Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20
Jaså den..........Ruhlemanns.de säljer plantor......och den är SVÅR att hitta i Naturen då den ser exakt ut som en vanlig grästuva ;-) Sweetgrass på engelska - luktar gott när man mosar stråna mellan fingrarna...
Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72
Här köpte jag mina frön: Rara Växter 20 kr (HP) (40) NS/STR Hierochloe odorata Intensivt vaniljdoftande gräs. Påminner till utseendet något om Darrgräs. Var heligt för nordamerikas indianer som kallade det Heligt Gräs. Dess vetenskapliga namn är grekiskt och Hieros betyder helig och Cloe betyder gräs. Dess andra namn Odorata betyder helt enkelt väldoftande. Indianerna ansåg att det hjälpte till att balansera psyket. Användes också i Europa där det ströddes ut på kyrktrappor vid större högtider. Används idag både i doftpotpurier och vissa parfymer. Blommar i maj-juni. Myskgräs trivs både i sol och skugga, är ett av de mest dekorativa gräsen för skuggiga lägen.
Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20
Himla bra koll Helen! Fast jag undrar vafför de kalalr det dekorativt gräs?!? Mina gröna tuvor kanske skall utveckla någon ny sida ;-) Sweetgrass heter det på engelska.....mkt god doft!
Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72
All info, om gräset har jag kopierat från Rara växters beskrivning, men vet någon hur härdigt det är, jag har tagit in min kruka för övervintring, men det kanske inte behövs? /Helen