Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tunna att bränna skräp i
          ester
          Inlägg 11-09-2004, 13:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

Var får man tag på en sån? blink.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          Tapio
          Inlägg 11-09-2004, 14:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Stora industrier brukar köpa smörjoljor i 200 liters oljefat.
          Mekaniska verkstäder köper skärolja i fat.
          Bilverkstad kanske?

Det beror lite på vad du har för industriområden i din närhet.

Själv skulle jag nog köra till närmaste industriområde och kika runt och stövla in och fråga där det kan tänkas finnas.

//T

P.S. Skall du skära i den så använd_inte_vinkelslip utan sticksåg/bågfil DS

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 11-09-2004, 20:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Varför just en tunna???
          Varför inte en tjocka?

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

nja... SÅ roligt (?) kanske man inte får vara..

men det viktigaste måste väl vara att det inte är något brännbart...

kanske en ring av sten skulle funka lika bra?
          eller ett antal leca-block?--

oljefat låter lite vanskligt...

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Ralf
          Inlägg 12-09-2004, 13:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Fråga tex på bygge på vintern-våren. Dom köper dieselolja i fat o dessa återanvänds ej längre... Dom får betala en avgift för att bli av med dem dessutom!

Går utmärkt att elda i dem o man kan även klyva dem på längden så får man en stor grill.

Dock så bör man tänka på att trädgårdsavfall kan vara fördjävligt att elda, fuktigt som det är. I i tex Täby där jag bor är det förbjudet att elda trädgårdssavfall under större del av året.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          ÅsaF
          Inlägg 12-09-2004, 21:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 481
          Medlem nr: 1 565

Om du bor i ett tättbebyggt område så råder jag dig att åka till soptippen med ditt skräp istället för det är inte poppis bland grannarna om man eldar ris och sånt som luktar apa. Sen slipper du ju ha en ful tunna stående på tomten. smile.gif

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 13-09-2004, 08:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Var försiktig när du eldar allra första gången !!! Jag hade en tunna som det var något svart i, och när jag eldade första gången så slog eldflammorna säkert 5 - 7 meter upp i luften. Det var över inom någon minut och det var tur att inte tunnan stod under något träd !!!

Citera
          Micke
          Inlägg 13-09-2004, 21:03
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Bra tunnor kan man också få tag i från förädlare av juice och safter, t.ex. apelsinjuicekoncentrat importeras ofta i 200 liters fat. Fördelen med dem är att de är rena inuti, så de kan även användas för att samla regnvatten i.

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          ester
          Inlägg 13-09-2004, 21:39
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

CITAT (ÅsaF @ 12-09-2004, 22:10)
          Om du bor i ett tättbebyggt område så råder jag dig att åka till soptippen med ditt skräp istället för det är inte poppis bland grannarna om man eldar ris och sånt som luktar apa. Sen slipper du ju ha en ful tunna stående på tomten. smile.gif

Vi bor ödsligt på landet med 2 mil till närmsta sopstation. Har tröttnat på att bränna högar på marken då det blir så fula fläckar.
          Vet inte om det finns industrier i närheten, men det kan ju vara värt att börja leta. Har hittat en bra plats för tunna och ska lägga på en hög grus under och runt om.

Citera
          Zanna
          Inlägg 14-09-2004, 06:37
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 385
          Medlem nr: 2 794

CITAT (ester @ 13-09-2004, 22:39)
          CITAT (ÅsaF @ 12-09-2004, 22:10)
          Om du bor i ett tättbebyggt område så råder jag dig att åka till soptippen med ditt skräp istället för det är inte poppis bland grannarna om man eldar ris och sånt som luktar apa. Sen slipper du ju ha en ful tunna stående på tomten.  :)

Vi bor ödsligt på landet med 2 mil till närmsta sopstation. Har tröttnat på att bränna högar på marken då det blir så fula fläckar.
          Vet inte om det finns industrier i närheten, men det kan ju vara värt att börja leta. Har hittat en bra plats för tunna och ska lägga på en hög grus under och runt om.

En bekant som bor lite utanför samhället med stor tomt har fått en liten container som han grävt ner i marken, där slänger han allt brännbart och eldar upp. Detta kanske är en lite omständigare lösning men ändå bra om man har plats och eldar mycket - självklar då i områden där man inte stör någon. Gammal container kan man kanske få tag på ex genom Stena Metall som har metallåtervinning.

--------------------
          Susanne zon 3 (4)

Citera
          MariaS
          Inlägg 14-09-2004, 16:06
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Måste bara få nämna om ett exempel med eldning i tunna.
          Tunnan var placerad direkt på en berghäll med mossa. Eldaren i fråga (som föresten är brandman) eldade glatt på under dagens lopp. Framåt eftermiddagen var det som skulle eldas eldat och glödde så fint därnere i botten på tunnan. Packat och klart, åkte den stor eldmästaren hem från sommarstugan och si..... Värmen från tunnan hade torkat mossan på berghällen. Värmen spred sig fram till ett stånd med enar och vips kom brandkåren ut och 800 kvadrat skog var borta laugh.gif
          Om du ska elda i tunna, se till att ha brandsäkert underlag på en stor yta och höj gärna upp tunnan ngt från marken, så slipper åtminstone du rycka ut till din egen brand.

MariaS

Citera
          ihed
          Inlägg 15-09-2004, 09:42
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 4 415

Kolla bland småannonserna i DN. Jag köpte min eldningstunna (av ett oljefat eller dyl.) på så sätt av en privatperson som sålde eldningstunnor. Tunnan var ren och ett utskuret lock medföljde. Ca 130,- gav jag för ett par år sedan.
          tongue.gif

Citera
          ron
          Inlägg 04-10-2004, 21:18
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 4 570

Elda i tunna det är farligt om man inte vet vad man hittar på .
          Jag blev av med luggen det är så när man är nyfiken.
          Ta upp ett hål nere vid tunnan så där blir drag,glömde det själv o grannen trodde det bran hos mej det rök oj oj. tongue.gif
          ställ den ej på bara marken.
          lycka till

Citera
          Cilla
          Inlägg 05-10-2004, 12:38
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Här på ön eldar vi en hel del, och de minst farliga eldningarna sker i tunna, t ex oljefat
          - där man ställt tunnan på ett tjockt och brett lager sten, sten också utanför tunnan alltså
          - där man vattnar markområdet vid stenarna under eldning
          - där man lägger ett nät/galler på tunnan när det brinner så att flagor inte försvinner med luftvärmen
          - där man inte ställer tunnan under eller nära ett träd, inte ens med grenar långt upp

För att få bra fräs bör man göra ett hål i sidan på tunnan långt ned så att luften kan komma in.

--------------------

Citera
          Mikaela
          Inlägg 05-10-2004, 15:26
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 4 294

CITAT (Cilla @ 05-10-2004, 13:38)
          - där man lägger ett nät/galler på tunnan när det brinner så att flagor inte försvinner med luftvärmen

Åh vad smart, nu har jag lärt mig nåt nytt! smile.gif
          En av grannarna kom över i går kväll och var orolig för att det flög in glöd in på deras tomt. Jag ska elda lite mindre åt gången i fortsättningen sleep.gif

Hälsningar från Mikaela

--------------------
          Budapest

Citera
          tomba
          Inlägg 21-10-2004, 11:24
          Länk hit: #15

Gäster

tjaba alla pyromaner! Har gjort ett hål i locket med gersåg på så sätt att triangelformade plåtflikar böjdes upp till översidan. I flikarna fäste jag ett överblivet ventilationsrör på ca 1,90 med bult och mutter, sen har jag hål varvet runt nertill och i botten för maximalt drag, det gör att otyget brinner med högre temperatur vilket minskar rökutvecklingen. Fyller sedan tunnan med enbart sådana växtdelar som av ngn orsak inte bör komposteras, granhäckklipp, roskvistar, häckhagtornsrester mm. genom att gräva ner allt annat nerbrytbart i botten av planteringsgropar besparar jag grannarna onödiga eldningar samt förbättrar dräneringen (Österbotten består av tung blålera). Ett bra sätt att minimera rökutveckling är att tända med torr ved högst upp i tunnan då brinner brandgaserna upp och orsakar nästan ingen rök alls. ha locket på under fyllning och låt torka innan ni eldar. lycka till.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 15:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon