Medlem
Antal inlägg: 1 130
Medlem nr: 382
Hej alla forumister! Jag har varit på skörde/växtmarknad idag och inhandlat en kraftig planta av citrontimjan. Jag fick förstås en del råd av säljaren som sa att den skulle stå torrt och i mager jord. Den kan tydligen också vara kinkig i min växtzon, 5. Är det någon som tror sig veta orsaken till denna kinkighet och om det går att undvika att den mår dåligt? Man skulle gärna ta sticklingar av den på våren också utifall den tynar bort. Växten är brokbladig med rosalila blommor. /Ann-Louise
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
Många av de brokbladiga växterna har lite dålig härdighet. Odla den gärna i en lite upphöjd och väldränerad bädd, vintertäck med granruskor och torra löv. (Stick ner grankvistarna runt om och lägg dem inte över plantan!)Min fryser bort nu och då i zon 4. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 1 130
Medlem nr: 382
Fenja, du ska ha ett jättestort tack för hjälpen! Ska plantera plantan i morgon och ska försöka få den i ett mer upphöjt läge. Tack än en gång!/Ann-Louise
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Jag har experimenterat, misslyckats och sedan med mycket timjan. Förr koncentrerade jag mig mycket på det som sades om mager jord, som jag tolkade som ogödslad. Men nu blandar jag all jord med mängder av sand, ibland så mycket som 50% och odlar upphöjt eller i slänt. På vintern får de löv om fötterna, och så slutar jag att klippa i augusti när jag skördar. Jag drar bara bort bladen.
Medlem
Antal inlägg: 99
Medlem nr: 4 518
Jag har tur tror jag som bor i södra sverige för här behöver jag inte gära något alls. Ibland klipper jag ner den, men inte alltid. Vad skönt att slippa oroa sig... Lycka till och hoppas övervintringen går bra där uppe!
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
jag odlar mina i rent grus -täcker inte det gör snön -inga problem - Har både gul o vitbrokig variant -ser de näringsfattiga ut tillsätter jag lite chysan eller liknande pelleterad gödsel på våren i gruset