Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tar ni er vatten över huvudet ibland?
          stina
          Inlägg 06-09-2004, 13:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Är det bara jag som startar jätteprojekt i trädgården bara för att när jag kommit halvvägs nästan ger upp pga allt arbete?????

Jag tänker inte efter när jag tycker att jag får en briljant idé - utan startar omedelbart. Gräver bökar och ställer till. Beställer massor av växter som ska planteras. Å sen blir det panik!!! Hur ska jag få allt klart tills växterna anländer???!!!

Mitt nuvarande groteskt jobbiga projekt är att jag anlagt en 40 m lång grusgång som slingarar sig upp i ett oländigt stenblocksparti. Där håller jag nu på och fyller med jord för att bl a plantera 18 rosor som jag beställt.

Gången är klar - men det ser ut som en jordbävning på sidorna. Skottkärran är tung, jorden är tung, stenarna jag håller på och flyttar runt är blytunga....

Min man skakar på huvudet och säger att jag inte är riktigt klok wacko.gif

Är jag ensam om att inte vara riktigt klok????

/Stina

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Tirre
          Inlägg 06-09-2004, 13:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 225
          Medlem nr: 2 556

hehehe!...

Jodå, här är det vatten långt upp över öronen mest hela tiden.

Med den skillnaden att jag kommer inte ens så långt som till att gräva...
          Jag planerar, tänker och bestämmer. Och så beställer jag och köper hem en faslig massa fröer och byter till mig inte helt oansenliga mängder plantor från mamma och vänner.
          Och sen tar det stopp.
          Tvärstopp.

Och hela tiden tänker jag: "Nästa år, då... "

Det är bara att inse att tills jag får råd att anlita nån att anlägga alltihop, så kommer det att vara så här!
          Dvs för evigt...
          wink.gif
          // Tirre

--------------------
          Tirre, zon 4

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-09-2004, 13:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

nej , vi äro många , ännu inte diagnosticerade av nån expert , men trots detta tror jag mej kunna säja att en hel del av oss
          -befinner oss på den ljuvliga ickeklok sidan
          blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif

Själv har jag beställt 46 rosor till slutet av september .. då man enligt alla regler inte planterar alls i norr wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
          Sen måste jag kanske ha ett par rabatter till dom med -vad tror du ? hehe
          laugh.gif
          För mej låter du bara som en vanlig rosmänniska ..
          ge inte upp -det går att gräva till tjälen kommer -rosor kan jordslås biggrin.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Copycat
          Inlägg 06-09-2004, 13:20
          Länk hit: #4

Gäster

Hejsan Stina ! Välkommen in i klubben, och jag som trodde att jag var ordförande i den tongue.gif Vi är nog ganska många som skulle behöva en sån klubb annars, du är deffinitivt INTE ensam. Min make har skakat på huvudet många gånger, men nu börjar det bli lite fason på kaoset och han är ganska nöjd över resultatet. En större trädgård står ganska högt på min önskelista, kan jag lova. Det är skönt att höra att vi är fler, då behöver man inte oroa sig så mycket. wub.gif

Citera
          stina
          Inlägg 06-09-2004, 13:21
          Länk hit: #5

Medlem

Åh Kerstin!!! Skulle vilja skriva ut ditt svar och visa min huvudskakande älskade make som tror att jag är värst i världen. Han skulle bara veta.... 46 stycken!!! Fniss!! biggrin.gif

Fast visst är det härligt att få ge sig hän!

/Stina

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-09-2004, 13:23
          Länk hit: #6

Medlem

Skriv ut du ! Jag har varit "det avskräckande "exemplet förr smile.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
          Och fått en hel del makar/makor att jubla över sina respektives "mindre projekt ..
          Min suckar inte ens längre -han lånar en traktor ..

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Hannele
          Inlägg 06-09-2004, 13:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Nej, jag gör inga jätteprojekt - saker får ta sin tid, ibland veckor, ibland år.
          Utom efter besöket hos Ulla Molins trädgård;
          då var jag 'tvungen' att gräva 58 hål för buskar och träd! rolleyes.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          stina
          Inlägg 06-09-2004, 13:25
          Länk hit: #8

Medlem

Ja, Copycat - visst är dom söta dom små liven. Min man korsfäster mej när jag håller på och gräver och rotar, fyller bilen med plantor när vi ska ner till landet så att inte hans byggrejor får plats eller för att inte tala om när jag fyller nya fina bilen med kletiga jordsäckar!! Men sen när det är färdigt bröstar han upp sig och vallar glatt runt grannar och bekanta för att visa upp planteringarna. rolleyes.gif

Fast jag kan inte med en min visa att jag är helt slut i kroppen när jag håller på - för då blir det bara ett "vad var det jag sa - ge dig nu du tokiga blomoman"

/Stina

Citera
          Ingo
          Inlägg 06-09-2004, 14:02
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Oj, jag tycker att nästan vartenda projekt blir vatten över huvudet. Inte minst för att nästan allt man ger sig på visar sig leda till att man måste göra nåt man aldrig har gjort förut och inte visste att man kunde. Trädgårdsamatörens förbannelse...
          Och så tar det mycket mer tid än man tänkt sig. (Jag har en bakgrund som programmerare, ett släkte ökänt för sin obotliga tidsoptimism.)

I mitt fall blir det sällan något halvgjort. Jag är nämligen begåvad med en blandning av lathet och envishet, som gör att jag drar mig länge för att sätta igång men när jag kommit igång så kör jag till det bittra slutet, även om jag måste stå och gräva i timtal i kyla och hällande regn.

Varje gång min fru pratar om att flytta oss och alla våra ungar till ett större hus lyckas jag hitta en annons med nåt som har fyra gånger större tomt också, och då ryser hon med tanke på alla projekt jag skulle kunna dra igång där.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Ewa smålänska hö...
          Inlägg 06-09-2004, 14:08
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 3 056

Tio stycken rosor planterade jag den 7 november förra året, det tyckte jag inte var klokt på Smålänska höglandet, men alla har blommat utom honungsrosen

/Ewa zon 4-5

--------------------

/Ewa zon 4-5

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 06-09-2004, 14:09
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Härlig tråd denna! tongue.gif rolleyes.gif

Jag skrattar igenkännande vid allt jag läser laugh.gif laugh.gif wub.gif

Citera
          Fialotta
          Inlägg 06-09-2004, 14:10
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

Det här va den bästa tråd på länge...nu fick jag lite
          mindre komplex för att jag inte slutfört saker jag borde ha gjort i trädgården...speciellt denna sommar som både blev kort och
          kaosartad...tack så mycke för att det finns en klubb för oss
          med vatten över huvudet och runt i kring dessutom laugh.gif tongue.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          Maria i Helsingb...
          Inlägg 06-09-2004, 15:16
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 142
          Medlem nr: 2 667

Det är illa ställt med oss alla här, ser jag! laugh.gif

Jag tänker inte skriva ner mina tokigheter - det man inte läst har min man inte ont av......? rolleyes.gif

Ingo skrev;
          CITAT
          Varje gång min fru pratar om att flytta oss och alla våra ungar till ett större hus lyckas jag hitta en annons med nåt som har fyra gånger större tomt också, och då ryser hon med tanke på alla projekt jag skulle kunna dra igång där.

LISTIGT! tongue.gif

--------------------
          CITAT
          * Gardening - Nature's Prozac *

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-09-2004, 15:21
          Länk hit: #14

Medlem

jaha -skulle tro att jag är en blandning av Ingo och Stina då smile.gif
          De flesta projekt genomförs med samma anda som Ingo -To the bitter end -sen får jag lida -och brukar bli insläpad av familjemedlemmar när pannlampan behövs
          Å andra sidan kan jag inte bara ha ETT projekt utan drar igång flera samtidigt -och sen en dag är spaden fastfrusen .. och allt får vänta till våren rolleyes.gif
          58 buskar o träd Hannele -där slog du mej smile.gif Nu har Stina två att skylla på LOL

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 06-09-2004, 15:28
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem nr: 2 733

Oj då, själv verkar jag vara en av få självplågeri-faschister! Alltså, jag gör det trista först under stort lidande - grävning, rensning, etc. Jag får ABSOLUT INTE köpa något att plantera!!! Efteråt belönar jag mig själv för att jag varit duktig och då får jag "lov" att åka iväg och köpa alla fina grejor som jag sett framför mig hela tiden. Så skapar jag egna "mentala morötter". Jag är inte någon bror-duktig - tvärt om (jättelat), men det är väl därför jag kommit fram till den här metoden för att få något gjort!

Kakaduan

Citera
          Zanna
          Inlägg 06-09-2004, 16:17
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 385
          Medlem nr: 2 794

CITAT (Tirre @ 06-09-2004, 14:16)
          hehehe!...

Jodå, här är det vatten långt upp över öronen mest hela tiden.

Med den skillnaden att jag kommer inte ens så långt som till att gräva...
          Jag planerar, tänker och bestämmer. Och så beställer jag och köper hem en faslig massa fröer och byter till mig inte helt oansenliga mängder plantor från mamma och vänner.
          Och sen tar det stopp.
          Tvärstopp.

Och hela tiden tänker jag: "Nästa år, då... "

Det är bara att inse att tills jag får råd att anlita nån att anlägga alltihop, så kommer det att vara så här!
          Dvs för evigt...
          wink.gif
          // Tirre

Jag är som Tirre, mycket projekt i huvudet, massor av frön... men inga resultat i trädgården blink.gif blink.gif Jo, i sommar har jag gjort en rabatt vid husväggen - en gräslig skapelse som ser ut som en limpa med stenkross bakom - jag som skulle göra en lika fin rabatt som Ernst gjorde i Sommartorpet förra sommaren huh.gif Som tur är växer det nu krasse och enorma stockrosor plus en massa annat huller om buller så man ser inte själva rabbaten smile.gif

Men, nästa sommar.... kanske jag har råd med trädgårdshjälp biggrin.gif

--------------------
          Susanne zon 3 (4)

Citera
          cala98
          Inlägg 06-09-2004, 16:31
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem nr: 2 784

Jag är också med i klubben! Jag har dille på att samla på stora fula stenar som kan vara bra att ha och diverse skrot som jag har mycket ideer om, men det bara blir ju inte av....
          laugh.gif

Citera
          Maria i Helsingb...
          Inlägg 06-09-2004, 16:34
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 142
          Medlem nr: 2 667

Kakaduan skrev;

CITAT
          Så skapar jag egna "mentala morötter". Jag är inte någon bror-duktig - tvärt om (jättelat), men det är väl därför jag kommit fram till den här metoden för att få något gjort!
          If it works, säger jag! tongue.gif
          Vilken förebild.
          Tyvärr hade jag bara kommit på en massa nya morötter att plocka på vägen........ "ska-bara"-genen är stark hos denna kvinna rolleyes.gif

Zanna skrev;
          CITAT
          Men, nästa sommar.... kanske

Ja, då ska ni se på andra.......morötter! smile.gif

--------------------
          CITAT
          * Gardening - Nature's Prozac *

Citera
          Lena N
          Inlägg 06-09-2004, 18:27
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Detta är klubben för mig! Jag skulle vilja skriva ut alla inläggen här och hänga i utspridda i trädgården som "bevis" på att mitt beteende är normalt för trädgårdsälskare. tongue.gif

Jag har definitivt en "ska-bara"-gen kombinerat med en aldrig sinande förmåga att få nya ideér. Jag brukar ta före - efter bilder för att påminna mig om att jag faktiskt har gjort en hel del, och inte bryta ihop över allt ogjort. huh.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Bettson
          Inlägg 06-09-2004, 19:05
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jag brukar nog inte starta så mycket projekt. Andra gör det åt mig. Dessutom så planerar de nogsamt vad jag skall göra på min fritid. Jag är nog mera den som avslutar saker.

Det innebär att jag jobbar och jobbar och ibland ballar ur och gör något desperat för att få ner arbetsinsatsen.Oftast går jag och gläder mig år mina rabatter. Åt malvorna och daliorna som fortfarande blommar. Minns de fina gladiolusarna. Plockar i pelargonerna och bara myser.

Så när man stängt av telefonen sett fram emot en avspänd ledig helg där man får spendera sin tid fritt . Då skall jag bara:
          Måla fönstren klara för det börjar bli kallt utan.
          Rida för det tycker jag år så kul.
          Plocka med krukväxterna för det är så avstressande.
          Städa för då trivs jag bättre.

Så står man där och målar och får kommentaren när skall du ..........
          Den här gången var det någon som tyckte att jag skulle plocka mina vinbär.

Till saken hör att jag avskyr att sylta och safta beroende så all syltning och saftning i min barndom . Har försökt lösa problemet med bär och frukt genom att ge bort. Detta har bara lett till konflikter, för då har folk blivit osams om min frukt precis som om det vore en rättighet eller något arv de skulle bevaka. Dessutom brukar jag få mig en avhyvling för att jag själv inte tar vara på naturens goda.

Mitt stora problem är att jag är för snäll. Mycket för snäll. Nästan intill gränsen för dumhet. Men ibland kommer den lede och tar mig. Så också denna gång.

När jag för sjätte gången denna förmiddag blev avkrävd tidsplan för när jag skulle plocka mina vinbär så gick jag helt resolut ut med motorsågen och sågade ner alla buskarna 5 cm ovan mark. Jag var bara så förbenat trött på att jag inte skulle få spendera min lediga tid som jag själv ville.

Idag skäms jag och tänker på de "stackars" vinbärsbuskarna som inte gjort något ont. MIn stackars man förstår att jag var tvungen att släppa lite ånga för att överleva.Han har ändå bett mig lite ynkligt att om folk börjar tjata om äpplen och bråka om vem som skall ha dom, då ringer du mig bums "innan du tar fram motorsågen".

Jag tror nog inte att någom behöver känna sig speciellt galen här på odla. Ni har ju mig laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 07:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon