Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kopostera löv i plastsäckar över vintern, Funkar det verkligen?
          Eva i Norrköping
          Inlägg 10-10-2004, 20:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 485
          Medlem nr: 316

Läste nyligen någonstans ett tips, att man kunde spara sina löv man krattar upp och lägga dem i sopsäckar, lassa i några skopor jord, och sticka lite hål i säcken, så skulle det hela vara förvandlat till jord till våren! Låter för bra för att vara sant. Under vintern sker väl nästan ingen nedbrytning alls, så hur skulle det hinna bli jord av alla löven så snabbt? Är det någon som har erfarenhet, eller i alla fall en teori om hur det skulle funka?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          kermita
          Inlägg 13-10-2004, 07:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 3 530

Det här låter intressant, väntar också på svar från någon som vet.
          Jag vill hellst inte ta bort löven, men de ligger inte kvar där jag vill ha dom, över trädgårdslandet och i rabatter.
          Förra året fick jag nästan alla löv i dammen. Men nu är dammen täck med nät.
          Men det måste jag ta bort när jag ska lägga på frigolitlocket för vintern, hoppas alla löv kommer ner innan det blir kallare.
          Det är väldigt kallt i dammen nu, jag fryser om händerna.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 13-10-2004, 07:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Njaaa njae - det beror välan helt på vilken sorts löv det är! Eklöv skulle det inte fungera alls men för många andra lövtyper gör det ju så - då de ÄR nedbrytna till våren efter ha legat och ha det i säck gör ju att man samlar upp det som bildas ;-)
          Men jag ahr int etestat, jag spekulerar. Personligen samlar jag löv i säck varje höst fast utan jord då och har i min kompost som komposttäckning - använder inte dyrbart torvströ etc till det - och löven är BORTA på våren i mitt fall ÄVEN ek då trots att varmkomposten inte fungerar mer än förvaring udner större delen av vintern här. Maskkompost har jag...egenltligen både mask och varm men den är svalare oftast så trivs masken ypperligt ;D

Citera
          KURT
          Inlägg 13-10-2004, 07:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Man kan förvara kompost i säckar, men det gör man framförallt om man vill minska kväveförluster till omgivningen. Har man tex stort överskott av färskt gräs (eller färsk gödsel) så kan det blandas med grus i säckar

. Löv innehåller inte mycket kväve och enda anledningen att kompostera det i säckar skulle vara att dee skulle kunna förvaras inomhus så att inte komposteringen avbryts under vintern (det kommer den annars att göra om säckarna ligger ute). Men jag tror att det är bättre att använda löven att täcka rabatter och liknande och lägga resten i komposten.

PS Läs gärna Philippe Plöninges bok "Den goda jorden", där finns det många komposttips, har man tex an kass kompost av när så kan den förbättras genom att man fodrar insidan med plast eller presenning, så torkar inte komposten ut.

Citera
          Kajsa
          Inlägg 13-10-2004, 14:42
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Samlar torra löv i säckar och det varvar jag i matkomposten under vintern och när man gräver ner allt i grösakslandet på våren är löven borta, den vanliga komposten vräker jag i löv på hösten, och det är förmultnat till nästa höst. Men som du skrev, det vet i katten om det går så fort, tveksam.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          carren
          Inlägg 14-10-2004, 20:21
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Jag har läst samma sak, att man kan få lövkompost genom att samla löv i plastsäckar. Var det något med att vattna och tillsätta lite hönsgödsel för att få sprutt på det hela också? Minns tyvärr inte var jag läste det, förmodligen i någon av trädgårdstidningarna men minnet är som en schweizerost när det gäller att komma ihåg exakt var i alla böcker och tidningar jag snappat upp grejor. Berätta hur det går om du betämmer dig för att testa!

Citera
          Eva i Norrköping
          Inlägg 16-10-2004, 15:55
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 485
          Medlem nr: 316

Jag funderar på att testa med ett par säckar. Måste se om det fungerar!
          Jag krattar in massor av löv i rabatterna, och lägger även i komposten. Det här vore ju ett sätt ta ta vara på det som blir över! Ska rapportera hur det gått i vår!

Citera
          carren
          Inlägg 16-10-2004, 19:03
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Har hittat det jag tänkte på, i Inger Palmstiernas "Trädgård för nybörjare". Det står inte att det man lägger i säckarna garanterat blir mull, där hade jag nog rört till det men jag citerar det som står i alla fall:

"Får man så mycket löv att allt inte får plats i facken kan de samlas i säckar och fyllas i komposten efterhand. /.../ Man kan också fukta löven i säckarna och blanda i llite gödsel. Då börjar de förhoppningsvis brytas ner redan innan de hamnar i komposten och sjunker ihop en del."

Lite jord så mikrolivet får en skjuts kan väl inteheller vara fel i säckarna? Lycka till med experimentet!

Citera
          tomba
          Inlägg 20-10-2004, 07:13
          Länk hit: #9

Gäster

de björklöv som jag förvarar i sopsäckar till matkomposten fryser till nästan genast då det hålls på minussidan men så bor jag också i Nykarleby Finland (80km norr om Vasa) de som blir över till våren är på sin höjd mögliga. ser fram emot att läsa resultaten av de försök som troligen blir gjorda i vinter, jag tror att det har stor betydelse vilka löv man använder och i vilken temp. man förvarar sina säckar. Lycka till blink.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 12:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon