Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vattna i krukan eller på fat?, Vilket är bäst?
          Cassiopeia
          Inlägg 10-10-2004, 00:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 354
          Medlem nr: 3 710

Hej

Jag inser att olika växter trivs med olika sätt att bli vattnade och nu undrar jag om man kan säga något generellt om vilka slags växter som man med fördel kan vattna på fatet?

Jag har lärt mig att man ska vattna på jorden tills det rinner igenom och om det är vatten kvar på fatet så ska man hälla bort det efter en kvart. Nu är jag inte så seriös utan jag vattnar ganska sällan men mycket, jag ser till att det rinner igenom ordentligt och sedan låter jag det vara.

Måste inte växten ha ganska långt rotsystem om man ska vattna på fatet? För rötterna kan väl inte suga upp vattnet om de inte når ända ner i botten av krukan?

Jag är lite orolig att jag ska råka övervattna min High Chapparal igen och funderade på om jag skulle vattna på fatet istället... men rotsystemet är ju jättelitet och når bara halvvägs ner i den stora krukan... så det vore väl ingen bra idé?

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          GoSatta
          Inlägg 10-10-2004, 11:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

många sucklelenter brukar må bra av att bli vattnade på fatet. Jorden för ju själv vattnet uppåt och kommer vattnet nerifrån så kommer växten att sträka ner sina rötter för att få mer vatten = bättre rotsystem. jag vattnar alla mina euphorbior från fatet (och high chapparal är ju också en euphorbia så borde gå finfint)

--------------------

Citera
          Orchid
          Inlägg 11-10-2004, 11:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 490
          Medlem nr: 3 919

CITAT (GoSatta @ 10-10-2004, 12:38)
          många sucklelenter brukar må bra av att bli vattnade på fatet. Jorden för ju själv vattnet uppåt och kommer vattnet nerifrån så kommer växten att sträka ner sina rötter för att få mer vatten = bättre rotsystem. jag vattnar alla mina euphorbior från fatet (och high chapparal är ju också en euphorbia så borde gå finfint)

varför mår många suckulenter bra av att bli vattnade nerifrån? alltså varför just suckulenter menar jag

--------------------

"Be the difference that makes the difference, you are the difference"

Citera
          GoSatta
          Inlägg 11-10-2004, 11:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

kan säkert gälla dom flesta växterna?

men (nu är det min egen gissning) suckulenter ger man ju över lag mindre vatten så vattnas dom uppifrån så tränger inte fukten lika långt ner = ett grunt rotsystem, vattnar man från faten måste rötterna neråt för att hitta vatten = ett större rotsystem MEN det är ju rena gissningar!.

krukväxter är ju långt ifrån en exakt vetenskap så det kan ju lika gärna vara något jag enbart har fått för mig biggrin.gif

--------------------

Citera
          carol
          Inlägg 11-10-2004, 12:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 419
          Medlem nr: 3 867

Är det inte så att det är större risk att stam- eller rotdelar på suckulenter ruttnar om man vattnar på dom (ovanifrån). Det gäller väl även för vissa andra växter som cyklamen tex. Även Saint Paulia gillar bäst att få vattnet underifrån för att bladen inte alls tycker om att bli blöta.

Sen tror jag inte att det spelar någon roll att rotsystemet är litet, det är jorden som suger upp vattnet (=kapillär uppsugning).

Citera
          Cassiopeia
          Inlägg 11-10-2004, 17:48
          Länk hit: #6

Medlem

Jättekorkad fråga antagligen men hur vet man att jorden suger upp vattnet tillräckligt högt upp så att rötterna når?
          Till min High Chapparal har jag ju en väldigt stor kruka medan rotsystemet är litet...

Ska man fylla på vatten om vattnet på fatet tar slut och i så fall under hur lång tid då? *frågvis*

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 11-10-2004, 17:57
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

CITAT (carol @ 11-10-2004, 13:55)
          Är det inte så att det är större risk att stam- eller rotdelar på suckulenter ruttnar om man vattnar på dom (ovanifrån). Det gäller väl även för vissa andra växter som cyklamen tex. Även Saint Paulia gillar bäst att få vattnet underifrån för att bladen inte alls tycker om att bli blöta.

Sen tror jag inte att det spelar någon roll att rotsystemet är litet, det är jorden som suger upp vattnet (=kapillär uppsugning).

njae dom ruttnar inte för att man vattnar dom ovanifrån, skulle dom ruttan av det skulel dom dö om det regnade, dom ruttnar om dom får för mkt vatten, jag förddrar att vattna på fat ibland kan ja hälla ovan på, vene farför jag föredrar att vattna på dataet, edan så dunstar ju lite av vattnet på fatet och ger luftfuktig het och om man vattnar på fatet är det ingen risk att vattnet väller över kanten för att man hällde för mkt vatten uppe i krukan

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Ciczi
          Inlägg 11-10-2004, 20:06
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Hejsvjes!

Ännu ett inlägg i debatten om vattning ovan eller underifrån. Jag gör båda. Mina hibiskusar vattnar jag underifrån för att då ser jag när plantan inte vill ha mer. Jag brukar fylla fatet och sedan låta den vara i ett par minuter, om fatet är tomt så fort så brukar jag fylla på igen. Detta gör jag tills den inte dricker mer. Just min stora hibiskus som står i en kruka med 23 cm diameter, brukar få fatet fyllt två gånger innan han är nöjd.

Mina suckulenter vattnas underifrån. Fast sedan när det gäller begonior och sådant så blir det ovanifrån.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          dragonbeauty
          Inlägg 11-10-2004, 20:40
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 138
          Medlem nr: 4 524

wolkenkrabber; hihi man hänger inte alltid med på vad du skriver... lite för bråttom på tangenterna va? smile.gif Du har ofta mkt bra tips har jag läst, men som sagt ibland lite svårt att hänga med i texten! wacko.gif huh.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          /Emma i zon 6

Citera
          lotta_
          Inlägg 11-10-2004, 20:53
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 295
          Medlem nr: 4 048

Jag vattnar alla mina blommor uppifrån, alltså direkt i jorden.

--------------------
          lotta_zon 5

Den som har planterat trädet får sällan smaka frukten.

Citera
          Orchid
          Inlägg 11-10-2004, 23:02
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 490
          Medlem nr: 3 919

CITAT (dragonbeauty @ 11-10-2004, 21:40)
          wolkenkrabber; hihi man hänger inte alltid med på vad du skriver... lite för bråttom på tangenterna va? smile.gif Du har ofta mkt bra tips har jag läst, men som sagt ibland lite svårt att hänga med i texten! wacko.gif huh.gif biggrin.gif biggrin.gif

hehe.. exakt vad jag tänkte :-)

--------------------

"Be the difference that makes the difference, you are the difference"

Citera
          kristerh
          Inlägg 12-10-2004, 09:54
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

jag brukar vattna uppifrån tills det kommer ner på fatet laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          carol
          Inlägg 12-10-2004, 11:58
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 419
          Medlem nr: 3 867

CITAT (wolkenkrabber @ 11-10-2004, 18:57)
          njae dom ruttnar inte för att man vattnar dom ovanifrån, skulle dom ruttan av det skulel dom dö om det regnade, dom ruttnar om dom får för mkt vatten, jag förddrar att vattna på fat ibland kan ja hälla ovan på, vene farför jag föredrar att vattna på dataet, edan så dunstar ju lite av vattnet på fatet och ger luftfuktig het och om man vattnar på fatet är det ingen risk att vattnet väller över kanten för att man hällde för mkt vatten uppe i krukan

Håller med om att dom inte får ha det för blött, men jag har läst om cyklamen att man inte ska vattna på rotknölen för att den ruttnar då. Kan nog vara just för att - den då får det för blött. tongue.gif rolleyes.gif

Att man vattnar på fatet ger väl ingen högre luftfuktighet åt växten, det krävs väldigt stora vattenkärl för att det ska höja luftfuktigheten tillräckligt i ett rum så att växterna trivs, dessutom är det ju meningen att växten ska dricka upp det den vill ha och sen måste man hälla bort resten om det blir vatten kvar.

Cassiopeia - gör som ciczi, ge den vatten tills den verkar ha fått nog. När den inte suger längre är jorden mättad, då har rötterna garanterat fått vatten oavsett hur litet rotsystemet är eller hur högt i krukan det finns.
          smile.gif

Citera
          Cassiopeia
          Inlägg 12-10-2004, 13:46
          Länk hit: #14

Medlem

Är ju lite förtjust i min High Chapparal så jag måste fråga... spelar det någon roll att det är stenar i botten av krukan? Kan jorden suga ändå från fat?
          Jag kom på det nu att det är bara ett hål i botten av krukan och i botten har jag lagt lite stenar för att hålla bra dränage...

--------------------

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          Hannifer
          Inlägg 14-10-2004, 03:25
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 195
          Medlem nr: 4 598

Jag har hört att cyklamen är en växt som ska vattnas på fatet.

En del växters blad är ju känsliga för röta om det blir vått direkt på jordytan... eller om man råkar vattna i en växtrosett. Om man är tveksam kan man ju använda "fatmetoden". smile.gif

--------------------

En oblyg viol är också en viol.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 05:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon