CITAT (wolkenkrabber @ 11-10-2004, 18:57)
njae dom ruttnar inte för att man vattnar dom ovanifrån, skulle dom ruttan av det skulel dom dö om det regnade, dom ruttnar om dom får för mkt vatten, jag förddrar att vattna på fat ibland kan ja hälla ovan på, vene farför jag föredrar att vattna på dataet, edan så dunstar ju lite av vattnet på fatet och ger luftfuktig het och om man vattnar på fatet är det ingen risk att vattnet väller över kanten för att man hällde för mkt vatten uppe i krukan
Håller med om att dom inte får ha det för blött, men jag har läst om cyklamen att man inte ska vattna på rotknölen för att den ruttnar då. Kan nog vara just för att - den då får det för blött.

Att man vattnar på fatet ger väl ingen högre luftfuktighet åt växten, det krävs väldigt stora vattenkärl för att det ska höja luftfuktigheten tillräckligt i ett rum så att växterna trivs, dessutom är det ju meningen att växten ska dricka upp det den vill ha och sen måste man hälla bort resten om det blir vatten kvar.
Cassiopeia - gör som ciczi, ge den vatten tills den verkar ha fått nog. När den inte suger längre är jorden mättad, då har rötterna garanterat fått vatten oavsett hur litet rotsystemet är eller hur högt i krukan det finns.