Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskärning av persikoträd
          Zeraphina
          Inlägg 17-09-2004, 19:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 4 499

Vi har ett Persiko träd planterat i rabatten, det planterade 2001, vilken sort vet jag faktiskt inte.
          Trädet växer sig stort och fint, och har visserligen ganska små frukter MEN i riklig mängd.
          Nu till min fråga: hur beskär man det bäst? Kan man även beskära det på höjden? Det är ca 2m högt, och vi vill inte ha det större, men går det? blink.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 1)
          Cilla
          Inlägg 17-09-2004, 20:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Låter härligt med en persika som klarar sig så bra!

Bäst för trädet är att beskäras så lite som möjligt, många klarar sina persikoträd genom att endast ta bort infrusna döda kvistar. Klimatet i Sverige och persikas svar på beskärningar passar inte för några rejält styrande beskärningar, dvs då man vill styra tillväxt eller form.

Sätter det mycket och liten frukt kan du kartkallra och få de som är kvar större. Och ge trädet en giva kogödsel på våren, samt vattna vid torka. Det ger stor skillnad på fruktstorleken.

Måste du hålla det nere i storlek är det bästa att beskära i juli-september för upp till zon 3-4 och juli-augusti för högre zoner. Skär med skarp sekatör i grenklyka och ta endast lite varje år. Toppen tycker nästan alla träd sämst om att bli beskuren på, skär endast i översta grenklyka där så att du år från år prioriterar sidogren där och därmed får trädet lägre.

Vissa trädsorter är starkt beroende av sin topp och återbildar den eller mår mycket illa av toppbeskärning. Också mitt större persikoträd som växte mot vägg reagerade mycket negativt på en beskärning jag gjorde av uppåtväxande skott. Du kan prova dig fram genom att skära lite och alltid invid grenklyka.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 20:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon