus spray också. Var ihärdig bara!
          Mvh
          Fenja

De är bra, men då får man inte äta lagerbladen sedan. Det står att effekten varar 6 veckor (tror jag) på paketet, så man ska nog vänta ännu längre innan man börjar använda bladen igen.
          Tror att en sval vinterförvaring minskar risken för ohyra, om växten blir stressad av fel vintermiljö är den mer mottaglig. Ta i trä, men jag har aldrig haft ohyra på min lager. Och hur de kommer dit, det vete fåglarna???

Citera
          MadeleineB
          Inlägg 23-09-2004, 13:07
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 1 908

Håller med dig, Mia...
          Vinterförvaring svalt och ljust. De vintrar jag har varit tvungen att ha mina lager"träd" inne i rumstemperatur, har de utan undantag fått ohyra av olika slag och mått dåligt.

Nu har jag dem i källaren utom en som står i ett fönster utan element under. Hoppas den klarar sig, men tyvärr vet jag av erfarenhet att det oftast blir för torrt i luften inne, även om det inte finns en värmekälla direkt under...

De i källaren brukar i alla fall klara sig utmärkt.

Min moster som bodde i Normandie hade ett jättestort lagerträd i sin trädgård. Det levde som alla förstår i många år och fick ta många törnar med frost (där blir det frost någon gång varje vinter) men det blir inte extremt kallt och det är inte minusgrader så långa perioder i sträck.

Jag bor ju numera i Skåne, men har ändå inte vågat låta mina lager"träd" stå ute någon vinter. Törs jag?

Hälsningar
          MadeleineB

--------------------

Hyllegården - din kryddbod på nätet!
          Örter, kryddor, olivtvål och mer...
          www.hyllegarden.com
          Gå ner i vikt - vår metod är enkel och
          effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon