Hej Alexandra - det är så här att allting Du tar på huden är testat på djur - att t ex Body Shop säger att deras produkter inte är testade på djur är bara båg då alla ingredienser är testade på djur nån gång i tiden - det är ju så tillverkarna kommer runt det här med djurtester och vi konsumenter tror dem och köper för att det inte är testat på djur. Visst itne det testas inte på djur JUST nu - men var lugn - det har testats på djur en gång i tiden. Allt vi använder har testats på djur innan - annars får man inte använda det inom kosmetikatillverkning - det måste visas och bevisas att det är ofarligt.
Doftoljor är koncentrat då det testas inte på någon däremot kan hela produkter MED doftoljan i testas på djur. Typ shampoon, krämer etc etc.
Eteriska oljor är oftast inte testade något alls ( generellt) och det är det farligaste av allt då man itne vet verkningarna alls på människa / långsiktiga påverkningar etc etc - manhar ju kommit på en hel del eteriska oljor fungerar som knark/droger - cancerframkallande etc - en hel del av de allergiframkallande(sensibiliserande och i sällsynta fallen t om cancer-misstänkta) eteriska oljorna kan köpas ifrån de större leverantörerna ( med varning givetvis i de flesta fallen!). Allt som kommer ifrån Naturen är itne ofarligt alls.
Seriösa leverantörer :-) jaaa-a och vilken kvalisort man köper - det varierar otroligt mycket det!
Jag vet TVÅ seriösa firmor på Nätet, tyvärr båda i USA - men de har väöldigt informativa websites där man kan läsa mycket- Den ena heter Nature's Gift
www.naturesgift.com
Marge Clark är erkänd kunnig och duktig om eteriska oljor. Hela hennes website är som ett uppslagsverk!
http://www.av-at.com/den andra är Butch Owen också en tungviktare. Iofs - gillar jag itne hanses 'wildcrafted' oils som används av de verkliga 'puristerna' i USA där det skalll vara så naturligt som möjligt, då det ju i mina ögon är skövling av Naturen.
Aromaterapefter i Sverige köper ofta eteriska oljor ifrån andra ställen än den siten jag rekommenderade Dig för att få bra kvalitet - det kostar förresten!
Ylang-Ylang - vad synd att Du slängde den - det är nämligen ingen olja man använder ren utan dess huvudsakliga användningen är när man blandar egna dofter! Så visst har den en användning men itne ren........
En mycket trevlig och rogivande doft är Lavendel......sedan älskar jag Rosgeranium - men den får man se upp lite med då det finns geranium och geranium och inte alla luktar 'gott'. Rosen geranium (Bourbon) och så får man prova sig fram mellan leverantörer tills man hittar rätt.
Rosenträ säljs ofta som eterisk olja och det är en usch och fy-doft. Ja den luktar supergott men det är regnskogen som huggs ner för att framställa den. Ho Wood är en utmärkt ersättning och luktar nästanb lika gott. Det går åt fasansfulla mängder av 'råmaterial' för att framställa eteriska oljor.
På citrussidan är Pink Grape en mkt god olja - och om man hittar den - lime - Crearomes lime luktar apa jämfört med GOD lime ;-) som är dyrare. Blodapelsin är också god :-)
Sedan gilla rju jag 'rosdofter' så förutom rosengeranium gillar jag koriander - det är faktiskt en 'rosdoft' även om man itne kan tro det av fröna och bladen på själva växten :-)
Det finns så mycket KUL

och mycket tankar och frågeställning runt just det här med 'naturliga' oljor och syntetiska oljor. Framställandet av eteriska oljor skövlar mycket i Naturen - men det är inte många som ens reflekterar över utan det är ju ifrån naturen = miljövänligt och bra.
OK - nu skall jag kliva av min predrikobox :-)) detta är ju något jag kan prata om i all oändlighet som jag skrev innan.
Glada hälsningar ifrån Ingrid