Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sprucken bark, päronproblem
          JonasQ
          Inlägg 28-08-2004, 19:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 3 435

Såg idag att ett av mina päronträd har sprucken bark på flera grenar, uppe i kronan. Vad kommer det at och hur farligt är det? Den är alltså sprucken så att veden syns. Trädet är köpt och planterat för ca 3 år sen och alltså inte gammalt (ca 2m högt, späda kvistar). Har bladgödslat med nässelvatten och satt vedaska under trädet (före midsommar), i övrigt har träden stått orörda.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 15)
          pejori
          Inlägg 28-08-2004, 19:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

låter som en fråga för cilla det unsure.gif unsure.gif
          hon har kläm på det med träd wub.gif wub.gif
          skicka ett pm till henne och fråga smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          JonasQ
          Inlägg 28-08-2004, 19:50
          Länk hit: #3

Medlem

hennes posstlåda var tyvärr full... men alltid brukar ngn här komma med en bra lösning inom ett par dagar. Det jag är mest rädd för är att jag ska få sav-läckage nästa vår och riskera att trädet dör.

Citera
          pejori
          Inlägg 28-08-2004, 19:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

prova med ett mail i stället om pm-lådan är full smile.gif rolleyes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Maria R
          Inlägg 28-08-2004, 21:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 195
          Medlem nr: 4 290

Det kan röra sig om frostskador. Tyvärr är det är sedan lätt att trädet angrips av bakterier eller svampar i de öppna barksåren.

Jag vet inte hur pass allvarligt läget är, men man skulle kunna tänka sig att du antingen låter trädet vara men vidtar åtgärder för att minimera risken att trädet drabbas av infektioner i såren.
          Man bör inte gödsla ett ungt träd för mycket de första åren för att undvika för kraftig växt, vilket kan göra att trädet lättare drabbas av fruktträdskräfta. Sen gödsling (men det hade du inte gett det) kan göra att trädet inte hinner avmogna inför hösten, vilket kan leda till infrysning av skott.
          Ett annat alternativ kan vara att beskära trädet, så att de skadade partierna avlägsnas. (men om grundproblemet är växtplatsen eller att växtmaterialet inte är tillräckligt härdigt finns det risk för att nya frostskador uppkommer.)

Eller också köper du ett nytt, härdigare träd, och väljer en växtplats som är vindskyddad, varm och väldränerad.

Mvh, Maria R

Citera
          JonasQ
          Inlägg 29-08-2004, 21:43
          Länk hit: #6

Medlem

Här e en halvdålig bild på hur problemet ser ut, den skarpögde ser kanske "öppningarna" i barken... Hur får ni era bilder så stora till formatet i albumen när gränsen är 100 kb på storleken?

Citera
          jost
          Inlägg 30-08-2004, 08:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 3 181

Jag har ett päronträd som har "stora" sprickor i barken på stammen. Tog helt enkelt lite "trädplåster", finns att köpa på tub på Plantagen mfl, och smetade ut.

--------------------
          user posted image

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-08-2004, 12:15
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jonas, det här kan tyvärr vara grenskorv, som är rätt vanlig på päron och tyvärr säljs päronträd med sina typiska grenskorvsblåsor och sprickor redan i handeln. Träden kan leva med det men ofta sätter det ned tillväxten, vitaliteten och sprids dessutom på blad och frukt som svarta fläckar.

Det finns kopparpreparat att köpa men hur effektiva de är har jag inte egen erfarenhet av. Jag skulle ringt företaget Binab (finns på internet) om jag skulle ge mig in på behandling av grenskorv.

Om du fortfarande har en relation till försäljaren kan det vara värt att meddela denne och höra om du kan få ett ersättningsträd som har några år på nacken.

Ett av de viktigaste tecknen på sänkt vitalitet hos trädet är att det växer långsammare. Kolla från spetsen av ett tiotal grenar på olika ställen i trädet, titta inåt till du stöter på en liten ring. Från ringen började trädet växa i våras, och ett ungt päronträd bör ha genomsnittstillväxt på 30-50 cm per år.

Ett så ungt träd med grenskorv behöver extra vård många år framåt. Vattna vid torka, beskär endast med mycket skarpa decinfecerade verktyg och beskär rätt, håll grässvål borta under kronan, gödsla som du redan gjort. Ett alternativ till att satsa på det som kronträd är att flytta det till ett ställe där det kan passa att ha en päronspaljé. Sträck ned krongrenar och skär av toppen och beskär i fortsättningen för att snabbt få frukt på de korta sidogrenarna. En spaljé kan, men behöver inte få så långt liv som ett kronträd (som med päron kan leva flera hundra år). På den plats som trädet stod kan du kanske förhandla dig till ett E-plantmärkt päronträd hos din trädgårdshandlare. www.eplanta.com, dessa träd får sällan allvarliga sjukdomar i början.

--------------------

Citera
          JonasQ
          Inlägg 30-08-2004, 12:31
          Länk hit: #9

Medlem

1000 tack för ditt utförliga svar! Varför jobbar inte du på min lokala plantskola? Jag ska prata med handlaren där jag köpte trädet och se vad han säger, litte lättare nu när man pratat med en oberoende källa först.

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-08-2004, 12:57
          Länk hit: #10

Medlem

Hej Jonas, bra om svaren är till nytta!

Kan vara bra att veta att päronskorv heter Venturia Pirina och att den till skillnad från äppelskorven ofta går på grenar också och INTE handlar endast om att ta upp nedfallna löv och att glesa ur kronan, som brukar räcka hyfsat med äppelvarianten av samma svamp.

"Hej jag har venturia pirina i det träd som jag köpte av er och det är fullt utvecklade blåsor och sprickor som varit där ett tag, som du vet tar det ju flera säsonger innan den skapar sprickorna. (Här kommer du till chefen eller en annan mer kunnig, den som svarar vet inte vad venturia är.) Ja, tyvärr kände jag inte till prininans utseende förut utan har tyckt det var naturligt barkfnas och jag förstår att det var så ni såg det också när trädet var hos er. Nu undrar jag vad ni har för rutiner när träd från er har obotliga sjukdomar? Helst skulle jag vilja ersätta trädet med ett som har ett par år på nacken förstås men jag förstår om ni hellre vill ersätta det med ett E-plantmärkt för att inte riskera att hamna i samma fälla igen.

Va? Säger er garanti att man måste höra av sig inom SÅ kort tid? Menar ni att INGEN annan som köpte päronträd av er då jag gjorde det hört av sig? Ja jag ska förstås höra med vänner och grannar i trakten men det är nog som du säger. Och då rör det ju sig bara om mitt exemplar, ett enda. Egentligen borde det ju vara lättare för er då, om det nu bara är jag som hör av mig – och ni ska veta att jag fattar att ni inte kollar friskheten hos alla era exemplar. Har ni inte några som till och med haft kräftsår nu till försäljning, ja jag tyckte det när jag var där senast men visst, jag kan ha sett fel. Ja, det är inte lätt för oss kunder att känna till alla svampsjukdomar, inte ens de obotliga. Vi vill ju gärna lita på er.
          Men hur gör vi nu med det här trädet? Jag vill gärna fortsätta att handla hos er och få den här tråkiga historien ur vägen."

Mot vissa handlare är jag rätt vass, mot andra mycket överseende. De som säljer växter som om de var vilka produkter som helst och de som struntar i att ha egen kvalitetskontroll tycker jag bör ha påminnelser om att inte alla kunder tror att allt är deras fel när plantor dör. Mot de entusiastiska handlarna som råkat sälja ett dåligt parti blir jag mer hjälpsam och berättar hellre att "pssst, kolla odlaren av dina xxx-buskar, den är inte bra".

--------------------

Citera
          JonasQ
          Inlägg 30-08-2004, 15:54
          Länk hit: #11

Medlem

Jag har nog i allmänhet haft välldigt bra erfarenhet av handlaren jag anlitar här (priser är iofs en evig fråga men det är ett annat kapittel). Ex. ifjol köpte jag ett antal blåbärsbuskar som dog under sommaren fastän skötseln var korrekt. När jag meddelade detta fick jag genast ett nytt fräscht parti nu i vår utna diskussion alls. De är även mycket hjälpsamma å tar in sorter jag efterlyst till följande vår om de blott och enbart finns att få tag i.

Man glömmer lättare problem när man får ett vänligt och proffesionellt bemötande.

Vad skulle hända om man kapar bort grenarna nedanför såren och ympar in friska grenar från ett annat träd? Hur många ympar/säsong klarar ett "normalt" fruktträd av? Om man eventuellt skulle skära av de mest olämpliga och lappa med ympvax eller motsvarande och ympa på de grenar där det är möjligt. Man hoppas ju och försöker in i det längsta...

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-08-2004, 21:50
          Länk hit: #12

Medlem

Hej Jonas,

Ett är säkert: Att smeta på något på små eller stora sår, håligheter, barksprickor eller liknande gör mer illa än nytta. Enda tillfället när ympvax eller lacbalsam, trädplåster eller vad det kallas bör användas är vid ympning. Trädets egna inre försvar och yttre sätt att "bädda in" skador är oäverträffade, och störs av mänskliga tilltäppanden.

Sedan är grenskorv sort- och klimatberoende. Därför är jag tveksam till om ympning under svampsmittan skulle hjälpa. Kanske om det fanns en resistent sort, men jag är tveksam också då. Hör med Binab (och meddela gärna här om du får intressanta svar).

Ett alternativ är att låta trädet vara. Grenskorv är alltid ett problem för de grenar som drabbas, men träden kan också valla över sår och kanske blir höst, vinter och nästa växtsäsong ingen höjdare för skorven och då kan ju grenarna läka vidare. Men att du har en skorvkänslig sorts päron kommer alltid att vara så.

Om du väljer att inte göra något skulle jag ändå rekommendera att sätta ett päronträd till någonstans. Om ett par år till bör du se om skorven fått fäste i trädet.

Ett annat alternativ är att göra om det till spaljéträd som får bära eller brista och iallafall ge lite frukt innan för mycket vissnar av skorvskador.

Har du svarta fläckar på bladen nör dessa krattas upp när de faller och brännas eller läggas längst ned i en stor lövhög som får förmultna.

--------------------

Citera
          JonasQ
          Inlägg 30-08-2004, 22:30
          Länk hit: #13

Medlem

Hadde en del blad med svarta fläckar tidigt på sommaren, därför jag vattnade med nässelvatten, inte för att göda. I samma veva plockade jag bort alla skadade blad jag såg. Möjligt att skadorna i barken fanns redan då men att jag fokuserade helt på bladen.

Kanske angreppet gått tillbaka nu efterssom jag inte sett några fler skadade blad. Har även två andra päronträd på samma plats men inte märkt något på dem, ett av dem planterat sammtidigt (Kustavi) och ett planterat i år (Pepi). Tyvärr var jag inte lika intresserad av trädgård när jag planterade träden som jag är nu så jag är inte säker på vilken sort det "skadade" trädet är. Lite synd efterssom jag utökar med diverse fruktträd hela tiden och inte vill ha två av samma sort. Har väl planterat 15 fruktträd på 3 år och redan nu beställt 5-6 nya till nästa vår. Ibland växer intressen för saker och ting mycket snabbare än vad växterna (plånboken) gör wink.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-08-2004, 22:37
          Länk hit: #14

Medlem

Härligt, du bygger en fruktgård!

Med vetskap om detta är det ju ingen dum idé att låta trädet vara. Man behöver några riktigt sjuka träd för att lära sig hur man ska ta hand om de friska. det är heller ingen dum idé att testympa detta under de sår som är synliga idag. Också det kan man lära sig av och utgången är inte alls viss.

Du kan lära dig mycket om hur grenskorv utvecklas och hur trädet tar hand om det om du t ex fotar i bestämda vinklar varje år.

Din tidigare fråga om hur många ympar träd klarar av är att de klarar många. Kanske kan du på detta träd ympa mycket långt ned, nära eller till och med under det tidigare okulerings/ympningsstället och på så sätt få upp ett helt nytt träd från grundstammen.

När du beskär träden bör du decinficera verktygen mellan varje träd.

--------------------

Citera
          JonasQ
          Inlägg 30-08-2004, 22:50
          Länk hit: #15

Medlem

Jag hoppas att det ska bli en fruktgård ngn gång. Det är en före detta åker som är kanske 25 meter bred och 100 meter lång invid ett gammalt torp. Mitt mål är att få den full så småningom och förhoppningsvis få se att alla träd blommar sammtidigt någon vår om 20-30 år. Har tänkt sätta bärbuskar på den yttre långsidan och fruktträd på resten. Det jag funderat lite på är vilken slags undervegetation man ska satsa på. Just nu består den av mest nässlor och gräs som jag slår med lie när det blir högt och när jag har energi. Skulle gärna ha en lättskött marktäckare för att slippa hålla efter allt i marknivå.

Märker lite missar man gjorde i början nu, de första träden står lite för nära varandra, arterna blandade huller om buller vilket kan vara lite negativt med tanke på pollineringen, alla sorter är inte självfertila. Sammtidigt är det ganska roligt efterssom plommon, körsbär, päron och äpple har lite olika växtsätt och höjd vilekt förhoppningsvis ger ett lite mera spännande intryck efter några år.

Citera
          Cilla
          Inlägg 01-09-2004, 09:18
          Länk hit: #16

Medlem

Låter som ett spännande projekt. Vill du fota och visa någon gång är vi säkert fler som vill se.

Undervegetation ja, det är inte lätt att välja. Ska området användas som odlingsstället eller också för trädgårdsgöromål som att vistas och leka där?

Optimalt för odlingarna är öppen eller halmklädd jord och att man vänder detta när trädens blad faller ned, tillsammans med lite befintlig jord. Då berikar man jorden med humus samtidigt som man försvårar för skorvsvampar att utvecklas. Nässlor och gräs som man slår ned och låter ligga är också mycket bra. Lupiner som man slår ned är också bra ur odlarsynpunkt.

Det kan bli fint med blandningen som du skriver. Viktigare än pollineringsnärhet tycker jag att trädens höjder är, att inte de lägre plommonen hamnar i skuggan från de höga päronen t ex. Det här gäller även bärbuskar. I början ser det fint ut med buskar under träden, men när träden vuxit lite får man flytta dem ur kronornas skugga om de ska ge bär.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon