Hej Lars,
Kul att du läser om rotsystem. Får man fråga var du studerar?
Har några kommentarer om Gunvors rönn:
CITAT
Rönnen har en djupgående hjärtrot, dvs den grenar sig liksom utåt neråt, ungefär som man brukar rita schematiska rotsystem...
Håller med om att rönnen är relativt "snäll" med sina rötter, men hur formen på roten ser ut är helt beroende på var näring och syre finns i marken (bland annat Örjan Stål som du nämner betonar detta i närapå allt han skrivit). Jag har varit på ett kalhygge där man rev upp alla befintliga stubbar som blottade en hel del av rotformationer, bland annat mycket rönn. Rotsystemen hade mindre likhet med varandra än luftdelarna på rönnar har. Bara med mycket stor god vilja kunde man med de 100 rönnars rotsystem jag såg, kalla dem för hjärtformade.
Gunvor:
CITAT
Fråga: Hur växer rönnens rötter?
Rötterna växer där det finns bäst näring och syre. Dessutom påverkas bildningen av de kraftiga rötterna av varifrån vindtrycket kommer ifrån (men dessa rötter är inte de som kan skapa problem i ditt fall). Rönn kan växa också i torra jordar, men finns det t ex en uppgrävd plantering (=näring och syre), söker de sig dit.
CITAT
Vilka träd och buskar skall man undvika så inte rötterna stör avloppsrören som går från huset till trekammarbrunnen? Avloppsröret ligger ganska grunt ca ½ mtr ner med markmattor över.
Olika typer av avloppsrör och markmattor od ska jag titta på nästa vecka, med trädslag är det salix och populus (pil, sälg, asp, poppel) som verkar ha störst inträngningsförmåga i rör. Men om din jord är normalbra och röret ligger 50 cm ned och dessutom har något slags skydd, har du goda chanser att klara dem från rotinträngning.
CITAT
På en långsida av huset växer en 20-årig rönn ca 1½ mtr från huset och nu har rötterna vandrat in i rabatten längs huset så jag vill ha bort den. Hur långt går rötterna under huset? Hur mycket vatten dricker en rönn per dygn? Innan den växte upp så hade vi ganska blött under huset men senaste 10 åren har det varit torrt.
Vore intressant att studera! Att rötterna går in och upp i rabatten är givet (syre, näring), men hur långt under huset de sträcker sig beror på hur mycket näring, vatten och syre de finner där. Är det betongplatta eller stolphus, rinner vatten in under huset?
Hur mycket träd dricker beror främst på bladmassan, finns formler för det osm jag inte har för handen. Jag har sett uppgifter på vuxna träd om vattenupptagning på 100 - 1000 liter per dygn. Om ni tar bort rönnen är jag jätteintresserad av att höra om ni tycker det verkar som att vattenmängderna ökar.
Själv har jag en rönn som växer helt dikt intill huset. Vi har en betongplatta som är 5 cm och gjord på 1930-talet, så jag antar att det runnit till en del näring i det tunna makadamskikt som ligger under plattan. Vi ska bila bort den plattan om ca ett år, och då kommer jag att vara där med lupp för att se om rönnens rötter växt in där!
Sassa (var det väl som skrev detta):
CITAT
Skulle vara bra att få reda på om man kan göra nåt för de träd som växer för nära berg. Ex ett av våra gamla äppelträd har ytterst lite jord under sig och sen kommer bergknallen under. Det blir goda äpplen ändå fast trädet ser ju ynkligt ut.
Om det är berg rätt under stammen behöver inte påverka näringsupptaget av trädet, men det kan påverka stabiliteten. Träd tar ju upp näring i sina fina rötter, som de oftast skickar mycket längre ut.
Det bästa du kan göra för att trädet ska växa starkare är att
gröngödsla.Räfsa försiktigt upp jorden i ytterkant (dropplinjen) av kronan. Låt jorden vara öppen där, lägg löv eller kompost eller så gröngödslingsväxter.
Allra bäst är att gräva upp ett stort område under kronan, som täcker också dropplinjen. Men det ger också en vitamininjektion att krafsa upp lite här och var under och strax utanför kronan (jag brukar göra rundlar om det är i gräsmatta), och sedan kompostera eller så ettåringar.