Här är mina frön. Har frågor om nästan alla!

Till vänster finns alltså lönnfröna. Har varje vinge ett frö i sig? Vissa vingar är väldigt tomma där fröet ska vara och det känns inte som det skulle finnas nåt riktigt frön i dem alls, andra är tjockare. Är det nån skillnad tror ni?
I mitten röda oxelbär. Dem hade jag tänkt plantera i ett par krukor också och vänta på att de gror till våren.
De små sakerna högst upp är tuja, som "annaridell" upplyste mig om. Kan man plantera dem? Undrar om de ens är mogna. Kanske de blir det först på vintern?
De små gröna bollarna är från en lind tror jag...?
Är de mogna, kan jag plantera dem i kruka också över vintern?

Då var det bara ekollonen kvar.
Det första jag märkte då jag kom till eken var att jag kom allt för sent! Säkert hade de flesta ollon fallit ner redan för nästan 2 veckor sen. Därför var de inte i det bästa skick. De flesta som fanns runt trädet var påtuggade (av nån ekorre eller fågel kanske) och söndriga. Alla var de bruna. Mina frågor:
- Nog fungerar väl de små också? Många av de jag hittade var ju det.
- Borde de ha kvar alla skal? Vet inte riktigt själv, men jag funderar om vissa av dom lämnat delar av sitt skal eftersom de ser så olika ut och är så olika i storlek.
- Är alla ekollon i princip odlingsbara så länge som det innersta fröet är oskadat?
- Bilden längre ner visar några som spruckit upp, som det blivit hål i. Vad säger ni om dem? Vissa har nåt slags grönaktig svans på sig, inte har de väl grott? Det är väl nåt från "hatten"?

Det ända tack jag kan framföra för hjälpen är denna bild på en i min mening väldigt vacker höstek. Står vid ett slags parkområde vid en kyrka... Är som ni ser väldigt gammal. Åtminstone för det här området.
Det är jag som står under den. Minuten senare kryper jag på marken med plastpåsen i högsta hugg!

Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)