Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> MIn tur att drabbas!, sorgmyggor är väl mysiga.
          Tyr
          Inlägg 18-02-2003, 12:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 514

Nu har sorgmyggorna slagit till även mot min fröodling! mad.gif

Jag upptäckte dom idag, 10 dagar efter sådd.
          det har ännu inte kommit upp några plantor, men det är väl bara en tidsfråga, och när dom väl gör det så blir det väl fest för larverna.

Jag hatar dessa små kräk och blev nästan knäckt när jag fick syn på dom.
          Jag har haft ett angrepp av såna en gång tidigare i min kaktuskruka hör och häpna, där blev dom dock inte särskilt långlivade när dom fick en torrperiod att bita i.

Värre är det ju då med frösådden. Hur ska jag göra?

Potatis i vattnet.
          Persilja på jorden
          Gula klisterlappar
          Nematoder
          Såpalösning
          Vattning med pyrethrin/pyrex
          Tändstickor i jorden
          Tobak/nikotin

Vilket är bäst där det ännu inte har börjat växa något?
          80% av krukorna är drabbade, dock inte i någon större omfattning.. ÄN.
          Dom bosatte sig nog igår läs:17/2
          Vill verkligen inte ge upp och slänga allt sad.gif

--------------------
          Zon II

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-02-2003, 12:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Larverna äter även frön och då gärna frön som legat lite för blött och blivit lite angripna av mögel, gula klisterlappar tycker jag är effektivast om det ska vara ett lågpris alternativ, nematoderna är dock det allra mest effektiva men det kostar ganska mycket. Bästa effekten får man om man sätter dit de gula klisterlapparna samtidigt som man sår eller precis i början av ett angrepp + att man inte övervattnar, ibland kan översta milimetern jord se torr ut men det kan samtidigt vara rejält blött i jorden där fröna ligger, allt beror på hur djupt fröna är nedplanterade frön som ligger på ytan av jorden är mera känsliga för uttorkning än frön som ligger någon centimeter ner i jorden (sådder ska ställas i hög luftfuktighet så det brukar ofta räcka med att bara fukta jorden vid sådden sedan behöver man ofta inte vattna förren det börjat växa i krukorna och man börjar öppna vädringsluckorna eller gör hål i påsen, i hög luftfuktighet avdunstar inte jorden speciellt mycket.)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Tyr
          Inlägg 18-02-2003, 14:31
          Länk hit: #3

Medlem

Men det ökar väl också risken för mögel. Menar du att man inte ska släppa in luft förrens det börjat gro i krukorna?
          Jag har haft plastpåsar över krukorna med några få lufthål i och det var när jag tog bort dom idag som alla larver syntes, nu när dom stått utan plast har larverna krupit ner i jorden.

Jag offrade en av krukorna för att undersöka jorden och fann att den var fuktig till 3-4 cm ungefär
          längre ner var den bara varm och knappt fuktig alls. Så övervattning är jag tveksam till om det beror på. Jag brukar vara noga med sånt där. En tanke är att dom kan ha stått lite för varmt, runt 28 grader har jag uppmätt bredvid elementet där dom står men jorden har bara känts lagom varm och det ska ju stå varmt när det gror.
          Fröet som låg i var till min stora förvåning nästan tomt och hade inte en tillstymmelse till rotbildning.
          Vad det beror på vet jag inte, värsta tänkbara är ju att larverna kalasat på det eller att fröet inte hade grobarhet eller att det hade möglat/torkat ut.?? All denna omsorg om odlingarna och så får man bara skit tillbaka. sad.gif

--------------------
          Zon II

Citera
          Sassa
          Inlägg 18-02-2003, 14:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 117

Insektssprejen Radar!
          unsure.gif
          (bara att huka sej för pajerna)

Citera
          e_sedell
          Inlägg 18-02-2003, 15:09
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Var får man tag på de där gula klisterlapparna?

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-02-2003, 15:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Mina sådder brukar inte mögla. Vid sådden ska man bara vattna igenom jorden lätt och sedan sätta plast över eller ställa i litet drivhus, sådden ska sedan gärna ställas ljust(speciellt viktigt ifall det är ljusgroende fröer, mindre viktigt ifall det är mörkergroende fröer) men inte så att sådden utsätts för sol, då blir det lätt för hett under plasten + det brukar vara bra att blanda upp såjorden med ex, perlit, små lecakulor, grus eller liknande så att det bli bra dränering.

En temp på ca. +20-25C i jorden brukar vara gynnsamt för groningen hos många växtslag så om det är +28C i luften vid krukorna så borde det inte vara för hett. Skulle det bli mycket kondens i påsen eller på väggarna i drivhuset kan man öppna och vädra någon gång per dag.

Tomma fröer: Låter som om det är sorgmyggelarver som varit framme.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 18-02-2003, 15:32
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 594
          Medlem nr: 528

prövade nyss att ha lite baksnus på jorden!

se omd et funkar eller om växterna kolar!

--------------------
          user posted image

Citera
          Ina
          Inlägg 18-02-2003, 18:38
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

CITAT (e_sedell @ 18-02-2003, 15:09)
          Var får man tag på de där gula klisterlapparna?

Här finns dom! Jag köpte mina i en vanlig blomsteraffär, komer tyvärr inte ihåg vilken...

http://www.gardenshop.se/art-1.asp?id=9

Citera
          Tyr
          Inlägg 18-02-2003, 19:40
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,18-02-2003, 15:26)
          Mina sådder brukar inte mögla. Vid sådden ska man bara vattna igenom jorden lätt och sedan sätta plast över eller ställa i litet drivhus, sådden ska sedan gärna ställas ljust(speciellt viktigt ifall det är ljusgroende fröer, mindre viktigt ifall det är mörkergroende fröer) men inte så att sådden utsätts för sol, då blir det lätt för hett under plasten + det brukar vara bra att blanda upp såjorden med ex, perlit, små lecakulor, grus eller liknande så att det bli bra dränering.

En temp på ca. +20-25C i jorden brukar vara gynnsamt för groningen hos många växtslag så om det är +28C i luften vid krukorna så borde det inte vara för hett. Skulle det bli mycket kondens i påsen eller på väggarna i drivhuset kan man öppna och vädra någon gång per dag.

Tomma fröer: Låter som om det är sorgmyggelarver som varit framme.

Såsom jag har planterat håller sig inte jorden fuktig mer än någon dag.
          Det beror väl på den relativt höga värmen dom stått i, men det ska ju påskynda groningen och i det fallet får man ju vattna lite extra, men aldrig så det möglar bara att det håller samma fuktighet som om man hade det på svalare ställe med plast över.

Jag har tittat till mina krukor nu ikväll och inga larver syns till, men dom finns där nånstans.
          Det allra billigaste alternativet måste ju vara att lägga en rå potatis i vatten, men om effekten är så värst märkvärdig vet jag inte, tändstickor/svavel i jorden hur är det? Snus? Verkar inge bra men kanske är det verksamt.

Jag ska nu plantera ett frö i en ny kruka och då ska jag göra exakt som du förordade och invänta resultat. Lätt genomvattning - på med påse och temp. på 23 grader (exakt)! Fungerar inte det så j*vlar
          rolleyes.gif

--------------------
          Zon II

Citera
          e_sedell
          Inlägg 18-02-2003, 19:51
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

okej, tack så mycket!

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 18-02-2003, 20:05
          Länk hit: #11

Medlem

min farsa körde sina snus i krukorna när han snusade för inte allt för länge sen... De tog inte skada... Vad jag vet iaf....

/Simon

--------------------
          user posted image

Citera
          Britt-Marie i Bo...
          Inlägg 18-02-2003, 23:41
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 30

Sassa, jag har använt Radar i åratal, så jag hukar mig också. Har mina frösådder i en odlingspyramid i ett svalt förråd. (tillsammans med alla förrådsgrejorna också) sleep.gif

Tillhör tyvärr de som bokstavligt ser pengar gå upp i rök, så när jag upptäckte en massa flugor/myggor runt en liten nyköpt inneros, så tog jag ett fat, fyllde med vatten och la dit en halvskaplig fimp. Rosen drack upp "eländet" och flugorna med tillhörande larver är borta.

Rosen lever - för närvarande i alla fall, "eländet" fick den i helgen.

Citera
          Tyr
          Inlägg 20-02-2003, 00:35
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Britt-Marie i Bohuslän @ 18-02-2003, 23:41)
          Sassa, jag har använt Radar i åratal, så jag hukar mig också. Har mina frösådder i en odlingspyramid i ett svalt förråd. (tillsammans med alla förrådsgrejorna också)  -_-

Tillhör tyvärr de som bokstavligt ser pengar gå upp i rök, så när jag upptäckte en massa flugor/myggor runt en liten nyköpt inneros, så tog jag ett fat, fyllde med vatten och la dit en halvskaplig fimp. Rosen drack upp "eländet" och flugorna med tillhörande larver är borta.

Rosen lever - för närvarande i alla fall, "eländet" fick den i helgen.

Vattnade du med vattnet eller lät du blomman suga upp vattnet själv? (vattenbad)
          Funkar det med en orökt cigg eller ska den vara fimpad? Dum fråga kanske, men man vet ju aldrig.

Man har ju hört talas om detta trix och också att sticka ner tändstickor i jorden, svavlet ska tydligen göra underverk mot ohyra. Hur ser förresten en odlingspyramid ut?

--------------------
          Zon II

Citera
          Britt-Marie i Bo...
          Inlägg 20-02-2003, 10:04
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 30

Blomman fick suga själv, det är så mycket jord i krukan att det inte går att göra på annat sätt. Tror inte det spelar någon roll vilket man gör annars.
          Det var en halvrökt cig och jag la den bara i vattnet på fatet. Tror att ciggen ska vara lite begagnad, är nog giftigare då!! men det är en gissning - erkännes omg.

Titta på Willabs hemsidaWillab
          Sök på planteringspyramid så hittar du den.

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 20-02-2003, 16:36
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Tyr @ 20-02-2003, 00:35)
          Man har ju hört talas om detta trix och också att sticka ner tändstickor i jorden, svavlet ska tydligen göra underverk mot ohyra.

tja.... Sådär lagom, reducerar beståndet till viss del!

/Simon

--------------------
          user posted image

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 14:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon