Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur har ni det med trattisar?
          uno
          Inlägg 04-10-2004, 08:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

I hindåstrakten börjar trattisarna ta form. Många medelstora är plockade och konsumerade. Några liter torkade.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Monica M zon 4
          Inlägg 04-10-2004, 08:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Här finns massor! Har varit ute flera svängar i skogen redan. smile.gif Har ett kanonställe som jag vittjar en gång i veckan!

Har ätit en del och resten har jag förvällt och fryst in. Det är sååå gott att ta fram en burk ur frysen när det är snö och kallt.

(Jag bor 2 mil söder om Borås, ca 5 mil från Hindås!)

Citera
          netaave
          Inlägg 04-10-2004, 09:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Här i Uppsalatrakten finns det gott om dom, vi plockade en stor papperskasse i fredags.

--------------------

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 04-10-2004, 10:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem nr: 4 545

CITAT (netaave @ 04-10-2004, 10:00)
          Här i Uppsalatrakten finns det gott om dom, vi plockade en stor papperskasse i fredags.

Inte visste jag att man kunde plocka papperskassar också biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          Skämt åsido, det finns gott om trattkantareller även i Degerforstrakten rolleyes.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden

Citera
          netaave
          Inlägg 04-10-2004, 10:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Yin o Yang @ 04-10-2004, 11:38)
          CITAT (netaave @ 04-10-2004, 10:00)

Inte visste jag att man kunde plocka papperskassar också biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          Skämt åsido, det finns gott om trattkantareller även i Degerforstrakten rolleyes.gif

Jodå, på varenda stormarknad biggrin.gif

--------------------

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 04-10-2004, 10:45
          Länk hit: #6

Medlem

Aha tongue.gif - trodde det var i skogen laugh.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

Citera
          Fenja
          Inlägg 04-10-2004, 11:43
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Här mellan Borås - Ulricehamn finns det fantastiska mängder! Vi slutade plocka i går när vi hållit på i flera timmar, ska åka tillbaka en annan dag. Det är ROLIGT att vara ute i svampskogen när det är så här!!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          KURT
          Inlägg 04-10-2004, 11:57
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Fenja @ 04-10-2004, 12:43)
          Här mellan Borås - Ulricehamn finns det fantastiska mängder! Vi slutade plocka i går när vi hållit på i flera timmar, ska åka tillbaka en annan dag. Det är ROLIGT att vara ute i svampskogen när det är så här!!
          Mvh
          Fenja

Visst är det trevligt i svampskogen. Men det är ju inte lika trevligt och komma hem och veta att man skall sitta och rensa lika länge! Man kan verkligen tröttna på svamprensningen, upp till 2 h brukar gå bra men sedan blir det bara jobbigt.

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 04-10-2004, 12:17
          Länk hit: #9

Medlem

Håller med Kurt - det finns roligare saker än att timme efter timme rensa svamp (bär också för den delen) wacko.gif . Men visst grips man av samlarmani när det bara breder ut sig hela mattor av trattisar tongue.gif . Då vaknar ekorren som bor i många av oss, inte sant rolleyes.gif wub.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

Citera
          pejori
          Inlägg 04-10-2004, 13:07
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

tror att upplevelsen att få gå i skogen en hel dag och plocka svamp överväger besväret att rensa. låter toppen att få gå och lyssna till skogens ljud, och få se olika djur, njuta av dofterna eller bara vara, ha med en fikakorg med nått tilltugg i wub.gif
          njuta av stillheten och meditera lite och rensa tankarna. och sedan komma hem med underbart goda svampar som smakar sååå gott rolleyes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 04-10-2004, 13:25
          Länk hit: #11

Medlem

Jodå, jag älskar också att gå i skogen och njuta. Problemet är bara att karlen som jag har med mig där i skogen far fram som ett jehu. Om jag sätter mig ner för att plocka det jag hittar och sedan tittar upp - ja, då är han försvunnen ur min åsyn sleep.gif . På grund av en hörselskada, kan jag då inte lokalisera var han är (hör inte från vilket håll han ropar), utan får stå stilla tills dess han kommer tillbaka tongue.gif . Visst kan jag ge mig iväg själv, men det är roliga att vara 2 wub.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

Citera
          uno
          Inlägg 04-10-2004, 13:48
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Yin o Yang @ 04-10-2004, 14:25)
          Jodå, jag älskar också att gå i skogen och njuta. Problemet är bara att karlen som jag har med mig där i skogen far fram som ett jehu. Om jag sätter mig ner för att plocka det jag hittar och sedan tittar upp - ja, då är han försvunnen ur min åsyn sleep.gif . På grund av en hörselskada, kan jag då inte lokalisera var han är (hör inte från vilket håll han ropar), utan får stå stilla tills dess han kommer tillbaka tongue.gif . Visst kan jag ge mig iväg själv, men det är roliga att vara 2 wub.gif

Ni får skaffa ett pejlingsintrument. Sätt sändaren på gubben, pejla in honom och Du vet alltid var han är.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          uno
          Inlägg 04-10-2004, 13:51
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (KURT @ 04-10-2004, 12:57)
          CITAT (Fenja @ 04-10-2004, 12:43)
          Mvh
          Fenja

Visst är det trevligt i svampskogen. Men det är ju inte lika trevligt och komma hem och veta att man skall sitta och rensa lika länge! Man kan verkligen tröttna på svamprensningen, upp till 2 h brukar gå bra men sedan blir det bara jobbigt.

När jag plockar trattisar tar jag en svamp i taget och nyper av nedersta delen. Hemmarensningen blir enbart att ta bort lite barr, småkvistar och löv.
          Bättre en svamptur med 3 liter nästan färdigrensad svamp än 6 liter orensad.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 04-10-2004, 13:54
          Länk hit: #14

Medlem

Tack för tipset smile.gif biggrin.gif laugh.gif . Frågan är vad gubben säger tongue.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

Citera
          KURT
          Inlägg 04-10-2004, 14:06
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (uno @ 04-10-2004, 14:51)
          När jag plockar trattisar tar jag en svamp i taget och nyper av nedersta delen. Hemmarensningen blir enbart att ta bort lite barr, småkvistar och löv.
          Bättre en svamptur med 3 liter nästan färdigrensad svamp än 6 liter orensad.

Om man vill torka dem så vill man gärna skära isär de flesta svamparna, för att de skall torka fortare. Även om man skurit av alla fötter i skogen så kan det bli många timmars rensande om man har mycket svamp med sig hem. Skär man isär dem så plockar man också bort alla insekter och sniglar som tagit skydd i "tratten".

Citera
          Ina
          Inlägg 04-10-2004, 14:15
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Här kommer en svamprapport till från Boråstrakten, närmare bestämt 2,5 mil sydost om stan'.. Här finns också gott om trattar fast jag har blivit av med några guldställen när skogen har avverkats.

Jag rensar alltid i skogen, jag är otålig och har inte ro att sitta och rensa hemma. Så gör jag med allsvamp, inte bara trattar.

Ina rolleyes.gif

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 05-10-2004, 07:34
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Har också börjat med att rensa direkt - jätteskönt! Men nu ska 2-åringen hjälpa till, så vi är tillbaka på mer-skräp-än-svamp-stadiet......

Citera
          yla
          Inlägg 05-10-2004, 16:14
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

japp de e fullt me svamp iskogen de e bara att ta sej ut
          plockade ett par kilo idag
          o jag rensar alltid på plats det känns mycke mysigare att ta sej tiden där på plats i skogen
          o då dom e många på ett ställe ljag ut min hopfällbara stol o sitter o plockar de e suveränt nu då rygg o knän bråkar så jag kan inte sitta på huk

svarta trumpeter trattisar o lite till finns det härligt svampår rolleyes.gif rolleyes.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Ina
          Inlägg 05-10-2004, 20:48
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Har varit ute idag och hämtat en korg med trattkantareller, kantareller, citronslemskivling, röksvamp, blek taggsvamp och smörsopp. Trattisarna skall jag torka, den övriga svampen har jag inte bestämt vad jag ska göra med än... äta nu eller genast? wink.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 05-10-2004, 20:56
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Ingen svamp här.... men 8 kilo paprika strimlat, packat i påsar och fryst. biggrin.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 03:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon