Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mur och häck?
          MrNorth
          Inlägg 15-09-2004, 06:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Jag ahr ett hus med röda knutar, och till det så täckte jag det vore trevligt med rosenspireae på framsidan... lite matchning. Tyvärr är den inte lika mörkt röd som huset men det är den bästa häcken jag hittat.

Nu ska jag anlita en stenläggare att ästta en vanlig mur på framsidan... Och han ojade sig och gnällde att man absolut inte får plantera häck vid muren för då kommer rötterna att knuffa ut stenarna så småningom... Är det inte hans problem? Han har bara tänkt lägga stenarna på varandra utan vare sig cement eller lim...

MVH
          Henrik

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 15-09-2004, 06:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Är det en kallmur han har tänkt göra? Oavsett vad så gör man ett grundarbete för att muren inte skall sätta sig, dv s ett grus / makadamlager under muren. Detär nog detta han är orolig att häckrötterna skall växa in i och knuffa bort stenen. Nej det är inte hans problem - det blir Ditt så småningom :-)
          Om Du hade velat ha en murad mur hade det nog varit mindre risk för rotknuff ....är det en knäckstensmur naturstensmur eller?

Hälsar Ingrid

Citera
          MrNorth
          Inlägg 15-09-2004, 20:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Det är typ knäckstensmur... och jag anser att det är han som är ansvarig för hållfastheten... jag vill lixom inte att jordmassorna skall börja knuffa stenarna ut på ganan när de blir extra tunga och flyktiga av höstregnet. Och framför allt inte att tjälen knuffar ut stenarna på vintern... smile.gif Men han tror på att bara lägga stenarna på varandra (som högst blir det 4 stenar, ca 7 dm... men det är han som är yrkesmannen, inte jag.. men jag hade nog för säkerhets skull limmat...

MVH
          Henrik

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-09-2004, 07:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Nej men fyra sten högt blir bra biggrin.gif om man gör allt grundarbetet som krävs!

Citera
          Oboen
          Inlägg 18-09-2004, 14:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 3 541

CITAT (MrNorth @ 15-09-2004, 21:23)
          Det är typ knäckstensmur... och jag anser att det är han som är ansvarig för hållfastheten... jag vill lixom inte att jordmassorna skall börja knuffa stenarna ut på ganan när de blir extra tunga och flyktiga av höstregnet. Och framför allt inte att tjälen knuffar ut stenarna på vintern... smile.gif Men han tror på att bara lägga stenarna på varandra (som högst blir det 4 stenar, ca 7 dm... men det är han som är yrkesmannen, inte jag.. men jag hade nog för säkerhets skull limmat...

MVH
          Henrik

...vi har just lagt en mur (33m lång o 3 lav + en tunn toppsten=0,5m hög av Starka sten Pisa2) mellan vår gräsmatta o grannens häck (häcken ligger 0.4m högre än gräsmattan) avståndet däremella är ca 1m o jag kan intyga att häckens rötter bråkade lååångt inunder vår gräsmatta. Kan förstå att en yrkesman inte tar på sig att kontrollera rötter som bråkar wacko.gif
          Hur somhelst vill man slippa limma kan jag rek "Starka sten Pisa2" den har klack på ovansidan, stenen väger dock 21kg/st men den rör inte på sig i första taget rolleyes.gif

Lycka till med muren!

--------------------
          Att bara leva är inte nog sa Fjärilen, man måste ha solsken, frihet, lite blommor o LJUS oxå!
          H C Andersen

Se min andra hobby

Citera
          Ingo
          Inlägg 20-09-2004, 16:28
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Borde det inte spela roll vad det är för häck också? Rosenspirea har väl inte så kraftiga rötter. Hagtorn hade varit en annan sak...

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 11:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon